dc.contributor.advisor | Kana, Fatih | |
dc.contributor.author | Demir, Ramazan | |
dc.date.accessioned | 2020-12-07T07:48:25Z | |
dc.date.available | 2020-12-07T07:48:25Z | |
dc.date.submitted | 2017 | |
dc.date.issued | 2020-01-31 | |
dc.identifier.uri | https://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/109765 | |
dc.description.abstract | Bu araştırmanın amacı, Türkçe dersinin öğrenme-öğretme sürecinde çoklu zekâ kuramının uygulanması ile ilgili öğretmen görüşlerini belirlemeyi ve Ortaokul 5, 6, 7 ve 8. Sınıf Türkçe Öğretmen Kılavuz Kitabı'ndaki metinlerin çoklu zekâ alanlarına göre uygunluğunu değerlendirmeyi amaçlamaktadır. Bu amaç doğrultusunda, çoklu zekâ kuramının Türkçe dersinin öğrenme-öğretme sürecinde uygulanması ile ilgili ortaokul Türkçe öğretmenlerinin görüşleri, Ortaokul 5, 6, 7 ve 8. sınıf Türkçe dersi öğretmen kılavuz kitabındaki metinlerin temalara ve çoklu zekâ alanlarına göre dağılımının nasıl olduğu belirlenmeye çalışılmıştır. Öğretmen kılavuz kitabındaki dinleme ve okuma metinleri araştırma kapsamında incelenirken, serbest okuma metinleri araştırma kapsamı dışında tutulmuştur. Bu çalışmada, çoklu zekâ kuramının Türkçe dersinin öğretimini sürecinde uygulanması ile ilgili öğretmen görüşlerine yönelik karma araştırma desenlerinden karma çeşitleme deseni kullanılmıştır. Karma çeşitleme desenlerinden de `Tek Noktada Birleştirme Modeli` seçilmiştir. Araştırmanın çalışma evrenini, Milli Eğitim Bakanlığı tarafından 2015-2016 eğitim-öğretim yılında Bursa ilinde okutulan Ortaokul 5, 6, 7 ve 8. sınıf Türkçe dersi öğretmen kılavuz kitabı ve Bursa ili Milli Eğitim Müdürlüğü'ne bağlı ortaokullarda çalışan Türkçe öğretmenleri oluşturmaktadır. Araştırmada, Gümüş (2011) tarafından geliştirilen `Sosyal Bilgiler Öğretim Programının Öğrenme-Öğretme Sürecini Çoklu Zekâ Kuramına Göre Değerlendirme Anketi` araştırmacı tarafından yeniden düzenlenerek ve bazı ifadeler değiştirilerek kullanılmıştır. Araştırmada kullanılan ölçme aracı, Bursa İl Milli Eğitim Müdürlüğü'ne bağlı Bursa ilindeki Yenişehir, Gemlik, Harmancık, İnegöl, Orhangazi, İznik, Nilüfer, Karacabey, Mustafa Kemalpaşa, Kestel, Mudanya, Orhaneli, Keles, Osmangazi, Gürsu ve Yıldırım, Büyük Orhan ilçelerindeki ortaokullarda çalışan 200 Türkçe öğretmenine uygulanmıştır. Araştırmada elde edilen verilerin analizi SPSS 21.0 istatistik paket programından yararlanılarak yapılmıştır. Verilerin analizinde frekans, yüzde, aritmetik ortalama, t-testi, tek yönlü varyans analizi gibi istatiksel tekniklerden yararlanılmıştır. Araştırma sonucunda, Türkçe öğretmenleri, eğitim ortamlarının çoklu zekâ kuramına göre zenginleştirilmesi gerektiğini, Türkçe dersini işlerken farklı yöntem ve teknikleri kullanmayı tercih ettiklerini, Türkçe dersinin öğretim sürecinde öğrencilerin zekâ alanlarını geliştirecek çeşitli etkinliklere yer vererek sürdüklerini ve çoklu zekâ kuramı sayesinde öğrencilerin Türkçe dersindeki etkinliklere daha aktif katılacaklarını düşünmektedir. Ortaokul 5, 6, 7 ve 8. Sınıf Türkçe öğretmen kılavuz kitabındaki metinler çoklu zekâ alanları açısından incelendiğinde, sözel-dil zekâ ve mantıksal zekâ alanlarına diğer alanlara göre daha fazla; içsel zekâ alanına ise diğer alanlara göre daha az yer verildiği görülmektedir. | |
