Türkiye ve ABD`de yürürlükte olan `eğitim programları ve öğretim` alanındaki yüksek lisans ve doktora programlarının karşılaştırmalı olarak incelenmesi
dc.contributor.advisor | Duruhan, Kemal | |
dc.contributor.author | Çapuk, Suat | |
dc.date.accessioned | 2020-12-07T07:56:50Z | |
dc.date.available | 2020-12-07T07:56:50Z | |
dc.date.submitted | 2014 | |
dc.date.issued | 2018-08-06 | |
dc.identifier.uri | https://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/110433 | |
dc.description.abstract | Araştırmanın amacı, Türkiye ve ABD üniversitelerinde `Eğitim Programları ve Öğretim` alanında uygulanmakta olan yüksek lisans ve doktora eğitim programları arasındaki benzer ve farklı yönleri karşılaştırmalı olarak incelemek ve elde edilen bulgular doğrultusunda; Türkiye'deki Eğitim Programları ve Öğretim Ana Bilim Dalı yüksek lisans ve doktora eğitim programlarına yönelik bir `çerçeve program` oluşturmaktır. Çalışma, nitel araştırma modellerinden `çoklu durum çalışması` temelinde `karşılaştırmalı araştırma` metodolojisine uygun olarak elde edilen ilgili dokümanların betimsel ve lisansüstü eğitim programlarında eğitim gören bireylerle yapılan görüşme verilerinin `yorumlamacı` (interpretivist) bir bakış açısı ile incelenmesine dayalı olarak yapılmıştır.Araştırmanın çalışma grubu Türkiye ve ABD'de eğitim programları ve öğretim alanında yüksek lisans ve doktora programları olan üniversitelerdir. Türkiye'de araştırma kapsamına; Ankara Üniversitesi, Gazi Üniversitesi ve İnönü Üniversitesi alınmıştır. ABD'de ise Indiana University at Bloomington, Illinois University at Urbana Champaign ve The Pennsylvania State University at College Park alınmıştır. Araştırmada veriler, belirlenen üniversitelerin kurumsal internet adreslerinden, eğitim programları ve öğretim bilim dalı öğretim elemanlarından elde edilen dokümanlardan ve ilgili üniversitelerde yüksek lisans ve doktora eğitimine devam eden veya tamamlamış olan her üniversiteden üç katılımcı olmak üzere toplam 18 katılımcıdan elde edilmiştir. Araştırma verilerinin toplanmasında yarı yapılandırılmış görüşme formu kullanılmıştır. Türkiye ve ABD üniversitelerinden elde edilen dokümanlar `doküman analizi` yapılarak programların benzer ve farklı yönleri tespit edilmiştir. Araştırma kapsamındaki yükseköğretim programlarında öğrenim gören veya mezun olan katılımcılar ile yapılan görüşmelerden elde edilen verilerin analizi için nitel veri analiz programı kullanılmıştır. Araştırma sonucunda; Türkiye ve ABD üniversiteleri arasında öğrenci sayıları bakımından benzerlik olduğu ancak okul bütçeleri ve kütüphane koleksiyonları, öğretim üyesi sayıları bakımından ABD üniversitelerinin lehine önemli farklılıklar olduğu tespit edilmiştir. Türkiye ve ABD programlarının; öğretmen, uzman, akademisyen yetiştirme misyonlarının benzer olduğu belirlenmiştir. Lisansüstü programlara kayıt-kabul ile ilgili olarak; Türkiye'de lisansüstü programlarına girişte sözlü sınav uygulamasının yaygın olarak kullanıldığı, ABD programlarında ise amaç mektubu, referans mektubu ve akademik yazı örneği istenildiği tespit edilmiştir. Ders ve kredi sayılarının ABD programlarında daha fazla olduğu belirlenmiştir. ABD programlarında yan alan uygulaması olduğu, derslerin işlenişinde öğrenci merkezli yaklaşımların ön planda olduğu, ölçme ve değerlendirme işlemlerinde sürece dayalı yöntemlerin kullanıldığı belirlenmiştir. Akademik danışman seçiminin ABD programlarında öğrenci tarafından yapıldığı, Türkiye'de ise bölüm veya enstitü tarafından belirlendiği tespit edilmiştir. Üniversiteler tarafından sağlanan destek hizmetlerinin Türkiye'deki üniversitelere oranla ABD üniversitelerinde daha iyi olduğu tespit edilmiştir. Araştırma sonucunda, Türkiye ve ABD eğitim programları ve öğretim lisansüstü programlarının karşılaştırılması ile elde edilen verilere dayalı olarak `Eğitim Programları ve Öğretim` alanında yüksek lisans ve doktora çerçeve program oluşturulmuştur. | |
