Show simple item record

dc.contributor.advisorHacıömeroğlu, Güney
dc.contributor.authorBayrak, Fulden
dc.date.accessioned2020-12-07T07:51:37Z
dc.date.available2020-12-07T07:51:37Z
dc.date.submitted2016
dc.date.issued2018-08-06
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/110015
dc.description.abstractBu araştırmada ilkokul 4. sınıf öğrencilerinin matematik dersine ilişkin inançlarının ve yapılandırmacı öğrenme ortamına yönelik görüşlerinin belirlenmesi amaçlanmıştır.Araştırmada nicel araştırma yöntemlerinden ilişkisel tarama modeli kullanılmıştır. Araştırma 2012-2013 eğitim-öğretim yılında Çanakkale ili Biga ilçesinde 9 ilkokulunda öğrenim gören 4. sınıf öğrencilerine Matematik İnanç Ölçeği ile Yapılandırmacı Öğrenme Ortamı Ölçeği araçlarının uygulanması ile gerçekleştirilmiştir. Araştırmaya toplam 337 öğrenci katılmıştır. Araştırmadan elde edilen verilerin analizinde Kolmogorov-Smirnov, t-testi, Kruskal Wallis, One-Way Anova, varyans analizi, Mann Whitney U gibi istatistiksel analizlerden yararlanılmıştır.Verilerin analizinden elde edilen bulgulara göre öğrencilerin matematik dersine ilişkin inançları ile yapılandırmacı öğrenme ortamına yönelik görüşleri arasında anlamlı bir ilişki olduğu ortaya çıkmıştır. Bu ilişkinin Pearson korelasyon analizine göre orta dereceli bir ilişki olduğu ortaya çıkmaktadır. Buna bağlı olarak, öğrencilerin matematik dersine ilişkin inançlarının yapılandırmacı öğrenme ortamına yönelik görüşleri faktörlerinin önemli bir yordayıcısı olduğu ortaya çıkmıştır. Bununla beraber, matematik dersine ilişkin inançları ve yapılandırmacı öğrenme ortamlarına yönelik görüşleri cinsiyet değişkeninden etkilenmemektedir. Karneye düşen matematik notu yükseldikçe, matematik dersine ilişkin inançları ve yapılandırmacı öğrenme ortamlarına yönelik görüşlerinin puanları da artmaktadır. Buna bağlı olarak, karneye düşen matematik notu ve matematik dersine ilişkin inançları ve yapılandırmacı öğrenme ortamlarına yönelik görüşlerinin puan ortalamaları arasında pozitif yönde anlamlı bir ilişki vardır. Öğrencilerin matematik dersine ilişkin inançları ve yapılandırmacı öğrenme ortamlarına yönelik görüşleri öğrenim gördükleri okul değişkeninden etkilenmektedir.
dc.description.abstractIn this research, examining 4th grade students' mathematical believes and their views about constructivist learning environment of them was aimed.Relational survey model has been used in this research. The research was constructed by applying `Constructivist Learning Environment Scale` and `Beliefs About Mathematics Scale` to the 4th grade students in elementary schools who were chosen among the other school in Çanakkale, Biga in 2012-2013 academic year. The study group of the research consists of 337 elementary school students from 9 different elemantary schools in Biga, Çanakkale. While analyzing research data Independent Samples t-test, One Way Variance Analysis (ANOVA) and Pearson Correlation Analysis were used for the parametric analyses and Kruskall Wallis Test and Mann Whitney U Analysis techniques were used for the nonparametric analyses.According to the results of the study, there was meaningful relationship between students' mathematical beliefs and their views about constructivist learning environment. Pearson Correlation Analysis to results of the study, there was an average meaningful relationship between. Accordingly students' mathematical beliefs were an important predictor for their views about constructivist learning environment. Moreover, students' mathematical beliefs and their views about constructivist learning environment haven't changed according to their gender. As students' mathematics success become higher, students' mathematical beliefs and their views about constructivist learning environment points are getting more and more positive. According to this result, there is a positive relation between the students mathematical believes and their views about constructivist learning environment and their school subjects marks on their report cards. Students' mathematical believes and their views about constructivist learning environment have changed according to school type.en_US
dc.languageTurkish
dc.language.isotr
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectEğitim ve Öğretimtr_TR
dc.subjectEducation and Trainingen_US
dc.titleİlkokul 4. sınıf öğrencilerinin matematik dersine ilişkin inançları ve yapılandırmacı öğrenme ortamına yönelik görüşleri
dc.title.alternativeBelieves of the 4th grade students' on maths lesson and approaches of them to the constructivist leaning environment
dc.typemasterThesis
dc.date.updated2018-08-06
dc.contributor.departmentİlköğretim Anabilim Dalı
dc.subject.ytmPrimary schools
dc.subject.ytmPrimary school students
dc.subject.ytmMathematics
dc.subject.ytmMathematics lesson
dc.subject.ytmMathematics education
dc.subject.ytmMathematics teaching
dc.subject.ytmConstructivist teaching method
dc.subject.ytmBeliefs
dc.subject.ytmOpinions of students
dc.identifier.yokid10099892
dc.publisher.instituteEğitim Bilimleri Enstitüsü
dc.publisher.universityÇANAKKALE ONSEKİZ MART ÜNİVERSİTESİ
dc.identifier.thesisid422996
dc.description.pages146
dc.publisher.disciplineSınıf Öğretmenliği Bilim Dalı


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess