dc.contributor.advisor | Köksal, Dinçay | |
dc.contributor.author | Altay, Meryem | |
dc.date.accessioned | 2020-12-07T07:55:16Z | |
dc.date.available | 2020-12-07T07:55:16Z | |
dc.date.submitted | 2015 | |
dc.date.issued | 2018-08-06 | |
dc.identifier.uri | https://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/110296 | |
dc.description.abstract | Öğretmenlik uygulaması, hizmet öncesi öğretmen adaylarının mesleki gelişiminde önemli bir rol oynamaktadır ve bu süreçte mentor rolündeki uygulama öğretmenleri kilit figürler olmaktadırlar; ancak, birçok gözlemci, mentorluk gereksinimleri hakkında farkındalık seviyesi düşük olan ve muhtemelen yetersiz bilgi veya eğitimden kaynaklanan ve etkisi az olan bir mentor desteğinden bahsetmektedir. Türkiye'de özellikle, öğretmenlik uygulamasıyla ilgili çalışmalarda önerilmesine rağmen, mentor eğitimi yaygın değildir ve çıktılarıyla ilgili az araştırma yapılmış bir alandır.Bu çalışmanın amacı, bir mentor eğitimi programının tasarımına yönelik ihtiyaç analizi yürütüp, eğitimin uygulamasından sonra programın etkilerini incelemektir. Çalışma da karma bir araştırma tasarımı kullanılmıştır ve fakülte-okul işbirliği programında faal olan çeşitli katılımcıların algılarını belirtmek amacıyla, hem nitel hem nicel verileri toplanılmıştır.Çalışmanın ilk aşamasında, ihtiyaç analizi, 78 hizmet öncesi öğretmen adayı tarafından doldurulan, betimleyici istatistik elde etmek amacıyla SPSS bilgisayar programıyla analiz edilen kapalı uçlu maddeli bir anketi ve içerik analizinden geçen 14 fakülte öğretim elemanı tarafından tamamlayan açık uçlu sorularla bir anketi kapsar. Bulgular, yüksek nitelikli mentorluğun sınırlı olduğunu ve gelişigüzel bir şekilde dağıtıldığını, görünebilecek asgari yeterlilik seviyesinin yeterli olmadığını göstermekteydiler. Daha sonra, öğretmenlik uygulamasının yapılacağı yarıyılın başlangıcında, 11 mentor uygulama öğretmeni, mentorluğun hem teorik, hem pratik yönleri hakkında resmi gereksinimleri ile ilgili bilgi aktarmayı amaçlayan bir mentor eğitim seminerine katıldılar.Çalışmanın ikinci aşamasında, hem mentor eğitiminden önce hem eğitimden sonra, bir kaplı uçlu anketiyle ve açık uçlu sorularla eğitim katılımcılarından veri toplandı. Ayrıca, iki tane mentor eğitimci ile görüşme yapıldı ve yarıyılın sonunda 85 hizmet öncesi öğretmen adayı anket doldurdular ve iki tane mentor öğretmenle görüşme yapıldı. Anketler, SPSS programı kullanılarak analiz edildiler. Parametre dışı Wilcoxon testi, eğitimden önce ve eğitimden sonra mentorlar tarafından doldurulan kapalı uçlu anketine uygulandı, fakat herhangi istatistiksel anlamı taşıyan fark ortaya çıkmadı. Betimleyici istatistikler ve bağımsız örneklemle t-test, mentor eğitimine katılan ve katılmayan uygulama öğretmenle çalışan hizmet önce öğretmen adayların anketi analiz etmek için kullanıldı; bu bağlamda da herhangi istatistiksel anlamlı bir fark görünmedi. Nitel verilere uygulanan içerik analizi, özellikle iletişimi güçlendirmeye yardımcı olan mentor eğitimine karşı çok olumlu tutumlar ortaya çıkardı. Mentorların algılarında ve mentor gereksinimlerinde, fakülte-okul ortaklığı ile sürece katılan diğer kişilerin beklentileri gibi, mentorluk ile stajın bazı yönleriyle ilgili farkındalıkta değişiklikler olduğunu görünmekteydi. Ancak, isteninin aksine, mentorların diğer yönlerle ilgili farkındalıklarda daha düşük bir artışı sergilediler. Bulgular, zaman kısıtlamalar yüzünden kapsamı sınırlı olan mentor eğitiminin etkili olduğunu izlenimini veriyor, ancak uygulama öğretmenlerine tam etkili mentorlar olarak gerekli donanımı sağlamak için daha fazla araştırma ve eğitim gerekli olduğunu gösteriyor. | |
dc.description.abstract | Teaching practice plays an important role in the professional development of pre-service teachers, and mentor teachers are key figures in this process; however, many observers report an ineffective level of mentor support, possibly as the result of low awareness of mentoring requirements. In Turkey, especially, mentor training is rare and little research has been conducted into its outcomes, despite being frequently recommended in studies related to teaching practice. The purpose of this study was to conduct a needs analysis informing the design of a mentor training programme, and to investigate the effects of the programme following its implementation. A mixed research design was employed, and both qualitative and quantitative data were collected to determine the perceptions of various actors in the faculty-school partnership programme.In the first phase of the study, the needs analysis included an opinionnaire completed by 78 pre-service teachers, analysed using the SPSS programme, and a questionnaire for 14 faculty tutors, which underwent content analysis. The results indicated the distribution of high quality mentoring was limited and haphazard, with no apparent minimum level of competence. Subsequently, 11 mentor teachers attended a training seminar at the beginning of the teaching practice semester, which aimed to inform participants about official requirements, and both theoretical and practical aspects of mentoring.In the second phase of the study, data was collected from mentor training participants before and after training, using an opinionnaire and open-ended questions. Furthermore, two training instructors were interviewed, 85 pre-service teachers completed an opinionnaire, and two mentors were interviewed. The opinionnaires were analysed using the SPSS programme to obtain descriptive statistics. The non-parametric Wilcoxon test was applied to the two mentors' opinionnaires, but yielded no statistically significant differences. The pre-service teachers' opinionnaire underwent an independent samples t-test for attendees and non-attendees of mentor training, which also revealed no significant differences. Content analysis of the qualitative data revealed very positive attitudes towards mentor training, especially as an aid to strengthening communication. Mentors exhibited some changes in perceptions of certain aspects of mentoring and the practicum, including mentor requirements, faculty-school cooperation and expectations of other participants. However, they displayed a less heightened awareness of other aspects of mentoring than was desirable. The implications are that the training, although limited in its scope due to time restrictions, was effective, but that further research and training are necessary to fully equip teachers to be effective mentors. | en_US |
dc.language | English | |
dc.language.iso | en | |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | |
dc.rights | Attribution 4.0 United States | tr_TR |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | |
dc.subject | Eğitim ve Öğretim | tr_TR |
dc.subject | Education and Training | en_US |
dc.title | Implementation of a mentor training programme for English language teachers: Perceptions of stakeholders in the mentoring programme | |
dc.title.alternative | İngilizce öğretmenlerine yönelik bir mentor eğitimi programının gerçekleştirilmesi: Mentorluk programı paydaşlarının algıları | |
dc.type | doctoralThesis | |
dc.date.updated | 2018-08-06 | |
dc.contributor.department | Yabancı Diller Eğitimi Anabilim Dalı | |
dc.subject.ytm | Mentoring | |
dc.subject.ytm | Vocational education | |
dc.subject.ytm | Education | |
dc.subject.ytm | Education programs | |
dc.subject.ytm | Teachers | |
dc.subject.ytm | Mentoring program | |
dc.subject.ytm | English | |
dc.identifier.yokid | 10072817 | |
dc.publisher.institute | Eğitim Bilimleri Enstitüsü | |
dc.publisher.university | ÇANAKKALE ONSEKİZ MART ÜNİVERSİTESİ | |
dc.identifier.thesisid | 391269 | |
dc.description.pages | 184 | |
dc.publisher.discipline | İngiliz Dili Eğitimi Bilim Dalı | |