Show simple item record

dc.contributor.advisorKutlu, Mustafa
dc.contributor.authorDemir, Yasin
dc.date.accessioned2020-12-07T07:52:25Z
dc.date.available2020-12-07T07:52:25Z
dc.date.submitted2017
dc.date.issued2020-07-14
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/110074
dc.description.abstractBu araştırmanın temel amacı ergenlerde internet bağımlılığı, akademik güdülenme, akademik erteleme ve okula bağlanma arasındaki ilişkilerin incelenmesidir. Bu genel amaç doğrultusunda internet bağımlılığı, akademik güdülenme, akademik erteleme ve okula bağlanma arasındaki ilişkileri inceleyen hipotezler yapısal eşitlik modellemesi ile test edilmiştir. Araştırmanın evrenini, Elazığ il merkezinde resmi liselerde öğrenim görmekte olan öğrenciler oluşturmaktadır. Araştırmanın örneklemini ise, tabakalı örnekleme yöntemi ile seçilen 689 (383 kız, 306 erkek) ergen oluşturmaktadır. Araştırmada veri toplama araçları olarak Young İnternet Bağımlılığı Testi- Kısa Formu, Akademik Güdülenme Ölçeği, Akademik Erteleme Ölçeği ile Çocuk ve Ergenler İçin Okula Bağlanma Ölçeği kullanılmıştır. Araştırmada önerilen hipotetik model test edilmeden önce her bir gizil değişkenin yapısal modellerde kullanılabilecek yeterlikte olup olmadığı incelenmiştir. Bu bağlamda her bir gizil değişkene ait yapılar, ölçüm modelleri ile test edilmiştir. Ölçüm modelleri Doğrulayıcı Faktör Analizi (DFA) ile test edilmiştir. DFA sonucunda ölçüm modellerinin kabul edilebilir uyum değerlerine sahip olduğu görülmüştür. Sonrasında ise önerilen hipotetik model test edilmiştir. Analiz sonucunda hipotetik modele ait bütün yolların istatistiksel olarak anlamlı olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Önerilen hipotetik modele ilişkin uyum indeksleri kabul edilebilir değerlere sahiptir (χ2= 498.551, sd= 164, χ2/sd= 3.040, GFI= .93, AGFI= .91, IFI= .93, TLI (NNFI)= .91, CFI= .93, SRMR= .050 ve RMSEA = .054). Bu bulgular, önerilen hipotetik modelin araştırma verileriyle kabul edilebilir uyuma sahip olduğunu göstermektedir.Araştırmanın sonuçları bir bütün olarak değerlendirildiğinde; internet bağımlılığının akademik güdülenmeyi negatif yönde, akademik ertelemeyi ise pozitif yönde etkilediği saptanmıştır. Akademik güdülenmenin akademik ertelemeyi negatif yönde; okula bağlanmayı ise pozitif yönde etkilediği anlaşılmıştır. Akademik ertelemenin, okula bağlanmayı negatif yönde etkilediği belirlenmiştir. Son olarak ergenlerde internet bağımlılığının okula bağlanmayı dolaylı olarak negatif yönde etkilediği saptanmıştır.
dc.description.abstractThe aim of this research is to examine the relationship among adolescents' among internet addiction, academic motivation, academic procrastination, and school attachment levels. In line with this general objective, hypotheses that test the relationship among internet addiction, academic motivation, academic procrastination, and school attachment have been tested with structural equation modeling.The universe of the research is composed of the students who are studying in the official high schools in Elazig province center. The sample of the research 689 (383 female, 306 male) adolescents were selected by stratified sampling method. Young Internet Addiction Test- Short Form, Academic Motivation Scale, Academic Procrastination Scale and School Attachment Scale for Children and Adolescents were used as data collection tools in the research.Before the proposed hypothetical model was tested, each latent variable was tested with measurement models to determine if it could be used in structural models. In this context, structures related to latent variables have been tested with measurement models. The measurement models were tested with Confirmatory Factor Analysis (CFA). It has been found that the measurement models in the CFA result have acceptable adaptability values. Then the proposed hypothetical model was tested. As a result of the analysis, all pathways of the hypothetical model were found to be statistically significant. The fit indices for the proposed hypothetical model have acceptable values (χ2 = 498.551, df = 164, χ2 / df = 3.040, GFI = .93, AGFI = .91, IFI = .93, TLI (NNFI) .93, SRMR = .050 and RMSEA = .054). These findings show that the proposed hypothetical model has acceptable adaptation with research data.When the results of the research are evaluated as a whole; internet addiction affects academic motivation in the negative direction. On the other hand, it affects the academic procrastination in the positive direction. Academic motivation affects academic procrastination in the negative direction. On the other hand it affects the school attachment in the positive direction. Academic procrastination affects school attachment in the negative direction. Finally, internet addiction is indirectly affecting the school attachment and on the negative direction.en_US
dc.languageTurkish
dc.language.isotr
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/embargoedAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectEğitim ve Öğretimtr_TR
dc.subjectEducation and Trainingen_US
dc.subjectPsikolojitr_TR
dc.subjectPsychologyen_US
dc.titleErgenlerde internet bağımlılığı, akademik güdülenme, akademik erteleme ve okula bağlanma arasındaki ilişkiler
dc.title.alternativeRelationships among internet addiction, academic motivation, academic procrastination, and school attachment in adolescents
dc.typedoctoralThesis
dc.date.updated2020-07-14
dc.contributor.departmentEğitim Bilimleri Anabilim Dalı
dc.subject.ytmDependency
dc.subject.ytmInternet
dc.subject.ytmInternet use
dc.subject.ytmMotivation
dc.subject.ytmAcademic achievement
dc.subject.ytmAchievement motivation
dc.subject.ytmAcademic procrastination
dc.subject.ytmSchool attachment
dc.subject.ytmEducation psychology
dc.identifier.yokid10171099
dc.publisher.instituteEğitim Bilimleri Enstitüsü
dc.publisher.universityİNÖNÜ ÜNİVERSİTESİ
dc.identifier.thesisid495703
dc.description.pages168
dc.publisher.disciplineRehberlik ve Psikolojik Danışmanlık Bilim Dalı


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/embargoedAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/embargoedAccess