dc.contributor.advisor | Şahin, Çavuş | |
dc.contributor.author | Koyuncu, Kadife | |
dc.date.accessioned | 2020-12-07T07:51:51Z | |
dc.date.available | 2020-12-07T07:51:51Z | |
dc.date.submitted | 2016 | |
dc.date.issued | 2018-08-06 | |
dc.identifier.uri | https://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/110034 | |
dc.description.abstract | Akademik içsel motivasyon, eğitim söz konusu olduğunda öğretim etkinliklerininamacına ulaşmasında veya akademik başarı ya da başarısızlığın nedenini anlamada hemeğitimciler hem de öğrenciler ve aileler açısından çok önemlidir. Öğrencilerin öğrenmeistekliliği farklı kaynaklardan veya değişkenlerden etkilenebilir. Okul öncesi öğretmen adaylarıile yapılan bu araştırmada çeşitli demografik değişkenlerin akademik içsel motivasyonla (AİM)arasında ilişki olup olmadığı araştırılmıştır.Öncelikle aslı Deci ve Ryan (1985) tarafından hazırlanan, Uyulgan ve Akkuzu (2014)tarafından geçerlilik ve güvenirliği sağlanarak Türk kültürüne uyarlanan AİM ölçeğineulaşılmış, gerekli izinler alındıktan sonra ölçek hazır hale getirilmiştir.Araştırma, 2015-2016 bahar yarıyılında Marmara Bölgesi, İstanbul il merkezindekikamu ve vakıf Üniversiteleri bünyesinde bulunan, Eğitim Fakültelerinin, Okul Öncesi Eğitimibilim dalında (1.2.3.4. sınıflarda) okumakta olan 642 okul öncesi öğretmeni adayları ilegerçekleştirilmiştir.Çalışma ilişkisel tarama modelinde yapılmıştır. Veri toplama aracı olarak AİM Ölçeğive Kişisel Bilgi Formu kullanılmıştır. Bu araştırmada öğretmen adaylarının AİM düzeylerinincinsiyet, yaş, sınıf düzeyi, gelir düzeyi, akademik not ortalaması, barınma ortamı, öğretmenolma istekleri vb. bağımsız değişkenlerine göre farklılaşıp farklılaşmadığı belirlemek içinbetimsel istatistik, bağımsız örneklem t testi, tek yönlü Anova, Tukey testi % ve frekansdeğerleri kullanılmıştır. Araştırma sırasında uygulanan istatistiksel analizler için SPSS istatistikprogramlarından faydalanılmıştır. Çalışmada ölçeğin güvenirlik analizi için Cronbach alfakatsayısına bakılmıştır. Değişkenlerin normal dağılım gösterip göstermediğini anlamak için Kolmogrow Smirnov testi uygulanmış, değişkenler normal dağılım gösterdiği için parametriktestler uygulanmıştır.Akademik içsel motivasyon ölçeği uzmanlık, başarısızlık korkusu, sosyal kabul vebaşarı gereksinimi adı altında dört boyuttan oluşmaktadır. Sonuçlar incelendiğinde öğrencilerinAİM'lerinin cinsiyet, yaş, barınma ortamı ve baba eğitim seviyesi arasında anlamlı bir farklılıkolmadığı belirlenmiştir. Sınıf seviyesi, akademik not ortalaması, öğretmen olma istekleri,üniversite türü, anabilim dalı tercih bilinci, anne eğitim düzeyi, anne-babasının öğretmen olmadüzeyi ve sosyo ekonomik düzey arasında anlamlı farklılıklar belirlenmiştir. Bunun yanındaorta veya yüksek seviyede akademik içsel motivasyonu olan bir okul öncesi öğretmen adayınınileride bu mesleği yapacağı sonucuna ulaşılmıştır.Anahtar kelimeler: Akademik Motivasyon, İçsel Motivasyon, Motivasyon, OkulÖncesi Öğretmen Adayı, | |
dc.description.abstract | Analyzing of the Academic Internal Motivations of Prospective Preschool Teachers withUsing Several Variables in Different PerspectivesAcademic internal motivation has great importance to reach the aim of the activities ofstudents, their families and instructors to understand the reason of success or failure.Willingness to learn of students is affected by different sources or variables. In this study, therelation between internal and external variables and academic internal motivation (AIM) ofprospective preschool teachers was searched with the aim of finding if demographic variableshave effect on academic internal motivation.Firstly, the AIM scale which developed by Deci and Ryan (1985) was adapted toTurkish culture properly by ensuring its reliability and validity. After essential permissionswere taken, the scale was prepared and promoted with personal information form.The research was carried out in 2015-2016 spring term in Marmara Region. The studywas implemented with 642 prospective preschool teachers studying on preschool education(including 1.,2.,3.,4. classes) in Faculties of Education combining to public and privateuniversities in the center of Istanbul.Research was carried out according to relational screening model. The AIM scale andpersonal information form were used to collect the data. To determine the differentiations basedon independent variables according to the AIM levels of prospective preschool teachers(gender, age, class level, the rate of academic grade, the environment of sheltering, willingnessof being instructor etc.) descriptive statistics, independent samples t-test and one-way ANOVA,Tukey, and frequency values were used. In this research, SPSS program were used for statisticalanalysis. And also Cronbach's alfa reliability coefficient was used to analyze the reliability ofthe scale. Kolmogrow Smirnov test was used to determine variables normality distribution. The scale of academic internal motivation is consisting of four dimensions; expertness,the fear of failure, social acknowledgment and the need of success. The results determined thatthere is no meaningful difference between the AIM's of the student's gender, age, theenvironment of sheltering and the education level of father. On the other side there is ameaningful difference between the level of class, the rate of academic grade, the willingness ofbeing instructor, type of university, the awareness of choosing the department, the level ofmother's education, the size of being teacher by mother and father and socio-economic level.Moreover, another result was reached that prospective preschool teacher who has medium orhigh academic motivation will choose this job in future.Keywords: Academic motivation, Internal motivation, Motivation, Prospective preschoolteacher | en_US |
dc.language | Turkish | |
dc.language.iso | tr | |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | |
dc.rights | Attribution 4.0 United States | tr_TR |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | |
dc.subject | Eğitim ve Öğretim | tr_TR |
dc.subject | Education and Training | en_US |
dc.title | Okulöncesi öğretmen adaylarının içsel motivasyonlarının çeşitli değişkenler açısından incelenmesi | |
dc.title.alternative | Examining the prospective preschool teacher's intrinsic motivations by the means of several variables | |
dc.type | masterThesis | |
dc.date.updated | 2018-08-06 | |
dc.contributor.department | İlköğretim Anabilim Dalı | |
dc.subject.ytm | Demographic variables | |
dc.subject.ytm | Teachers | |
dc.subject.ytm | Candidate teachers | |
dc.subject.ytm | Measurement and evaluation | |
dc.subject.ytm | Preschool period | |
dc.subject.ytm | Preschool education | |
dc.subject.ytm | Motivation | |
dc.subject.ytm | Internal relations | |
dc.subject.ytm | Motivation | |
dc.identifier.yokid | 10085004 | |
dc.publisher.institute | Eğitim Bilimleri Enstitüsü | |
dc.publisher.university | ÇANAKKALE ONSEKİZ MART ÜNİVERSİTESİ | |
dc.identifier.thesisid | 443521 | |
dc.description.pages | 175 | |
dc.publisher.discipline | Okul Öncesi Eğitimi Bilim Dalı | |