dc.description.abstract | The purpose of this study is to determine the teachers' views on the implementation of Multiple Intelligence Theory for the learning and teaching process in Turkish course. Besides, this study aims to assess the suitability of the texts in the teacher's guides used for 5th, 6th, 7th and 8th middle school grade Turkish lessons in accordance with the Multiple Intelligence areas. The reading and listening texts into teacher's guide workbook were examined at the scope of the research but however,free reading texts were been outside the scope of researchThe descriptive scanning model was used in order to investigate the views of teachers in implementation of multiple Intelligence theory in the learning and teaching process. The research of content consists of teachers working in Bursa provincial Directorate of national education (in particular, in the districts of Yenisehir, Gemlik, Harmancik, Inegol, Orhangazi, Iznik, Nilufer, Karacabey, Mustafa Kemalpasa, Kestel, Mudanya, Orhaneli, Keles, Osmangazi, Gursu, Yildirim and Buyukorhan) and covers Turkish lesson teacher's guide instructed at the 5 6 7 8 th classess in 2015 2016 education term in the province of Bursa by Ministry of national education.In this study, ''the teaching and learning process of Social Studies curriculum according to multiple Intelligence theory evaluation survey'' which is formed by GÜMÜŞ (2011) was used, however, some parts of this survey were changed and rearranged for the purpose of this study. This reaaranged questionnaire was applied for 200 hundred teachern working in the province of Bursa in the education term of 2015 2016. In this study, the analysis of the obtained data was made using SSPS 21.0 statistical package program. Statistical techniques such as frequency analysis, aritmatic average percent, t-test and one way variance analysis were applied.At the end of the study, Turkish teachers stated that the educational environment should be enriched according to the theory of multiple intelligence. When processing Turkish classes, they prefer to use different methods and techniques. In addition they indicate the importance of performing the courses by using various activities that would enhance the intelligence of the students in the process of teaching Turkish lessons. The teachers believe that the students will be more active under the implementation of multiple Intelligence theory, when the texts in the Turkish lesson teacher's guide for 5, 6, 7, and 8th middle school grade were examined. It is observed that, in these texts, verbal Intelligence and logical intelligence have been given more emphasis than other areas of intelligence, whereas, the field of internal intelligence has been has been given less emphasis than the others the field of intelligence. | en_US |
dc.language | Turkish | |
dc.language.iso | tr | |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | |
dc.rights | Attribution 4.0 United States | tr_TR |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | |
dc.subject | Eğitim ve Öğretim | tr_TR |
dc.subject | Education and Training | en_US |
dc.title | Ortaokul Türkçe eğitiminde çoklu zeka kuramı | |
dc.title.alternative | Multiple intelligence theory in secondary school Turkish education | |
dc.type | masterThesis | |
dc.date.updated | 2020-01-31 | |
dc.contributor.department | Sosyal Bilgiler ve Türkçe Eğitimi Anabilim Dalı | |
dc.subject.ytm | Multiple intelligence | |
dc.subject.ytm | Secondary schools | |
dc.subject.ytm | Education programs | |
dc.subject.ytm | Teachers guidebooks | |
dc.subject.ytm | Education | |
dc.subject.ytm | Turkish | |
dc.subject.ytm | Turkish education | |
dc.subject.ytm | Multiple Intelligence Theory | |
dc.identifier.yokid | 10086533 | |
dc.publisher.institute | Eğitim Bilimleri Enstitüsü | |
dc.publisher.university | ÇANAKKALE ONSEKİZ MART ÜNİVERSİTESİ | |
dc.identifier.thesisid | 454362 | |
dc.description.pages | 123 | |
dc.publisher.discipline | Türkçe Eğitimi Bilim Dalı | |