Öğretmen adaylarının yenilikçilikleri ve problem çözme becerileri arasındaki ilişkinin incelenmesi: ÇOMÜ Eğitim Fakültesi örneği
dc.contributor.advisor | Şahin İzmirli, Özden | |
dc.contributor.author | Gürbüz, Onur | |
dc.date.accessioned | 2020-12-07T07:53:32Z | |
dc.date.available | 2020-12-07T07:53:32Z | |
dc.date.submitted | 2015 | |
dc.date.issued | 2018-08-06 | |
dc.identifier.uri | https://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/110159 | |
dc.description.abstract | Bu araştırmanın amacı öğretmen adaylarının yenilikçilikleri ve problem çözme becerileri arasındaki ilişkiyi incelemektir. Araştırmada tarama modellerinden tekil tarama ve ilişkisel tarama kullanılmıştır. Araştırmanın evrenini Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi, Eğitim Fakültesi'nde öğrenim gören tüm öğretmen adayları oluşturmuştur. Araştırma kapsamında evren ulaşılabilecek büyüklükte olduğu için örnekleme yapılmamış, tüm evren ile çalışılmıştır. Bu çerçevede Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesinde, 2013-2014 eğitim öğretim yılı bahar döneminde öğrenim gören 1568 öğretmen adayından veri toplanmıştır. Öğretmen adaylarının yenilikçiliklerini ve problem çözme becerilerini belirlemek için Kılıçer ve Odabaşı (2010) tarafından Türkçe'ye uyarlanan `bireysel yenilikçilik ölçeği` ve Şahin, Şahin ve Heppner (1993) tarafından Türkçe'ye uyarlanan `problem çözme becerileri envanteri` kullanılmıştır. Ayrıca öğretmen adaylarının demografik bilgilerini belirlemek için `kişisel bilgi formu` kullanılmıştır. Uygulanan anketlerden elde edilen veriler SPSS istatistik programı kullanılarak analiz edilmiştir. Yenilikçilik puanları ve problem çözme beceri puanlarının cinsiyete göre farklılaşma durumları bağımsız örneklemler t testi kullanılarak belirlenmiştir. Öğretmen adaylarının yenilikçilik puanları ve problem çözme beceri puanlarının sınıf, öğrenim görülen program, anne eğitim düzeyi, baba eğitim düzeyi, günlük internet ve günlük bilgisayar kullanım sıklığına göre farklılaşma durumları bağımsız gruplar için tek faktörlü ANOVA kullanılarak belirlenmiştir. Analizler sonucunda elde edilen bulgulara göre, öğretmen adaylarının orta düzeyde yenilikçi oldukları ve problem çözme becerilerinin de orta düzeyde olduğu bulunmuştur. Öğretmen adaylarının yenilikçilik puanlarının öğrenim gördükleri programlara göre anlamlı bir fark gösterdiği görülmüştür. Buna göre en yüksek yenilikçilik puanına PDR öğretmen adaylarının sahip olduğu, en düşük yenilikçilik puanına ise BÖTE öğretmen adaylarının sahip olduğu bulgusuna ulaşılmıştır. Bununla birlikte öğretmen adaylarının yenilikçilik puanları ile problem çözme beceri puanları arasında anlamlı bir fark bulunamamıştır. | |
dc.description.abstract | The aim of this study is to investigate the relationship between the innovativeness and problem solving skills of teacher candidates.Single screening model and correlation screening model are used as screening models. Population of the study comprises all teacher candidates from Çanakkale Onsekiz Mart University Faculty of Education. Within the context of the study, no sampling was carried out since the whole population was accessible. In this respect, data is gathered from 1568 teacher candidates during 2013-2014 academic year spring term in Çanakkale Onsekiz Mart University. `problem solving skills inventory` which is adapted to Turkish by Şahin, Şahin and Heppner (1993) and `individual innovativeness scale` adapted to Turkish by Kılıçer and Odabaşı (2010) are used to determine innovativeness and problem solving skills of teacher candidates. Furthermore, `individual information form` is used to determine demographic information of teacher candidates. Data gathered from questionnaire is analyzed by using SPSS statistical program. Innovativeness scores and differentiation according to gender of problem solving skill scores are determined by using Independent-Samples T-test. Innovativeness scores of teacher candidates and differentiation of problem solving skills scores according to class, program studied, educational level of parents, frequency of daily usage of internet and computer are determined by using One-Way ANOVA for independent groups.The results of the analysis revealed that teacher candidates are medium level in terms of innovativeness and problem solving skills. A significant difference was also found between the programs and innovativeness scores of teacher candidates. This finding revealed that PCG teacher candidates are the most innovative group while ICT teacher candidates are the least innovative group. Additionally, no significant difference was found between innovativeness scores and problem solving skill scores of teacher candidates. | en_US |
dc.language | Turkish | |
dc.language.iso | tr | |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | |
dc.rights | Attribution 4.0 United States | tr_TR |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | |
dc.subject | Eğitim ve Öğretim | tr_TR |
dc.subject | Education and Training | en_US |
dc.title | Öğretmen adaylarının yenilikçilikleri ve problem çözme becerileri arasındaki ilişkinin incelenmesi: ÇOMÜ Eğitim Fakültesi örneği | |
dc.title.alternative | An investigation into the relationship between the individual innovativeness and problem solving skills of teacher candidates: The case of ÇOMU Faculty of Education | |
dc.type | masterThesis | |
dc.date.updated | 2018-08-06 | |
dc.contributor.department | Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri Eğitimi Anabilim Dalı | |
dc.subject.ytm | Innovative behaviour | |
dc.subject.ytm | Problem solving ability | |
dc.subject.ytm | Education faculties | |
dc.subject.ytm | Vocational education | |
dc.subject.ytm | Teachers | |
dc.subject.ytm | Candidate teachers | |
dc.subject.ytm | Measurement and evaluation | |
dc.subject.ytm | Innovative | |
dc.identifier.yokid | 10082199 | |
dc.publisher.institute | Eğitim Bilimleri Enstitüsü | |
dc.publisher.university | ÇANAKKALE ONSEKİZ MART ÜNİVERSİTESİ | |
dc.identifier.thesisid | 422988 | |
dc.description.pages | 98 | |
dc.publisher.discipline | Diğer |