Yabancı dil olarak Türkçe öğrenen öğrencilerin başarı ve başarısızlıklarını değerlendirmedeki atfetme farklılıkları
dc.contributor.advisor | Yüce, Kemal | |
dc.contributor.author | Yördem, Aliye | |
dc.date.accessioned | 2020-12-07T07:53:17Z | |
dc.date.available | 2020-12-07T07:53:17Z | |
dc.date.submitted | 2015 | |
dc.date.issued | 2018-08-06 | |
dc.identifier.uri | https://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/110139 | |
dc.description.abstract | Türkçeyi yabancı dil olarak öğrenmek amacıyla Türkiye'deki üniversitelere her yılbinlerce yabancı uyruklu öğrenci gelmektedir. Bu öğrenciler Türkçeyi öğrenmede birtakımsorunlarla karşılaşmaktadırlar. Bazı öğrenciler Türkçeyi bütün becerileriyle başarılı birşekilde öğrenirken, bazıları ise bütün becerileri gözönünde bulundurduğumuzda aynı seviyedebaşarı gösteremiyorlar. Öğrencilerin gösterdikleri başarı ve başarısızılık durumları için ilerisürdükleri nedenler vardır. Başarılı olanların başarılarını hangi nedenlere, başarısız olanlarınise başarısızlıklarını hangi nedenlere atfettiklerini öğrencilere sorduğumuzda çok farklınedensel yüklemelerle karşılaşıyoruz. Türkçeyi öğretmede maksimum başarılı bir sonuç eldeetmek için bu nedensel yüklemelerin irdelenmesi ve çıkan sonuçlara göre adımlar atılmasıalana büyük katkılar sağlayacaktır.Yapılan bu çalışma 2013-2014 Eğitim Öğretim Yılı Bahar Dönemi'nde Türkiye'debulunan 2 üniversitemizin bünyesindeki Türkçe Araştırma ve Öğretim Merkezleri'nde(TÖMER) Türkçe Eğitimi alan 143 yabancı uyruklu öğrencimizin katılımıyla üç aşamalı birşekilde veri toplayarak gerçekleştirilmiştir. Bu çalışma , Türkçe Eğitimi alan yabancı uyrukluöğrencilerin başarı ve başarısızlık durumlarını ne gibi nedenlere atfettiklerini ortaya çıkarmaamaçlıdır.Çalışmanın birinci bölümünde atıf teorisi, atfetme süreci, atıf teorisinin boyutları ,motivasyon ve atıf teorisinin arasındaki ilişki vb. kavramlar açıklanarak kavramsal çerçeveler ixoluşturulmuştur. Bununla beraber Türkçenin yabancı dil olarak öğrenimi ve tarihsel sürecikısaca ele alınmıştır. Atıf teorisi alanında yapılmış olan çalışmalar irdelenmiş, çıkan sonuçlaralan taraması başlığı altında özetlenmiştir. Çalışmanın ikinci bölümünde ise çalışmanın deseniolan karma metod (mixed method) açıklanmış, araştırmanın katılımcıları hakkında bilgilerverilmiş, veri toplama araçları, veri toplama süreçleri ve araştırmanın güvenirlik vegeçerliliğini sağlamak amacıyla yapılan çalışmalar sıralanmıştır.Çalışmada kullanılan veriler üç farklı araçla toplanmıştır. İlk olarak 2 öğrencigrubumuzla ve 1 öğretmen grubumuzla odak grup görüşmesi yapılmıştır. İlk grupta 5 öğrenci,ikinci grupta ise 6 öğrenciyle yaklaşık 60'ar dakikalık odak grup görüşmesi yapılmış,öğrencilerle başarıları ve başarısızlıkları hakkında konuşulmuş, öğrencilerin başarı vebaşarısızlık durumlarının arkasında yatan nedensel yüklemeleri bizimle paylaşmalarıistenmiştir. İkinci aşamada 27 öğrenciye demografik veriler ve iki açık uçlu sorununbulunduğu bir anket çalışması uygulanmıştır. Üçüncü aşamada ise, görüşmelerden ve açıkuçlu anketlerden elde edilen verilerle oluşturulan likert ölçekli anket toplamda 143 öğrenciyeuygulanmıştır.Nicel olarak toplanan veriler SPSS bilgisayar programı ile analiz edilmiştir. Faktöranalizi için uygunluk testleri olan Kaiser-Meyer-Olkin (KMO) ve Barlette Sphericity testleriuygulanmıştır. Büyüköztürk (2006), KMO değerinin 0.60'tan büyük olması durumundaverilerin analiz için uygun olduğunu bildirmiştir. Yapılan analizde KMO değerleri `0,739` ve`0,841` olarak çıkmıştır. Sonrasında faktör analizi uygulanmış, analiz sonuçlarına görebaşarısızlık anketinden 8 madde çıkartılmıştır. Geri kalan maddeler 4 faktör altındatoplanmıştır. Başarı anketinden ise 17 madde çıkartılmış, geri kalan maddeler ise 4 faktöraltında toplanmıştır. | |
dc.description.abstract | Thousands of foreign students enroll in the Turkish Universities every year in order tolearn Turkish as a second language. These students face a number problems when learningTurkish. While some of the learners master the language with all its skills, others encounterproblems and difficulties. Learners attribute their success and failure to various reasons.When we ask the learners about their attributions for their success and attributions for theirfailure, they enumerate quite different causal attributions. In order to get a maximum successin learning Turkish these attributions have to be investigated and analyzed.This study was conducted in the educational year 2013-2014 in spring term in theTurkish Researching and Teaching Centers (TÖMER) in two Turkish state universities . 143learners participated in the study which was conducted in three phases. This study aims toinvestigate learners' success and failure attributions while learning Turkish language.Instructors also were interviewed in order to be able to compare both learners' andinstructors' views.In the first part of the study attribution theory, attributional process, attributionaldimensions, motivation and attribution will be explained. In addition to that learning Turkishas a foreign language and the historical process are mentioned. A rivew of literature is doneand the studies in this field are summarised. In the second part of the study methodology ofthe study is investigated. Mixed method research design which is the design of the study isinvestigated.The data for the study is collected with three collection procedures. Firstly two groupsof learners and one group of teachers are focus group interviewed. The first group consisted 5,second group consisted 6 students. In the second phase 27 learners were given an open endedsurvey which consisted a demographic part and two open ended questions. In the third phase, xia questionaire which was built with the data collected from previous two phases wereconducted to 143 students.Quantitatively collected data were analysed through the SPSS software programme.Kaiser-Meyer- Olkin (KMO) and Barlette Sphericity tests were conducted in order to learnsuitability for factor analysis. After the analysis KMO numbers were found `0.739` and`0.841`. Consequently, a factor analysis was conducted and 8 items were removed from thefailure questionnaire. Remaining items were grouped under four factors. 17 items wereremoved from the success questionnaire, and the remaining items were grouped under fourfactors. | en_US |
dc.language | Turkish | |
dc.language.iso | tr | |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | |
dc.rights | Attribution 4.0 United States | tr_TR |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | |
dc.subject | Eğitim ve Öğretim | tr_TR |
dc.subject | Education and Training | en_US |
dc.title | Yabancı dil olarak Türkçe öğrenen öğrencilerin başarı ve başarısızlıklarını değerlendirmedeki atfetme farklılıkları | |
dc.title.alternative | Attributional differences for success and failure of the learners who study Turkish as a foreign language | |
dc.type | masterThesis | |
dc.date.updated | 2018-08-06 | |
dc.contributor.department | Türkçe Eğitimi Anabilim Dalı | |
dc.subject.ytm | Student achievement | |
dc.subject.ytm | Learning methods | |
dc.subject.ytm | Attribution theory | |
dc.subject.ytm | Turkish | |
dc.subject.ytm | Success | |
dc.subject.ytm | Attribution theory | |
dc.subject.ytm | Turkish education | |
dc.subject.ytm | Success evaluation | |
dc.subject.ytm | Learning | |
dc.subject.ytm | Achievement in learning | |
dc.identifier.yokid | 10086519 | |
dc.publisher.institute | Eğitim Bilimleri Enstitüsü | |
dc.publisher.university | ÇANAKKALE ONSEKİZ MART ÜNİVERSİTESİ | |
dc.identifier.thesisid | 422188 | |
dc.description.pages | 128 | |
dc.publisher.discipline | Diğer |