Show simple item record

dc.contributor.advisorYılmaz, Cevdet
dc.contributor.authorHan, Kadir
dc.date.accessioned2020-12-07T07:53:37Z
dc.date.available2020-12-07T07:53:37Z
dc.date.submitted2015
dc.date.issued2018-08-06
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/110165
dc.description.abstractBu çalışmanın hedefi Türkiye'nin Tekirdağ ilindeki lise öğrencilerinin öğrenen özerkliğine karşı algılarını, motivasyon düzeylerini, bilinç-üstü strateji kullanımlarını ve sınıf-dışı dil öğrenme etkinliklerinin öğrenen özerkliği üzerindeki etkileri incelemektir. Ayrıca, öğrencilerin alanlarının, cinsiyetlerinin ve İngilizce yeterlilik seviyelerinin özerk öğrenme üzerinde ne ölçüde etkili olduğu araştırılmıştır. Bu amaçlara ulaşmak için, Tekirdağ'da 335 lise öğrencisine 42 madde içeren yapılandırılmış bir anket uygulanarak veri elde edilmiştir.Öğrencilerden yapılandırılmış anket yoluyla toplanan veriler SPSS 20.0 yazılım program kullanılarak analiz edilmiştir. Buna ek olarak, katılımcıların alanlarına göre, elde edilen sonuçlar özerklik seviyesi, motivasyon seviyesi, bilinç-üstü strateji kullanma ve sınıf-dışı öğrenme etkinliği yapılması açısından one-way ANOVA testi kullanarak incelenmiştir. Katılımcıların verilerini cinsiyet açısından analiz etmek için t-test uygulanmıştır. Ayrıca, katılımcıların demografik özelliklerini göstermek için tanımlayıcı ve frekans istatistiği kullanılmıştır.Elde edilen bulgulara göre, katılımcıların özerk öğrenme seviyelerinin düşük olduğu konusunda hem fikir olunduğu ortaya çıkmıştır, ayrıca öğrencilerin ortalamaları dil öğrenme açısından istenilen özerklik seviyesinde olmadıklarını göstermiştir. Bununla birlikte, Türkçe-matematik alanındaki öğrencilerin Sosyal ve Dil alanı öğrencilerine göre dil öğrenmede daha özerk oldukları söylenebilir. Öte yandan, Sayısal, Sosyal ve Dil alanındaki öğrenciler arasında özerklik açısından anlamlı bir fark görülmemiştir. Sonuçlara göre, özerk olma açısından bu bölüm öğrencilerinin birbirlerine karşı bir üstünlüğü yoktur denilebilir. Bundan farklı olarak, cinsiyet açısından da katılımcılar arasında farklılık görülmüştür, bunun yanı sıra, İngilizce yeterlilik seviyesi düşük öğrencilerin, yeterlilik seviyesi yüksek olanlara nazaran daha özerk oldukları saptanmıştır.
dc.description.abstractThe aim of this study is to investigate self-perceptions of high school students towards learner autonomy in Tekirdağ, Turkey. In addition, the impacts of motivation, meta-cognitive strategy use and outside-classroom language learning activities on learner autonomy are investigated and analyzed. Moreover, the extent to what students' major fields, gender and English academic success have a significant impact on learners' autonomy level was investigated. In order to accomplish these aims, the data were obtained by means of a structured 42-item questionnaire which was conducted with the help of 335 high school students in Tekirdağ.The data gathered from the participants through the structured-questionnaire were analyzed by using SPSS 20.0 software program. Moreover, regarding their major fields, the overall scores of the participants in terms of level of autonomy, level of motivation, use of meta-cognitive strategy and use of out-side learning activity were examined by using one-way ANOVA procedure. Additionally, to analyze the data of participants with regard to gender and participants' proficiency level, independent t-test procedure was administered. Furthermore, descriptive and frequency statistics were used to illustrate demographic features of the participants.In consonance with the results, it can be agreed that the autonomy level of participants is low-to moderate and that the mean scores of students indicated that the learners were not in intended autonomous level in terms of learning language. It can also be stated that the students of Turkish Math department were more autonomous in learning language than the students of Social science and Language department. However, the results did not show any significant differences among S-D, L-D and So-D. Also, there was no meaningful difference between Social science department and Language department. This may take one to the conclusion that S-D, L-D and So-D students were not superior to each other in terms of being autonomous. Moreover, autonomy level of male participants was higher than the level of male students while learning English. Additionally, the lower proficient students were more autonomous to learn English than the upper proficient students.en_US
dc.languageEnglish
dc.language.isoen
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectEğitim ve Öğretimtr_TR
dc.subjectEducation and Trainingen_US
dc.titlePerceptions of high school students towards learner autonomy: A case of Tekirdağ
dc.title.alternativeLise öğrencilerinin öğrenen özerkliğine karşı algıları: Tekirdağ örneği
dc.typemasterThesis
dc.date.updated2018-08-06
dc.contributor.departmentEğitim Bilimleri Anabilim Dalı
dc.subject.ytmMetacognitive skills
dc.subject.ytmMetacognitive reading strategies
dc.subject.ytmForeign language learning
dc.subject.ytmStudy of languages
dc.subject.ytmEnglish
dc.subject.ytmStudents
dc.subject.ytmHigh schools students
dc.subject.ytmLearner autonomy
dc.subject.ytmStudents perceptions
dc.identifier.yokid10078743
dc.publisher.instituteEğitim Bilimleri Enstitüsü
dc.publisher.universityÇANAKKALE ONSEKİZ MART ÜNİVERSİTESİ
dc.identifier.thesisid395894
dc.description.pages141
dc.publisher.disciplineİngiliz Dili Eğitimi Bilim Dalı


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess