Show simple item record

dc.contributor.advisorŞahin, Abdullah
dc.contributor.authorYeşilyurt, Erhan
dc.date.accessioned2020-12-07T07:54:50Z
dc.date.available2020-12-07T07:54:50Z
dc.date.submitted2015
dc.date.issued2018-08-06
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/110263
dc.description.abstractBu çalışmanın amacı Osmanlı döneminde İngilizlere Türkçe öğretimi için yazılan Türkçe öğretim kitaplarından yola çıkılarak o dönemde İngilizlere yönelik Türkçe öğretim yöntemlerini ortaya koymaktır. Bu çalışmada nitel araştırma yöntemi kullanılmıştır. Verilere ulaşmada doküman analizi; verilerin incelenmesinde ise betimsel analiz ve içerik analizi kullanılmıştır.Bu çalışmada Osmanlı döneminde İngilizlere Türkçe öğretmek amacıyla İngilizce yazılan 16 kitap incelenmiş ve sonuçlar ortaya koyulmaya çalışılmıştır. Araştırmada; `Osmanlı döneminde İngilizlere Türkçeyi öğretmek amacıyla ne tür metotlar uygulanmıştır?` sorusuna cevap aranmıştır. Nitel araştırma yöntemlerinden doküman analizi kullanılan araştırmada elde edilen verilerin analizi için betimsel analiz ve içerik analizi yöntemleri kullanılmıştır. Kitaplar incelendiğinde genel olarak dil bilgisi çeviri yöntemi kullanıldığı sonucuna ulaşılmıştır.Anahtar Kelimeler: İngilizlere Türkçe öğretimi, Türkçe öğretim yöntemleri, betimselanaliz, nitel analiz, yabancılara Türkçe öğretimi, Türkçe öğretimi.
dc.description.abstractThe aim of this study is To benefit from the Turkish education books for the teaching of English to Turkish during the Ottoman period and to determine Turkish teaching methods for English at that time. Qualitative research methods were used in this study. Access to data document analysis; for analysis of data, descriptive analysis and content analysis was used.In this study, 16 books were examined which was written in English to teach Turkish to English during the Ottoman period. The results has tried to put through.In the first part of the study, `Research Problems`, `Subject of Research`, `Research Objectives`, `The Importance of Research` `Limitations of the Study`, `Research Assumptions`, `Definitions` and `Literature` section contains. In the second part of the study teaching Turkish to foreigners, in the third part of the study methods were processed.The findings of the research are discussed in the fifth section. Proposals have beenmade according to the obtained results.Keywords: teaching Turkish to English, Turkish teaching methods, descriptive analysis, teaching Turkish.en_US
dc.languageTurkish
dc.language.isotr
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectEğitim ve Öğretimtr_TR
dc.subjectEducation and Trainingen_US
dc.titleOsmanlı Döneminde İngilizlere Türkçe öğretimi
dc.title.alternativeTeaching Turkish to English during the Ottoman Period
dc.typedoctoralThesis
dc.date.updated2018-08-06
dc.contributor.departmentTürkçe Eğitimi Anabilim Dalı
dc.subject.ytmTeaching methods
dc.subject.ytmOttoman Period
dc.subject.ytmTeaching
dc.subject.ytmLanguage teaching
dc.subject.ytmTurkish
dc.subject.ytmForeign language teaching
dc.subject.ytmTurkish teaching
dc.subject.ytmBritish
dc.identifier.yokid10060370
dc.publisher.instituteEğitim Bilimleri Enstitüsü
dc.publisher.universityÇANAKKALE ONSEKİZ MART ÜNİVERSİTESİ
dc.identifier.thesisid381203
dc.description.pages220
dc.publisher.disciplineTürkçe Eğitimi Bilim Dalı


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess