Show simple item record

dc.contributor.advisorArslan, Hasan
dc.contributor.authorCasiadi, Selime
dc.date.accessioned2020-12-07T07:50:04Z
dc.date.available2020-12-07T07:50:04Z
dc.date.submitted2017
dc.date.issued2018-08-06
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/109894
dc.description.abstractBu çalışma, öğretmen algılarına göre, okul müdürlerinin İletişim tarzları ve çatışma yönetimi stratejileri arasındaki ilişkinin ne seviyede olduğunu tespit etme ve öğretmen görüşlerinin cinsiyet, hizmet süresi, çalıştıkları okul türü (ilkokul, ortaokul, lise), eğitim durumları, okul müdürü ile çalışılan süre, branş değişkenlerine göre farklılaşıp farklılaşmadığını belirlemeyi amaçlamaktadır. Çalışmada tarama modeli kullanılmıştır. Araştırmanın örneklemi, 2015-2016 Eğitim öğretim yılında İstanbul ili, Beykoz ilçesinde resmi ilkokul, ortaokul ve liselerde görev yapmakta olan 362 öğretmenden oluşmaktadır. Veriler, kişisel bilgi formu, iletişim tarzları ölçeği ve çatışma yönetimi stratejileri ölçeği kullanılarak toplanmıştır. Ölçekler, kurumdaki öğretmenlerin demografik özellikleri ile ilgili 6, yöneticilerin iletişim tarzları ile ilgili 20 ve çatışma yönetimi stratejileri ile ilgili 18 soru olmak üzere toplamda 44 sorudan oluşmaktadır. Verilerin analizi IBM SPSS 20 versiyonu kullanılarak hazırlanmıştır. Ölçek puanlarının normallik varsayımlarının test edilebilmesi için Kolmogrov Smirnov Testi uygulanmıştır. Ölçek puanlarının normallik varsayımının sağlanmadığı tespit edildiği için, karşılaştırmalarda Kruskal Wallis-H Testi ve Mann Whitney U Testi kullanılmıştır. Anlamlı fark gözlenen gruplarda farklılığın hangi gruplardan kaynaklandığının belirlenmesi için yine Mann Whitney U Testi'nden yararlanılmıştır. Ölçekler arasındaki ilişkilerin belirlenmesi için Spearman Korelasyon Analizi uygulanmıştır. Araştırmanın sonucuna göre, öğretmen algıları, okul müdürlerinin iletişim tarzları ve çatışma yönetimi stratejileri arasındaki ilişkinin, pozitif yönlü ve orta kuvvette olduğu yönündedir. Öğretmen görüşlerine göre, yöneticiler eğitici iletişim tarzını, bilgi sağlayıcı, değerlendirici ve etkileyici iletişim tarzına göre daha az kullanmaktadırlar. Çatışma yönetimi stratejilerinden ise uyma-uzlaşma stratejisini daha fazla kullanmaktadırlar. İletişim tarzları ve çatışma yönetimi stratejileri konusundaki öğretmen görüşleri, öğretmenlerin cinsiyetlerine ve eğitim durumlarına göre farklılaşmamaktadır. İletişim tarzlarına yönelik öğretmen görüşleri, öğretmenlerin hizmet sürelerine, branşlarına ve okul türüne göre farklılaşırken; okul müdürüyle çalışılan süreye göre farklılık göstermemektedir. Çatışma yönetimi stratejilerine yönelik öğretmen görüşleri, görev yaptıkları kurum, okul müdürüyle çalıştıkları süre ve hizmet sürelerine göre farklılaşmaktayken; öğretmenlerin branşlarına göre farklılık göstermemektedir.Anahtar Sözcükler: İletişim Tarzları, Çatışma Yönetimi Stratejileri, Öğretmen Görüşleri, Okul Müdürleri
dc.description.abstractThis research paper aims to determine the levels of the relationship between schoolheadmasters' communication style and their conflict management strategies seen fromteachers' perspective. It also seeks to find out whether a number of factors such as gender,service period, type of school (primary, secondary or high school), respondents' level ofeducation, how long had he/she been working with that headmaster, the field of study etc.does influence in any way teacher's opinion on this matter.A screening method was employed in this research, based on a questionnaire, which washanded out to 362 teachers from different types of schools in Beykoz District of Istanbul. Inthis questionnaire, three forms were used to collect the data: one for personal information,another for communication style and yet another for conflict management strategies. Of thetotal of 44 questions, 6 aim at reflecting the demographic patterns of the respondents, 20questions are about communication style and 18 questions seek to find out what strategies, ifany, do headmasters use to settle a dispute i.e. conflict management strategies.Data collected from questionnaires was manually typed into and analysed using IBM SPSS 20version of data analyses software. To check the normality of the scores from thequestionnaires Kolmogorov – Smirnov test have been used. Since it turned out that thenormality assumption failed, Kruskal Wallis-H and Mann Whitney U tests had been used tocompare the data.I drew upon Mann Whitney U test determine which groups are responsible for differences inthose groups where any meaningful difference was observed. Spearman Correlation Analysesmethod was used to find out the relation across the questionnaires.The research data reveal that teachers tend to evaluate headmasters' communication style andtheir conflict management strategies in a positive-to-moderate way. According to respondentteachers' views, management stuff tend to adopt more providing information, evaluative (assessing) and convincing communication styles more often than the training style. As toconflict management strategies, they mostly adopt compliance-compromise strategy.Respondents' view on their headmaster's communication style and conflict managementstrategy show no variation regardless of respondent's gender and education level.While opinions about communication style differ in terms of a teacher's experience, thesubject he/she is teaching and the type of the school; the period of collaboration, i.e. how longhe/she had been working with a certain headmaster seems to make no difference. As toconflict management strategies, the results reveal that respondent teachers' opinion on thismatter varies in terms of institution they work for, collaboration period and their experience(service length); while the subject field that he/she teaches does not influence the opinion inany way.Key Words: Communication Style, Conflict Management, Teachers' Views,Headmastersen_US
dc.languageTurkish
dc.language.isotr
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectEğitim ve Öğretimtr_TR
dc.subjectEducation and Trainingen_US
dc.titleÖğretmenlerin okul müdürlerinin iletişim becerileri ve çatışma yönetimi konusunda görüşleri
dc.title.alternativeTeachers' views on school headmasters' communication skills and conflict management
dc.typemasterThesis
dc.date.updated2018-08-06
dc.contributor.departmentEğitim Bilimleri Anabilim Dalı
dc.subject.ytmConflict
dc.subject.ytmConflict management
dc.subject.ytmDirectors
dc.subject.ytmTeachers
dc.subject.ytmCommunication
dc.subject.ytmCommunication skill
dc.subject.ytmEducational administration
dc.identifier.yokid10139696
dc.publisher.instituteEğitim Bilimleri Enstitüsü
dc.publisher.universityÇANAKKALE ONSEKİZ MART ÜNİVERSİTESİ
dc.identifier.thesisid454356
dc.description.pages126
dc.publisher.disciplineEğitim Yönetimi ve Denetimi Bilim Dalı


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess