İlkokul ve ortaokul son sınıf öğrencilerinin internet bağımlılık düzeylerinin incelenmesi (Adıyaman ili örneği)
dc.contributor.advisor | Aydemir, Hasan | |
dc.contributor.author | Gültekin, Mehmet | |
dc.date.accessioned | 2020-12-07T07:49:03Z | |
dc.date.available | 2020-12-07T07:49:03Z | |
dc.date.submitted | 2019 | |
dc.date.issued | 2019-07-04 | |
dc.identifier.uri | https://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/109815 | |
dc.description.abstract | Bu araştırma, ilkokul ve ortaokul son sınıf öğrencilerinin internet bağımlılık düzeylerini incelemek için gerçekleştirilmiştir. Araştırmanın evrenini 2017-2018 eğitim-öğretim yılında Adıyaman il merkezinde bulunan devlet okullarından; 26 ilkokuldan 4337 son sınıf öğrencisi, 28 ortaokuldan 4178 son sınıf öğrencisi olmak üzere toplamda 8515 öğrenci oluşturmaktadır. Araştırmanın örneklemini evrende bulunan okullar içerisinde tesadüfi olarak seçilmiş; 26 ilkokuldan 1923 son sınıf öğrencisi, 28 ortaokuldan 1756 son sınıf öğrencisi olmak üzere toplamda 3679 öğrenci oluşturmaktadır. Ulaşılan 3679 öğrenciden 2808 tanesi değerlendirmeye alınmıştır. Araştırmada, ilkokul ve ortaokul son sınıf öğrencilerinin internet bağımlılık düzeylerini tespit etmek amacıyla Günüç (2009) tarafından geliştirilen `İnternet Bağımlılığı Ölçeği` kullanılmıştır. Bu ölçek, internet bağımlılığına yönelik olarak `Yoksunluk`, `Kontrol Güçlüğü`, `İşlevsellikte Bozulma` ve `Sosyal İzolasyon` gibi dört temel boyutu olan ve bu dört temel boyutun 35 maddelik alt boyutundan oluşan bir ölçektir. Toplanan verilerin analizinde tek yönlü varyans analizi (One Way Anova) testi, iki aşamalı küme metodu (Twostep Cluster), t-testi kullanılmıştır. Araştırmada şu bulgulara ulaşılmıştır: Değerlendirmeye alınan 2808 öğrenci içerisinden 272'si (% 9,7) bağımlı grupta, 553'ü (% 19,7) bağımlılık riski taşıyan grupta, 796'sı (% 28,3) eşik grubunda, 1187'si (% 42,3) bağımlı olmayan grupta yer almaktadır. Bu veriler göz önüne alındığında araştırmaya katılan öğrencilerin büyük çoğunluğunun bağımlı olmayan gurupta (%42,3) olduğu görülmektedir. Öğrencilerin cinsiyetine göre internet bağımlılığı puan ortalamaları arasında erkek öğrencilerin lehine anlamlı farklılaşma bulunmuştur. Öğrencilerin öğrenim gördüğü okul kademesi, anne-baba eğitim durumu, anne-baba meslekleri ile internet bağımlılık düzeyi arasında anlamlı farklılaşma bulunmamıştır. Aylık gelir durumu ile internet bağımlılık düzeyi arasında anlamlı farklılaşma bulunmuştur. Herhangi bir spor dalıyla ilgilenmeyen öğrencilerin ilgilenenlere göre internet bağımlılığı yüksek bulunmuştur. Müzik aleti çalmayanların, çalanlardan daha yüksek düzeyde internet bağımlılığı gösterdikleri tespit edilmiştir. | |
dc.description.abstract | This thesis study has examined the internet addiction levels of primary school and secondary school's last year students. The population of this study is composed of 4337 senior students from 26 public primary schools and 4178 senior students from 28 public secondary schools of Adıyaman province in academic year of 2017-2018, in total 8515 students. The sample of the research consists of 1923 senior students from 26 primary schools and 1756 senior students selected from 28 secondary schools which were selected randomly from the schools in population. Of the 3679 students, 2808 were taken into consideration. In this present study the internet addiction Scale which was developed by Günüç (2009) was used to determine the internet addiction levels of primary school and secondary school students'. This scale is a measure for internet addiction that has four basic dimensions such as; `Deprivation`, `Control Difficulty`, `Functional Deterioration` and `Social Isolation` and consists of 35 sub-dimensions of these four basic dimensions. One Way Anova test, Twostep Cluster and t-test were used in the analysis of collected data.In this study, the following findings were obtained: of the 2808 students who were evaluated, 272 (%9,7) were in the addiction group, 553 (%19,7) are in the addiction risk group, 796 (%28,3) are in the threshold group, 1187 (%42,3) are in the non-addicted group. Considering this data, it is observed that the majority of the students participated in the survey are (%42,3) in the non-addicted group. Significant differences have found in favor of male students among the averages of internet addiction scores according to students' gender. No statistically significant differences were observed among students' views in terms of internet addiction level and students' studying years, parents' education level and jobs. It has been observed significant difference between monthly income and internet addiction level. The internet addiction level of the students who are not interested in any sport branch have found higher than those who are interested in. It has been found that those who do not play any musical instrument show a higher level of internet addiction than those who play any musical instrument. | en_US |
dc.language | Turkish | |
dc.language.iso | tr | |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | |
dc.rights | Attribution 4.0 United States | tr_TR |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | |
dc.subject | Eğitim ve Öğretim | tr_TR |
dc.subject | Education and Training | en_US |
dc.title | İlkokul ve ortaokul son sınıf öğrencilerinin internet bağımlılık düzeylerinin incelenmesi (Adıyaman ili örneği) | |
dc.title.alternative | A study of internet addiction levels of primary school and secondary school final year students (The example of Adıyaman province) | |
dc.type | masterThesis | |
dc.date.updated | 2019-07-04 | |
dc.contributor.department | Temel Eğitim Anabilim Dalı | |
dc.subject.ytm | Dependency | |
dc.subject.ytm | Internet | |
dc.subject.ytm | Internet use | |
dc.subject.ytm | Technological dependence | |
dc.subject.ytm | Primary school students | |
dc.subject.ytm | Secondary school students | |
dc.subject.ytm | Adıyaman | |
dc.identifier.yokid | 10233408 | |
dc.publisher.institute | Eğitim Bilimleri Enstitüsü | |
dc.publisher.university | İNÖNÜ ÜNİVERSİTESİ | |
dc.identifier.thesisid | 538118 | |
dc.description.pages | 127 | |
dc.publisher.discipline | Sınıf Eğitimi Bilim Dalı |