Lise öğrencilerinin yaşadıkları gelişimsel ve travmatik sorunlar: Velilerin, öğretmenlerin ve öğrencilerin gözünden
dc.contributor.advisor | Yıldırım, Taşkın | |
dc.contributor.author | Kaya, Mehmet | |
dc.date.accessioned | 2020-12-07T07:55:48Z | |
dc.date.available | 2020-12-07T07:55:48Z | |
dc.date.submitted | 2015 | |
dc.date.issued | 2018-08-06 | |
dc.identifier.uri | https://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/110339 | |
dc.description.abstract | Bu çalışma, lise öğrencilerinin yaşadıkları gelişimsel ve travmatik sorunları; veli,öğretmen ve öğrenci görüşleri ışığında ortaya koymayı amaçlamaktadır. Çalışmadan eldeedilen verilerin ve ortaya konulan önerilerin başta alan çalışanları olmak üzere,eğitim fakültelerine ya da öğretmen yetiştiren programlara ve ailelere katkı sağlayacağıdüşünülmektedir.Araştırmada karma yöntem desenlerinden olan keşfedici sıralı desenkullanılmıştır. Önce nitel veriler toplanıp çözümlenmiş, sonrasında ise nicel uygulamalaryapılmıştır. Araştırmanın nitel kısmında bütüncül çoklu durum deseni, nicel kısmında ise geneltarama modeli kullanılmıştır. Araştırmanın evrenini Malatya ili Yeşilyurt ilçesioluşturmaktadır. Evreni temsil edecek örneklem alma yoluna gidilmiştir. Buna göre nitelveri toplamak için amaçlı örnekleme yöntemlerinden olan maksimum çeşitlilikörneklemesi ile öğrenci, öğretmen ve velilerden oluşan 64 kişiden veri toplanmıştır. Nicelverileri toplamak için ise seçkisiz küme örnekleme yöntemi ile 414 öğrenci, 94 öğretmenve 97 veli örnekleme dâhil edilmiştir.İlk aşamada nitel veri toplamak için araştırmacı tarafından oluşturulan veöğrencilerin yaşamakta olduğu gelişimsel ve travmatik olayları tespit etme amacıylahazırlanmış yarı yapılandırılmış görüşme formları kullanılmıştır. Buradan elde edilenverilerle bir ölçme aracı geliştirilmiş ve böylece nitel aşama amacına ulaşmış vetamamlanmıştır. Nicel verileri toplamak için geliştirilen ölçme aracı ile ikinci aşamayageçilmiştir. Nitel analiz sonrası 61 maddelik 'gelişimsel sorunlar anketi' ile 17 maddelik'travmatik sorunlar anketi' oluşturulmuş ve nicel verilerin toplanmasında kullanılmıştır.Nitel verilerin analizinde Nvivo 10.0 paket program kullanılarak içerik analizi yapılmış;nicel verilerin analizinde ise SPSS 20.0 paket programı kullanılarak ortalama, standartsapma, yüzde ve frekans değerlerinin hesaplanması için betimsel analizler yapılmıştır.Araştırmada lise öğrencilerinin yaşadıkları gelişimsel ve travmatik sorunların veli– öğretmen – öğrencilerin bakış açılarına göre neler olduğu ile bu görüşler arasındakibenzerlik ve farklılıkların neler olduğu incelenmiş, elde edilen bulgular doğrultusundatartışılmıştır.Lise öğrencilerinin en sık yaşadıkları gelişimsel sorun/krizlerin veli – öğretmenve öğrencilerin bakış açılarına göre 'sınav kaygısı ve akademik başarı/sızlık' olduğugörülürken; en sık yaşadıkları travmatik sorun/krizlerin veli – öğretmen ve öğrencilerinbakış açılarına göre 'ölüm ile taşınma / okul değişikliği' olarak ifade ettiklerigörülmüştür. Araştırmadan elde edilen sonuçlara dayalı olarak çeşitli önerilerdebulunulmuştur. | |
dc.description.abstract | This study aims to put forward developmental and traumatic problems of highschool students in the light of parent, teacher and student's views. It is thougt that datasand proposals deducted from this study will contribute to families, education facultiesand other teacher training programmes.In this study, mixed method research-explarotary model was used. Firstly,qualitative datas were collected and analyzed, then quantitative implementations weredone. Integrated multi-state design was used for qualitative study, survey model was usedfor quantitative part of the study. Universe of the study is city of Malatya, sample of thestudy is Yesilyurt district. Sampling was done in order to represent the universe. Datawas collected from 64 people consisted of students, parents and teachers with purposivesampling method in order to collect qualitative datas. 414 students, 94 teachers and 97parents were included in the study and random sampling was used for collectingquantitative datas.In the first process, semi-structured interview forms are prepared by researcher todetect developmental and traumatic problems experienced by students. A measurementtool was developed with datas collected from the first process and then qualitative processwas completed. Then researcher passed to the second process with a measurement toolthat was developed for quantitative data. After qualitative analysis 'developmentalproblems questionnaire' consisted of 61 items and 'traumatic problems questionnaire'consisted of 17 items were developed and used for collecting quantitative data. Nvivo10.0 package programme was used to make content analyses, SPSS 20.0 packageprogramme was used to make descriptive analyses for calculating means, standartdeviation, percentage and frequency values.In the study, developmental and traumatic problems of high school students wereinvestigated according to point of view of teachers – students, differences and similaritiesbetween them were studied in the light of results.While according to parents – teachers and students' point of view the mostexperienced developmental problem/crisis is 'test anxiety and academical failure', themost experienced traumatic problem/crisis is 'death and moving /change of school'.Some proposals were made based on the results. | en_US |
dc.language | Turkish | |
dc.language.iso | tr | |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | |
dc.rights | Attribution 4.0 United States | tr_TR |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | |
dc.subject | Eğitim ve Öğretim | tr_TR |
dc.subject | Education and Training | en_US |
dc.subject | Psikoloji | tr_TR |
dc.subject | Psychology | en_US |
dc.title | Lise öğrencilerinin yaşadıkları gelişimsel ve travmatik sorunlar: Velilerin, öğretmenlerin ve öğrencilerin gözünden | |
dc.title.alternative | Developmental and traumatic problems that high school students experience: From the viewpoint of the parents, teachers, and students | |
dc.type | masterThesis | |
dc.date.updated | 2018-08-06 | |
dc.contributor.department | Eğitim Bilimleri Anabilim Dalı | |
dc.subject.ytm | Development psychology | |
dc.subject.ytm | Problems of the students | |
dc.subject.ytm | Teacher opinions | |
dc.subject.ytm | Opinions of students | |
dc.subject.ytm | Parents | |
dc.subject.ytm | Students | |
dc.subject.ytm | High schools students | |
dc.subject.ytm | Trauma | |
dc.subject.ytm | Development | |
dc.subject.ytm | Education psychology | |
dc.identifier.yokid | 10076840 | |
dc.publisher.institute | Eğitim Bilimleri Enstitüsü | |
dc.publisher.university | İNÖNÜ ÜNİVERSİTESİ | |
dc.identifier.thesisid | 405455 | |
dc.description.pages | 202 | |
dc.publisher.discipline | Psikolojik Danışmanlık ve Rehberlik Bilim Dalı |