Show simple item record

dc.contributor.advisorÇırak, Yüksel
dc.contributor.authorKasapoğlu, Figen
dc.date.accessioned2020-12-07T07:58:42Z
dc.date.available2020-12-07T07:58:42Z
dc.date.submitted2013
dc.date.issued2018-08-06
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/110646
dc.description.abstractBu araştırmanın amacı, üniversite öğrencilerinin iyilik hali ve özgecilik düzeyleri arasındaki ilişkileri belirlemek ve iyilik hali ile özgecilik düzeylerinin cinsiyet, fakülte, sınıf düzeyi, doğum sırası, sosyal çevre değişkenleri açısından anlamlı bir farklılık gösterip göstermediğini incelemektir.Araştırmanın örneklemi İnönü Üniversitesi'nde okuyan 778 öğrenciden (532 kız, 246 erkek) oluşmaktadır. Araştırmada ölçme aracı olarak Özgecilik Ölçeği ve İyilik Hali Ölçeği kullanılmıştır. Ayrıca bağımsız değişkene ait veriler için kişisel bilgi formu kullanılmıştır. Veriler t testi, Tek Yönlü Varyans Analizi, Tek Faktörlü Kovaryans Analizi, Basit ve Çoklu Doğrusal Regresyon ve Pearson Korelasyon Katsayısı ile analiz edilmiştir. Araştırmada anlamlılık düzeyi .05 olarak kabul edilmiştir.Araştırmanın sonuçlarına göre, üniversite öğrencilerinin toplam iyilik hali ve iyilik hali alt boyutları ile özgecilik düzeyleri arasında pozitif yönde anlamlı bir ilişki olduğu, özgecilik ile özgeciliğin alt boyutlarının iyilik halinin anlamlı bir yordayıcısı olduğu saptanmıştır. Kız ve erkek öğrenciler arasında özgecilik, toplam iyilik hali, iyilik hali ?kendini yönetme?, ?serbest zaman?, ?arkadaşlık? ve ?sevgi? boyutlarında anlamlı farklılık bulunmazken; iyilik hali ?maneviyat? boyutunun, kız öğrencilerde erkek öğrencilere göre daha yüksek olduğu saptanmıştır. Araştırmanın bulgularına göre, öğrencilerin fakültelerine göre özgecilik, toplam iyilik hali, iyilik hali ?kendini yönetme?, ?serbest zaman?, ?arkadaşlık? ve ?sevgi? boyutunda bir farklılık bulunmazken; iyilik hali ?maneviyat? boyutunda anlamlı farklar ortaya çıkmıştır. Bulgulara göre, 4. sınıf öğrencilerinin toplam iyilik hali, iyilik hali ?sevgi? boyutu ve iyilik hali ?serbest zaman? boyutunun diğer sınıflarda okuyan öğrencilere göre daha yüksek olduğu; 3. sınıf öğrencilerinin özgecilik düzeyinin 1. sınıf öğrencilerine göre daha yüksek olduğu saptanmıştır. Öğrencilerin doğum sırasına göre özgecilik, iyilik hali ?kendini yönetme?, ?arkadaşlık?, ?serbest zaman? ve ?sevgi? boyutu ve toplam iyilik hali düzeyleri arasında anlamlı bir farklılık bulunmazken; ortanca çocuğun, son çocuk olanlara göre iyilik halinin ?maneviyat? boyutunun daha yüksek olduğu bulunmuştur. Öğrencilerin toplam iyilik hali, iyilik hali ?kendini yönetme? ve ?serbest zaman? boyutu sosyal çevrelerine göre anlamlı farklılıklar göstermiştir.
dc.description.abstractThe purpose of the present study is to examine the relationships between wellness and levels of altruism among undergraduate students, with regard to gender, faculty, grade, birth order and the social environment variables.The participants of the research was consisted of 778 undergraduate students (532 female, 246 male) from İnönü University. The instruments of the study were the Wellness Scale and Altruism Scale. Besides, Personal Information Form was used to measure the demographic variables of the study. Independent Samples t test, Pearson Correlation Coefficient, Simple and Multiple Linear Regression, One- Way ANOVA and One Factor ANCOVA were used to analyze the data. The significance level was set at .05.According to the results of the study, it has been found that there was a significant and positive relationship between sub-dimensions of wellness, the total wellness and levels of altruism. At the same time it was found that altruism, its sub-dimensions was a significant predictior of wellness. While there was no significant difference in terms of altruism, the total wellness, `self-direction`, ` leisure `, `friendship` and `love? subscale scores between male and female students, it has been identified that wellness, `spirituality` dimension was higher in female students than male students. According to the findings of the study, while there were no differences among students by their faculties in terms of altruism, total well-ness, `self-direction`, `leisure`, `friendship` and `love` subscales, significant differences, emerged in terms of ?sprituality subscale?. According to the findings, it was found that 4th grade students' total wellness scores `love` and `leisure` were subscale scores higher than those students in other grades. In addition, it was found that 3th graders level of altruism was higher than those in 1st graders. With respect to birth order variable, while there was no significant difference in terms of their altruism, total wellness `self-direction`, `friendship`, `leisure` and `love`, and subscale scores, it was found that middle children?s scores on `spiritual` were higher than those of last children. Students' total wellness, `self-direction` and `leisure` scores showed significant differences according to social environment.en_US
dc.languageTurkish
dc.language.isotr
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectEğitim ve Öğretimtr_TR
dc.subjectEducation and Trainingen_US
dc.titleÜniversite öğrencilerinde iyilik hali ile özgecilik arasındaki ilişkinin incelenmesi
dc.title.alternativeAn examination of the relationship between wellness and altruism among college students
dc.typemasterThesis
dc.date.updated2018-08-06
dc.contributor.departmentEğitim Bilimleri Anabilim Dalı
dc.subject.ytmEducation psychology
dc.subject.ytmStudents
dc.subject.ytmUniversity students
dc.subject.ytmWell-being
dc.subject.ytmAltruism
dc.identifier.yokid460567
dc.publisher.instituteEğitim Bilimleri Enstitüsü
dc.publisher.universityİNÖNÜ ÜNİVERSİTESİ
dc.identifier.thesisid326664
dc.description.pages160
dc.publisher.disciplinePsikolojik Danışmanlık ve Rehberlik Bilim Dalı


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess