Show simple item record

dc.contributor.advisorAkçay, Recep Cengiz
dc.contributor.authorİnci, Sezgin
dc.date.accessioned2020-12-07T07:57:00Z
dc.date.available2020-12-07T07:57:00Z
dc.date.submitted2014
dc.date.issued2018-08-06
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/110447
dc.description.abstractBu araştırmada, aday öğretmenlerin duygusal zekâ ile yaşam doyumu düzeyleri arasındaki ilişki incelenmiştir. Çeşitli bireysel özelliklere, sosyal ve demografik değişkenlere bağlı olarak öğrencilerin yaşam doyumu ve duygusal zeka düzeyleri arasındaki anlamlı farklılıklar belirlenmeye çalışılmıştır.Araştırmada betimsel nitelikte ilişkisel tarama modeli kullanılmış ve veri elde etmek için anket tekniği uygulanmıştır. Duygusal zekâ düzeyine ilişkin veriler elde etmek amacıyla Bar-on' un geliştirdiği, Füsun Tekin Acar tarafından kısaltılmış olan duygusal zekâ ölçeğinden; yaşam doyumuna ilişkin veriler elde etmek içinse Diener, Emmons, Larsen ve Griffin tarafından 1985 yılında geliştirilen yaşam doyumu ölçeğinden (The Satisfaction With Life Scale) yararlanılmıştır. Elde edilen verilerin çözümlenmesinde frekans, yüzde, ortalama, standart sapma ve t-testi, tek yönlü varyans analizi (One-Way Anova) kullanılmıştır.Araştırmanın evrenini, 2012-2013 eğitim-öğretim yılı Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi'nin öğretmenlik eğitimi programlarında öğrenim gören dördüncü sınıf öğrencileri oluşturmaktadır. 246 kadın, 94 erkek olmak üzere toplam örneklem 340 kişidir.Araştırma sonucu incelendiğinde aday öğretmenlerin genel duygusal zekâ düzeylerini yüksek olarak algıladıkları görülmektedir. Çalışmadaki diğer değişkene göre bir inceleme yapıldığında ise yaşam doyumlarının çok yüksek olmamakla birlikte orta düzeyin üzerinde olduğu bulgusuna ulaşılmıştır. Kadın aday öğretmenlerin genel duygusal zekâ düzeylerinin erkek aday öğretmenlere göre daha yüksek olduğu ve aralarında anlamlı bir farklılığın oluştuğu bulunmuştur. Genel duygusal zekâ düzeyi adayların istedikleri bölümde okuyup okumadıklarına göre de istediği bölümde okuyan aday öğretmenler lehine anlamlı şekilde farklılaşmıştır. İncelenen diğer değişkenler açısından aday öğretmenlerin duygusal zekâ düzeyleri arasında anlamlı bir farklılık bulunmamıştır. Yaşam doyum düzeyi aday öğretmenlerin istedikleri bölümde okuyup okumadıklarına, ailelerinin gelir durumuna ve kendi gelir durumuna göre anlamlı bir şekilde farklılaşmıştır. Diğer değişkenler açısından bakıldığında anlamlı bir farklılık görülmemiştir.Araştırmanın neticesinde aday öğretmenlerin duygusal zekâ ve yaşam doyumu düzeyleri arasında pozitif yönde anlamlı bir ilişki bulunmuştur. Alt boyutlar açısından bakıldığında ise duygusal zekânın alt boyutları olan genel ruh hali ve kişisel farkındalık boyutları ile yaşam doyumu arasında orta düzeyde; kişilerarası ilişkiler, stres yönetimi ve uyum yeteneği boyutları ile yaşam doyumu arasında düşük düzeyde anlamlı bir ilişki ortaya çıkmıştır.Anahtar Kelimeler: Duygusal Zekâ, Yaşam Doyumu, Aday Öğretmen
dc.description.abstractIn this study, prospective teachers' relationship between emotional intelligence and levels of life satisfaction is examined. It aims at determining significant differences between emotional intelligences and students' life satisfaction depending on the variables related to family and several individual characteristics.In this study, questionnaire technique is used to obtain data. In the questionnaire, Emotional Intelligence Scale that developed by Bar-On's, shortened by Füsun Tekin Acar and The Life Satisfaction Scale that developed by Diener Emmons, Griffin and Larsen in 1985 have been used in order to get data about emotional intelligence level.The scope of this search is formed by fourth grade students studying in teacher education programs 2012-2013 academic year of Çanakkale Onsekiz Mart University. The sample of research includes 246 female, 94 male, total 340 people.When the results of the study is analyzed, it is understood that prospective teachers perceived their general emotional level high. When it is examined as perception about life satisfaction of perspective teachers; it is understood that although there isn't very high level, it is above the middle level. When it is taken into consideration in terms of general emotional intelligence level; it is seen that female prospective teachers have higher emotional intelligence level than male prospective teachers have and it seems to be significant difference between them.Life satisfaction level having been differentiated significantly according to whether the prospective teachers are studying in their department willingly or not, family income and their self income. In terms of other variables, no significant difference was observed.As a result of in this study there is a positive correlation between emotional intelligence and life satisfaction level of prospective teachers. From the perspective of the sub-dimensions, there is a medium level significant relation between general mood and self awareness dimensions with life satisfaction; there is low significant relation between interpersonal relationship, stress management, and adaptability dimension with life satisfaction.Key Words: Emotional Intelligence, Life Satisfaction, Prospective Teacheren_US
dc.languageTurkish
dc.language.isotr
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectEğitim ve Öğretimtr_TR
dc.subjectEducation and Trainingen_US
dc.titleAday öğretmenlerin duygusal zeka ile yaşam doyumu düzeyleri arasındaki ilişki
dc.title.alternativeProspective teachers' relationship between emotional intelligence and levels of life satisfaction is examined
dc.typemasterThesis
dc.date.updated2018-08-06
dc.contributor.departmentEğitim Bilimleri Anabilim Dalı
dc.subject.ytmEmotional intelligence
dc.subject.ytmCandidate teachers
dc.subject.ytmEmotional intelligence
dc.subject.ytmLife satisfaction
dc.subject.ytmUniversity students
dc.identifier.yokid10034966
dc.publisher.instituteEğitim Bilimleri Enstitüsü
dc.publisher.universityÇANAKKALE ONSEKİZ MART ÜNİVERSİTESİ
dc.identifier.thesisid375614
dc.description.pages133
dc.publisher.disciplineEğitim Yönetimi ve Denetimi Bilim Dalı


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess