Etkili dönütün akademik başarı, derse yönelik tutum ve üstbilişsel farkındalığa etkisi
dc.contributor.advisor | Şahin Taşkın, Çiğdem | |
dc.contributor.author | Çetin, Mustafa Feyyaz | |
dc.date.accessioned | 2020-12-07T07:55:39Z | |
dc.date.available | 2020-12-07T07:55:39Z | |
dc.date.submitted | 2014 | |
dc.date.issued | 2018-08-06 | |
dc.identifier.uri | https://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/110327 | |
dc.description.abstract | Milli Eğitim Bakanlığı'nın (2005) uygulamaya koyduğu ilköğretim programı yapılandırmacı yaklaşımı benimseyerek öğrenciyi öğrenme-öğretme sürecinin merkezine almaktadır. Böylece öğretmenin öğrenme-öğretme sürecinde üstlendiği rol değişmiştir. Yeni programa göre öğretmen, bilgi kaynağı olmaktan çıkıp, öğrencinin öğrenme hedeflerine ulaşmasında bir rehber olmuştur. Öğretmen tarafından öğrenme-öğretme sürecinin merkezinde bulunan öğrencilerin yanıtlarına yönelik dönütler vermek sürece rehberlik etmesi bakımından kaçınılmazdır. Bu araştırma öğrenme-öğretme sürecinde öğretmenin öğrencilere verdiği sözlü dönütleri ele almaktadır. Araştırmanın amacı öğrenme-öğretme sürecinde öğretmen tarafından etkili bir biçimde verilen sözlü dönütlerin öğrencilerin akademik başarı, derse yönelik tutum ve üstbilişsel farkındalık gelişimine etkisini belirlemektir. Araştırma öncesinde Çanakkale ili Gelibolu ilçe merkezinde bulunan beş ilkokul öğrencilerine Akademik Başarı Testi uygulanmış, aritmetik ortalamaları birbirine yakın olan grupların denklikleri Mann Whitney U testi ile belirlenmiştir. Elde edilen verilerden hareketle, bu araştırmanın deney grubunu Çanakkale ili Gelibolu ilçe merkezinde bulunan 75. Yıl Cumhuriyet İlkokulu 3A şubesi, kontrol grubunu ise 3B Şubesi oluşturmaktadır. Araştırma 2013-2014 eğitim-öğretim yılında gerçekleştirilmiştir. Kontrol gruplu öntest–sontest deneysel modele göre yapılan araştırmanın deney ve kontrol grupları 29'ar kişiden oluşmaktadır. Araştırmanın uygulama safhası Hayat Bilgisi dersinde deney grubunda etkili dönüt kriterleri dikkate alınarak araştırmacı tarafından yürütülmüştür. Kontrol grubunda ise dersler bu kriterler dikkate alınmadan sınıf öğretmeni tarafından işlenmiştir. Bununla beraber, deney ve kontrol grubunda aynı kazanımlar eş zamanlı olarak işlenmiş ve uygulama 26 ders saatinde tamamlanmıştır. Ayrıca, deney grubunda dersler ses kaydına alınmış ve bu kayıtlar deşifre edilerek araştırmacının verdiği etkili dönütler ortaya koyulmuştur. Araştırmanın veri toplama araçlarını `Akademik Başarı Testi`, `Hayat Bilgisi Dersi Tutum Ölçeği`, `Üstbilişsel Farkındalık Ölçeği` oluşturmaktadır. Araştırmanın verileri SPSS 15.0 programı ile analiz edilmiş, veriler Mann Whitney U ve Wilcoxon testleri ile sınanmıştır. Araştırma sonucunda elde edilen bulgular öğretmenin öğrenme-öğretme sürecinde etkili dönüt vermesinin öğrencilerin akademik başarılarını, derse yönelik tutumlarını ve üstbilişsel farkındalıklarını anlamlı derecede etkilediğini ortaya çıkarmıştır.Anahtar Kelimeler. Etkili dönüt, üstbilişsel farkındalık, öğrenci tutumları, öğrenme- öğretme süreci. | |
dc.description.abstract | Ministry of Education (2005) has centralized the students in the learning–teaching process by adopting a constructivist approach to primary education programs. Thus, the teacher's role in the learning-teaching process has been changed. According to the new programme, the teacher became a guide for students to achieve their goals out of being a source of information. Therefore, feed-backing the answer of students is inevitable for teachers which located in the centre of the learning-teaching process by the teachers in terms of guiding the process. This research has been focused on verbal feedbacks during the learning and teaching process. Thus, the purpose of the research is to understand the impact of effective verbal feedbacks on students' academic achievement, attitudes towards the Life Sciences Course and metacognitive awareness.Before the research, Academic Achievement Test was applied in 5 primary schools located in Gelibolu province in Canakkale. Arithmetic average of the closed groups' equivalences was determined by Mann Whitney U Test which was applied in 75. Yıl Cumhuriyet Primary School in Gelibolu, Canakkale. The research was conducted during the 2013-2014 academic year. Control group who are experimental models of pre-test and post-test were formed as experimental and control groups which consist of 29 students. In the implementation phase of the study, the courses were treated with an effective feedback criterion to the experimental group and traditional method to the control group at Social Studies Lesson for 4 hours in a week. The same gains were treated simultaneously in experimental and control groups and the practice was completed in 26 hours. In the experimental group the lessons were recorded and these records were unscrambled to reveal the teachers' effective feedbacks. The research's data collection tools were validity and reliability test was applied. The applied tests were ''Academic Achievement Test'', '' Soial Studies Course Attitude Scale '' and ''Metacognitive Awareness Scale''. The research datum were analysed with SPSS 15.0 program, the datum were tested by Mann Whitney U and Wilcoxon Tests.As a result of the research, it was relieved that in the learning–teaching process, giving an effective feedback by the teacher had significant effects on students' academic achievements, attitudes towards the course and metacognitive awareness.Keywords. Effective feedback, Metacognitive awareness, Student's attitudes, Learning–teaching process. | en_US |
dc.language | Turkish | |
dc.language.iso | tr | |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | |
dc.rights | Attribution 4.0 United States | tr_TR |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | |
dc.subject | Eğitim ve Öğretim | tr_TR |
dc.subject | Education and Training | en_US |
dc.title | Etkili dönütün akademik başarı, derse yönelik tutum ve üstbilişsel farkındalığa etkisi | |
dc.title.alternative | The effect of effective feeedback to academic achievement, attitudes towards course and metacognitive awareness | |
dc.type | masterThesis | |
dc.date.updated | 2018-08-06 | |
dc.contributor.department | İlköğretim Anabilim Dalı | |
dc.subject.ytm | Primary school students | |
dc.subject.ytm | Academic achievement | |
dc.subject.ytm | Attitudes | |
dc.subject.ytm | Student attitude | |
dc.subject.ytm | Matacognitive awereness | |
dc.subject.ytm | Feedback | |
dc.subject.ytm | Feedback method | |
dc.subject.ytm | Teaching to learn | |
dc.subject.ytm | Primary schools | |
dc.identifier.yokid | 10036188 | |
dc.publisher.institute | Eğitim Bilimleri Enstitüsü | |
dc.publisher.university | ÇANAKKALE ONSEKİZ MART ÜNİVERSİTESİ | |
dc.identifier.thesisid | 375611 | |
dc.description.pages | 160 | |
dc.publisher.discipline | Sınıf Öğretmenliği Bilim Dalı |