Show simple item record

dc.contributor.advisorAydın, Mehmet
dc.contributor.authorSevim, Hasan
dc.date.accessioned2020-12-07T07:58:33Z
dc.date.available2020-12-07T07:58:33Z
dc.date.submitted2019
dc.date.issued2020-02-28
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/110624
dc.description.abstractBu araştırmada, gerçekçi matematik eğitimi yaklaşımına göre tasarlanan etkinliklerle öğretimin 6. sınıf matematik dersinde çarpanlar ve katlar konusunda öğrenci başarısına ve matematiğe yönelik tutumlarına etkisi incelenmiştir. Ayrıca öğrencilerin uygulanan etkinliklere yönelik görüşleri de irdelenmiştir. Araştırmada, yarı deneysel desen kullanılmıştır. Uygulama 2018-2019 eğitim-öğretim yılının güz döneminde bir devlet ortaokulunda öğrenimini sürdüren 25 deney grubu ve 25 kontrol grubu olmak üzere toplam 50 altıncı sınıf öğrencisi üzerinde yürütülmüştür. Gruplar; 5. sınıf matematik karne ders notları ve 5. sınıf yılsonu genel akademik karne notu göz önünde bulundurularak seçilmiştir. Dersler deney grubunda gerçekçi matematik eğitimi yaklaşımına göre tasarlanmış etkinliklerle işlenmiştir. Kontrol grubunda ise 2018-2019 eğitim öğretim yılında matematik altıncı sınıf ders kitabındaki etkinlikler doğrultusunda sürdürülmüştür.Araştırmada öğrenci başarılarını ölçmek için deney ve kontrol gruplarında işlenen `Çarpanlar ve Katlar` konusundaki kazanımlarla ilgili matematik başarı testi kullanılmıştır. Ayrıca öğrencilerin matematiğe yönelik tutumlarını ölçmek için matematiğe yönelik tutum ölçeği kullanılmıştır. Matematik başarı testi ve matematiğe yönelik tutum ölçeği gruplara ön test ve son test olarak uygulanmıştır. Ayrıca deney grubu öğrencilerine süreç sonunda yarı yapılandırılmış görüşme formu uygulanmıştır. Araştırmada matematik başarı testinden ve matematiğe yönelik tutum ölçeğinden elde edilen nicel veriler SPSS 22.0 istatistik programında yer alan parametrik testlerden bağımsız gruplar t-testi ve bağımlı gruplar t-testi teknikleri kullanılarak analiz edilmiştir. Görüşme formundan elde edilen nitel veriler betimsel analiz yöntemiyle analiz edilmiştir.Araştırma neticesinde elde edilen bulgulara göre öğrencilerin başarılarında ve matematiğe yönelik tutumlarında deney grubu lehine istatistiksel olarak anlamlı bir fark bulunmuştur. Ayrıca uygulamanın sonunda yarı yapılandırılmış görüşme formundan elde edilen verile göre deneysel işlem sürecinde deney grubu öğrencilerinin derse karşı olan ilgilerinin arttığı, gerçekçi matematik eğitimi yaklaşımına göre tasarlanan öğrenme ortamlarına yönelik görüşlerinin olumlu yönde değiştiği sonucuna ulaşılmıştır. Bu sonuçlar gerçekçi matematik eğitimi yaklaşımıyla yapılan öğretimin etkili olduğunu göstermektedir.
dc.description.abstractIn this research, the effect of teaching on students' success and attitudes towards maths on the subject of multiplier and multiples? In 6th grade math lesson was examined with the activities planned according to realistic mathematics education approach. Moreover, the students' views towards applied activities were probed. In the survey, quasi-experimental design was used.The application was carried out on the total of 50 students in 6th grade consisting of 25 ones in the experimental group and 25 ones in the control group who continued their education at a public school in the fall semester of 2018-2019 academic year.The groups were selected by taking into consideration both 5th grade math report notes and 5th grade end of year general academic report notes.In the experimental group,lessons were taught with the activities designed according to the approach of realistic mathematics education.When it comes to the control group,mathematics was taught in accordance with the activities in 6th grade textbook in 2018-2019 academic year.In the research,mathematics achievement test related with the learning outcomes on the subject of `the Multiplier and Multiples` taught in the experimental group and control group was utilized to measure students'achievement.Furthermore, the attitude scale towards mathematics was used to measure students' attitudes towards maths. Maths achievement test and attitude scale towards mathematics were applied to the groups as pretest and posttest.In addition,semi-structured interview form was made to the experimental group and control group at the end of the process.In the search,the quantitative data obtained from mathematics test and attitude scale towards maths were analyzed by using the independent groups t-test and dependent groups t-test techniques in parametric tests in SPSS 22.0 statistics program.The qualitative data gained from interview form were analyzed by descriptive analysis method.As a consequence, according to the findings of the research, a statistically significant difference was found in favor of the experimental group in the achievement and attitudes of the students towards mathematics. Besides,as a result of the research it was concluded according to the data acquired from the semi interview form that not only the experimental group students' interest in the course increased but also their views towards learning environments which were designed according to realistic mathematics approach changed possitively.These results demonstrate that teaching is very effective with realistic mathematics education approach.en_US
dc.languageTurkish
dc.language.isotr
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectEğitim ve Öğretimtr_TR
dc.subjectEducation and Trainingen_US
dc.titleGerçekçi matematik eğitimi yaklaşımına göre tasarlanan öğrenme ortamlarının 6. sınıf öğrencilerinin başarısına etkisi
dc.title.alternativeThe effect of learning environments designed according to the realistic mathematics education approach on the success of 6th grade students
dc.typemasterThesis
dc.date.updated2020-02-28
dc.contributor.departmentMatematik ve Fen Bilimleri Eğitimi Anabilim Dalı
dc.identifier.yokid10309030
dc.publisher.instituteEğitim Bilimleri Enstitüsü
dc.publisher.universityDİCLE ÜNİVERSİTESİ
dc.identifier.thesisid612936
dc.description.pages150
dc.publisher.disciplineMatematik Eğitimi Bilim Dalı


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess