Show simple item record

dc.contributor.advisorDurukoğlu, Salim
dc.contributor.authorMutlu, Gizem
dc.date.accessioned2020-12-07T07:48:59Z
dc.date.available2020-12-07T07:48:59Z
dc.date.submitted2019
dc.date.issued2019-10-03
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/109809
dc.description.abstractKişinin kendini tanıması, kendi düşüncelerinin, duygularının, güdülerinin farkında olması ve başkalarının duygu, düşünce, bakış açısını anlayabilmesi duygusal ve sosyal zekâ kavramının temelini oluşturmaktadır. Duygusal ve sosyal zekâ Gardner'in çoklu zekâ kuramından doğan bir kavramdır. Gardner, zekânın sekiz ana formu üzerinde durmuştur. Bunlardan kişiler arası zekâ ve kişisel zekânın birleşimine duygusal ve sosyal zekâ adı verilmektedir. Duygusal ve sosyal zekâsı gelişmiş bireylerin özellikleri incelenecek olursa, özelliklerin çoğunun Türkçe dersinin temel amaçları ile örtüştüğü görülmektedir. 2018 yılında hazırlanan Türkçe Öğretim Programında, kendini ifade eden, kendi ilgi alanlarının farkında olan, iş birliği yapan, girişimcilik ve sorun çözme kapasitesi gelişmiş, öz güveni yüksek, çevresi ile uyumlu, etkili iletişim becerilerine sahip bireyler yetiştirmek Türkçe eğitiminin temel amaçları arasında yer almaktadır. Bu beceriler aynı zamanda duygusal ve sosyal zekâsı yüksek olan bireylerde öne çıkmaktadır. Türkçe öğretiminde öğrencilerin duygusal ve sosyal zekâ kapasitesini artırmak mümkündür. Bu çalışmada 2018 yılında yenilenen Türkçe Öğretim Programına uygun olarak hazırlanan 5. sınıf Türkçe ders kitaplarındaki metinler ve etkinlikler duygusal ve sosyal zekâyı geliştirmeleri açısından incelenmiştir. Metinlerde ve etkinliklerde, duygusal ve sosyal zekâ alanlarına ne oranda yer verildiği saptanıp bu zekâ alanlarını geliştirebilecek unsurlara yer verilip verilmediği araştırılmıştır. Çalışma iki bölümden oluşmaktadır. İlk bölümde duygusal ve sosyal zekâ ele alınmıştır. İkinci bölümde ise kitaptaki metinler ve etkinlikler incelenmiştir.
dc.description.abstractKnowing oneself, being aware of one's own thoughts, feelings, motives and being able to understand others' feelings, thoughts and perspectives constitute the basis of the notion of emotional and social intelligence. Emotional and social intelligence is a concept emerged from Gardner's multiple intelligence theory. Gardner focused on eight main forms of intelligence. The combination of interpersonal intelligence and personal intelligence is called emotional and social intelligence. When the characteristics of individuals with developed emotional and social intelligence are examined, it is seen that most of the characteristics coincide with the main objectives of Turkish course. In the Turkish Curriculum prepared in 2018, raising individuals who are self-expressing, who are aware of their own interests, cooperate, whose capacity for developing entrepreneurship and problem solving has developed, who have high self-confidence, are compatible with their environment and have effective communication skills is among the basic purposes of Turkish education. These skills also are prominent in individuals with high emotional and social intelligence. It is possible to increase the emotional and social intelligence capacity of the students in Turkish teaching. In this study, the texts and activities in the 5th grade Turkish textbooks prepared in accordance with the Turkish Curriculum renewed in 2018 were examined in terms of improving emotional and social intelligence. In the examination, through determining the presence emotional and social intelligent areas in the texts and activities, it was studied whether the components to enhance these areas were present. The study consists of two sections. In the first section, emotional and social intelligence is discussed. In the second section, the texts and activities in the textbook are examined.Keywords: Emotional Intelligence, Social Intelligence, 2018 Turkish Curriculum, 5th Grade Turkish Textbook.en_US
dc.languageTurkish
dc.language.isotr
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectEğitim ve Öğretimtr_TR
dc.subjectEducation and Trainingen_US
dc.titleYenilenen Türkçe öğretim programına göre hazırlanan (2018) ortaokul 5. sınıf Türkçe ders kitabındaki metinlerin/ etkinliklerin duygusal ve sosyal zekâ açısından incelenmesi
dc.title.alternativeExamining the texts/activities in the 5th grade turkish textbook, prepared according to the new Turkish curriculum (2018), in terms of emotional and social intelligence
dc.typemasterThesis
dc.date.updated2019-10-03
dc.contributor.departmentSosyal Bilimler ve Türkçe Eğitimi Anabilim Dalı
dc.subject.ytmTextbooks
dc.subject.ytmBooks
dc.subject.ytmTurkish
dc.subject.ytmTurkish education
dc.subject.ytmText examination
dc.subject.ytmSocial intelligence
dc.subject.ytmEmotional intelligence
dc.subject.ytmTeaching curriculums
dc.subject.ytmTurkish teaching
dc.identifier.yokid10230675
dc.publisher.instituteEğitim Bilimleri Enstitüsü
dc.publisher.universityİNÖNÜ ÜNİVERSİTESİ
dc.identifier.thesisid542659
dc.description.pages119
dc.publisher.disciplineTürkçe Eğitimi Bilim Dalı


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess