dc.contributor.advisor | Habacı, İbrahim | |
dc.contributor.author | İncekara, Ayşegül | |
dc.date.accessioned | 2020-12-07T07:56:02Z | |
dc.date.available | 2020-12-07T07:56:02Z | |
dc.date.submitted | 2014 | |
dc.date.issued | 2018-08-06 | |
dc.identifier.uri | https://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/110356 | |
dc.description.abstract | Bu araştırmanın amacı ilköğretim okullarında oldukça önemli bir kavram olan teftişin günümüzde nasıl işlediğini ortaya koymak ve ilköğretim müfettişlerinin teftiş sırasında üstlendikleri rolleri yerine getirme düzeylerini saptamaktır. Ayrıca bu araştırmada müfettişlerin çağdaş denetim modellerinden klinik denetim ilkelerini hangi ölçüde dikkate aldığı belirlenmeye çalışılmıştır. Bu araştırmada tarama modeli kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu 2013-2014 eğitim öğretim yılının 2.döneminde Çanakkale İlinin Merkez İlçe sınırları içerisindeki ilkokul ve ortaokul kurumlarında görev yapan okul yöneticisi ve öğretmenden oluşmaktadır. Araştırmanın örneklemine alınacak öğretmen ve yöneticilerin tamamına ulaşılabileceği göz önüne alınarak, araştırma için örneklem seçilmemiş ve evrenin tamamı üzerinde araştırma yapılmaya çalışılmıştır. Çanakkale İl Milli Eğitim Müdürlüğü Strateji Geliştirme Müdürlüğü'nün verilerine göre Çanakkale ilinin Merkez ilçesinde görev yapan 65 okul yöneticisi ve 413 öğretmenin tamamına ulaşılmış ancak yöneticilerden 45, öğretmenlerden 176 anket geri alınabilmiştir. Yapılan değerlendirmeler sonucu geçerli anket sayısının yöneticilerde 39; öğretmenlerde ise 153 olduğu belirlenmiştir. Verilerin toplanmasında, ilköğretim müfettişlerinin rehberlik ve teftiş rollerini yerine getirme düzeylerine yönelik yönetici algılarını ölçmek amacıyla Sümbül ve İnandı (2005) tarafından geliştirilen 20 maddelik likert tipi anket kullanılmıştır. Ölçekten elde edilen verilerin analizinde SPSS 16.0 paket programı kullanılmıştır.İlköğretim müfettişlerinin rehberlik rollerini yerine getirme düzeyi ve klinik denetim ilkelerini dikkate alma düzeyine yönelik öğretmen algılarını ölçmek için ise Kunduz (2007) tarafından geliştirilmiş 63 maddelik likert tipi anket kullanılmıştır. Anketlerden elde edilen verilerin çözümlenmesinde standart sapma, frekans, yüzde ve aritmetik ortalamalardan yararlanılmıştır. Cinsiyet, öğrenim durumu, kıdem ve okul büyüklüğü (okulda çalışan öğretmen sayısı) değişkenlerine göre farklılıkları test etmek amacıyla ise T testi, Anova ve Post Hoc testlerden yararlanılmıştır. Araştırma sonucunda elde edilen bulgular şöyledir:•İlköğretim müfettişlerinin klinik eğitim denetimi ilkelerine yönelik davranışlarına ilişkin öğretmen algılarının genel aritmetik ortalaması (X =2,94) `kararsızım` düzeyindedir.•İlköğretim müfettişlerinin klinik eğitim denetimi ilkelerine yönelik davranışlarına ilişkin öğretmen algılarının cinsiyet ve okul büyüklüğü değişkenlerine göre anlamlı bir farklılık göstermediği görülmüştür. Kıdem ve öğrenim durumu değişkenlerine göre ise anlamlı farklılık bulunmuştur. •Yöneticilerin, ilköğretim müfettişlerinin rehberlik, teftiş ve olumlu duygular geliştirmelerine ilişkin genel tutumları `kararsızım` biçiminde olmuştur. •Yönetici tutumlarında, yaş, cinsiyet, kıdem ve öğrenim durumuna göre ise, anlamlı bir farklılık bulunamamıştır. | |
dc.description.abstract | The goal of this study is to show that how the inspection,an important concept in the primary schools, works in our days and to determine the primary education inspectors' levels to fulfill their roles during the inspection. In addition, it is tried to be determined that to what extent the inspectors take into account the clinical supervision principles from the modern supervision models in this study.In this study, scan model from the quantitative research models has been used. The working group of the research consists of 39 school administrators and 153 teachers working in the primary and secondary schools in Çanakkale during 2nd term of 2013-2014 school year. By being considered that the administrators and teachers in the sample will be reached, the sample has not been chosen for the study and the search is tried to be made in all the universe. 65 administrators and 413 teachers working in Çanakkale have been reached, but the survey could be taken back from 45 of administrators and 176 of teachers. According to the results, the valid survey number is determined to be 39 in the administrators and 153 in the teachers. Likert kind of survey developed by Sümbül and İnandı (2005) has been used to measure the administrators' perceptions for the primary school inspectors' fulfillment level of guidance end inspection roles . SPSS 16.0 program package has been used in the analysis of data obtained from the scale. Likert kind of survey consisting of 63 matters has been used to measure the primary school inspectors' fulfillment level of guidance roles and the teachers' perceptions for the level of taking into account the clinical supervision principles. In the analysis of data obtained from the surveys, standard deviation, frequency, percentage and arittmetic average have been taken advantage. T test, Anova and Post Hoc tests have been taken advantage to test varieties according to gender, education level, the size of seniority and school (the number of teacher working in the school) factors. As a result of research findings is as follows:•The general arithmetic evarage of the teachers' perceptions related to the behaviours for the primary school inspectors' Clinical Education Supervision Principles is at the level of (X= 2.94) `undecided.`•It has been seen that the teachers' perceptions related to the behaviours for the primary school inspectors' Clinical Education Supervision Principles does not show an important difference according to the factors of gender and the size of the school. An important difference has been found according to the factors of education and seniority. •The administrators' general attitudes related to the primary school inspectors' guidance, inspection and developing positive emotions are at the level of `undecided.`•An important difference could not be found according to age, gender, and the status of seniority and education in the administrators' perceptions. | en_US |
dc.language | Turkish | |
dc.language.iso | tr | |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | |
dc.rights | Attribution 4.0 United States | tr_TR |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | |
dc.subject | Eğitim ve Öğretim | tr_TR |
dc.subject | Education and Training | en_US |
dc.title | İlköğretim okullarında görev yapan yönetici ve öğretmenlerin teftiş esnasında ilköğretim müfettişlerine yönelik algıları | |
dc.title.alternative | Perceptions of the administrator and teachers working in the primary schools during the inspection towards elementary school inspectors | |
dc.type | masterThesis | |
dc.date.updated | 2018-08-06 | |
dc.contributor.department | Eğitim Bilimleri Anabilim Dalı | |
dc.subject.ytm | Control | |
dc.subject.ytm | Controller | |
dc.subject.ytm | Primary education teachers | |
dc.subject.ytm | Teacher perception | |
dc.subject.ytm | School administrators perception | |
dc.subject.ytm | Primary education schools | |
dc.subject.ytm | School administrators | |
dc.subject.ytm | Supervision of education | |
dc.subject.ytm | Perception | |
dc.subject.ytm | Teachers | |
dc.identifier.yokid | 10042195 | |
dc.publisher.institute | Eğitim Bilimleri Enstitüsü | |
dc.publisher.university | ÇANAKKALE ONSEKİZ MART ÜNİVERSİTESİ | |
dc.identifier.thesisid | 375599 | |
dc.description.pages | 114 | |
dc.publisher.discipline | Eğitim Denetimi ve Yönetimi Bilim Dalı | |