dc.description.abstract | The purpose of the study is to examine the comparative similarities and differences between Turkey and The U.S. `Curriculum and Instruction` master and doctorate graduate education programs and to design curriculum framework for curriculum and instruction master and doctorate degrees.In this study, collective case study and comparative research methodologies within qualitative research model were used and the data obtained from the documents and interviews were analyzed from interpretivist perspective. The study group was universities with master and doctoral programs in the field of Curriculum and Instruction in Turkey and in the United States. The selected universities in Turkey were; Ankara University, Gazi University and Inonu University and In the United States were; Indiana University at Bloomington, University of Illinois at Urbana Champaign and The Pennsylvania State University at College Park.Research data were collected from documents and through interviews. Documents were obtained from the specified universities' web addresses and faculty members working in the field of curriculum and instruction at these universities and a total of 18 participants, three from each university who were continuing or completed their master and doctorate education were interviewed. For data collection from participant a semi-structured interview form was used. The documents obtained from universities in Turkey and in the U.S. were analyzed based on `document analysis` in order to identify similar and different aspects of the programs. The data collected from interviews were analyzed by using qualitative data analyze software. The study findings indicated that even though the numbers of the students in Turkey and U.S. universities were comparatively same, school budgets, library collections and numbers of faculty members were higher in the U.S. universities. The mission and aim statements of Turkey and U.S. Curriculum and Instruction graduate programs in terms of preparation teachers, experts and academics were determined to be similar. Regarding admissions to graduate programs; oral examination was widely used in Turkey's graduate programs, in the U.S. programs, statement of purpose, reference letters and academic writing samples were identified to be prerequisite for admission. Number of credits and courses required for graduation from graduate programs were found to be higher in U.S. universities. In the U.S. graduate programs, an area of specialization or minor area was required. For the teaching and learning process, student centered teaching approaches were preferred, students learning were assessed and evaluated on process based approaches. At academic advisors appointment process, students' preferences are given higher priority in the U.S. programs, whereas in Turkey, advisors were appointed by the department coordinator or institute. Support services provided by the universities such as research support, library resources and university facilities were found to be better in U.S. compared with Turkey. As a result of the study, after analysing comparatively Turkey and the U.S. graduate programs, a `Curriculum and Instruction` graduate master and doctoral curriculum framework was designed. | en_US |
dc.language | Turkish | |
dc.language.iso | tr | |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | |
dc.rights | Attribution 4.0 United States | tr_TR |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | |
dc.subject | Eğitim ve Öğretim | tr_TR |
dc.subject | Education and Training | en_US |
dc.title | Türkiye ve ABD`de yürürlükte olan `eğitim programları ve öğretim` alanındaki yüksek lisans ve doktora programlarının karşılaştırmalı olarak incelenmesi | |
dc.title.alternative | Comparative analysis of `curriculum and instruction` master and doctorate programs between Turkey and the U.S. | |
dc.type | doctoralThesis | |
dc.date.updated | 2018-08-06 | |
dc.contributor.department | Eğitim Bilimleri Anabilim Dalı | |
dc.subject.ytm | Education programs | |
dc.subject.ytm | Postgraduation study | |
dc.subject.ytm | Postgraduation programs | |
dc.subject.ytm | Comparative education | |
dc.subject.ytm | Program development | |
dc.subject.ytm | United States of America | |
dc.subject.ytm | Turkey | |
dc.identifier.yokid | 10045631 | |
dc.publisher.institute | Eğitim Bilimleri Enstitüsü | |
dc.publisher.university | İNÖNÜ ÜNİVERSİTESİ | |
dc.identifier.thesisid | 370134 | |
dc.description.pages | 297 | |
dc.publisher.discipline | Eğitim Programları ve Öğretim Bilim Dalı |