Show simple item record

dc.contributor.advisorİnal, Sevim
dc.contributor.authorBozok, Demet
dc.date.accessioned2020-12-07T07:56:34Z
dc.date.available2020-12-07T07:56:34Z
dc.date.submitted2014
dc.date.issued2018-08-06
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/110391
dc.description.abstractBu çalışma öğrencilerin konuşma kaygısını ve sınıfta İngilizce konuşurken yaşadığı konuşma kaygısının kaynaklarını araştırmıştır. Konuşma kaygısı ve konuşma kaygısının farklı öğelerle ilişkisi araştırılmıştır ve İngilizce konuşma kaygısının kaynağı hem öğrenci hem de öğretmen açısından araştırılmıştır. Öğrencilerin konuşma kaygı seviyeleri ile ilgili veri İngilizce konuşma kaygısı ölçeği ile toplanmıştır ve konuşma kaygısının kaynakları yarı yapılandırılmış röportajlarla ile ortaya çıkarılmıştır. Amaca ulaşmak için toplamda ÇÖMÜ İngilizce Öğretmenliği Bölümündeki 172 öğrenci çalışmada yer almış ve anketi tamamlamışlardır. Bu çalışmada kullanılan anket ilk olarak Horwitz et. al (1986) tarafından geliştirilmiş ve Saltan (2003) tarafından uyarlanmıştır. Anketin uyarlanmış versiyonu 18 maddeden oluşmaktadır. Aynı zamanda, İngilizce sınıflarındaki konuşma kaygısının kaynakları ile ilgili veri toplamak için 30 öğrenci ve 10 öğretmenle röportaj yapılmıştır. Anket ile toplanan veriler nicel olarak ve röportajlardan toplanan veriler nitel olarak analiz edilmiştir. Bulgular öğrencilerde orta seviyede konuşma kaygısı ortaya koymuştur. Cinsiyet ve yurt dışı deneyimi açısından konuşma kaygısı ile önemli bir ilişki saptanmıştır ancak alınan dil eğitimi süresi ve konuşma kaygısı arasında önemli bir ilişki bulunamamıştır. Farklı dil alanlarındaki bilgi eksikliği, öğretmen ve öğretim süreci ve akranlarının negatif değerlendirmesi konuşma kaygısının en yaygın kaynakları olarak bulunmuştur.
dc.description.abstractThis current study investigated the speaking anxiety of students and the sources of speaking anxiety while speaking English in the classroom. The speaking anxiety and its relationship with different components were investigated and the sources of English speaking anxiety were explored in terms of teacher and student perspectives. The data about the speaking anxiety levels of students were collected via English speaking anxiety scale and the sources of speaking anxiety were explored via the semi -structured interviews. In order to reach aim, totally 172 students in ELT department at COMU took part in study and completed the questionnaire. The questionnaire used in this study was originally developed by Horwitz et al. (1986) and it was adapted by Saltan (2003). The adapted version of questionnaire consists of 18 item. Also, totally 30 students and 10 teachers were interviewed to gather data about the sources of speaking anxiety in English classes. The data collected through questionnaire were analyzed quantitatively and the data gathered via interviews were analyzed qualitatively. The findings presented a moderate level of speaking anxiety among students. There were found significant relationships in terms of gender and experience of abroad with speaking anxiety however there could be found no significant relationship between the period of language education and speaking anxiety. The most common sources of speaking anxiety were found to be lack of competency in different language areas, teacher and teaching procedures and negative evaluation of peers.en_US
dc.languageEnglish
dc.language.isoen
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectEğitim ve Öğretimtr_TR
dc.subjectEducation and Trainingen_US
dc.titleInvestigating speaking anxiety of efl students: The case of instructors and students
dc.title.alternativeİngilizceyi yabancı dil olarak öğrenen üniversite öğrencilerinin konuşma kaygısının araştırılması: Öğretmen ve öğrencilerin durumu
dc.typemasterThesis
dc.date.updated2018-08-06
dc.contributor.departmentYabancı Diller Eğitimi Anabilim Dalı
dc.identifier.yokid10047561
dc.publisher.instituteEğitim Bilimleri Enstitüsü
dc.publisher.universityÇANAKKALE ONSEKİZ MART ÜNİVERSİTESİ
dc.identifier.thesisid495558
dc.description.pages140
dc.publisher.disciplineİngiliz Dili Eğitimi Bilim Dalı


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess