Show simple item record

dc.contributor.advisorBaşar, Mustafa Aydın
dc.contributor.authorÖzgün, Vahap
dc.date.accessioned2020-12-07T07:47:52Z
dc.date.available2020-12-07T07:47:52Z
dc.date.submitted2018
dc.date.issued2020-02-18
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/109720
dc.description.abstractBu çalışma öğretmenlerin; ilkokul, ortaokul ve lise okul müdürlerinin öğretim liderliği davranışlarını nasıl algılandıklarının ortaya konulması ve bu algıların öğretmenlerin motivasyonu ile ilişkisinin ortaya konulması amacıyla yapılmıştır. Bu amaç doğrultusunda Malatya'da bulunan 30 okulda 2016-2017 eğitim-öğretim yılında görev yapan 311 öğretmene ölçekler uygulanmıştır. Şişman (1997) tarafından geliştirilen `Okul Müdürlerinin Öğretim Liderliği Davranışları Ölçeği` ve Yıldırım (2006) tarafından geliştirilen `Motivasyon Ölçeği` kullanılmıştır. `Öğretim Liderliği Davranışları Ölçeği` ile `Motivasyon Ölçeği` alt boyutlardan alınan puanların demografik değişkenler ile olan ilişkileri incelenmiştir. Veri analizinde betimsel istatistik yöntemleri; aritmetik ortalama, standart sapma, yüzde, frekans işlemleri ve Pearson korelasyon analizi teknikleri kullanılmıştır.Ölçme araçlarının iç tutarlıkları hesaplanmış ve verilerin çözümlenmesinde anlamlı fark tespit edilen gruplarda bu farkın hangi grubun lehine olduğunun belirlenmesi için Post Hoc – LSD Testi yapılmıştır. Karşılaştırmalarda ANOVA (Tek Yönlü Varyans Analizi) ve Bağımsız Örneklem t-testi; öğretmenlerin öğretim liderliği davranışlarına yönelik algıları ile öğretmenlerin motivasyonuna yönelik algıları arasındaki ilişki ve demografik değişkenlerle arasındaki ilişkilerin ortaya çıkarılmasında Pearson Korelasyon Analizi kullanılmıştır.Öğretim liderliği davranışları ölçeğinin iki alt boyutu `her zaman`, üç boyutu ve ölçeğin geneli ise `çoğu zaman` düzeyinde bulunmuştur. Öğretim liderliği davranışları ölçeği ve alt boyutlarından alınan puanların demografik değişkenlere göre; cinsiyet, çalışılan kurum, kurumda çalışılan yıl değişkenine göre anlamlı farklılıklar bulunmuştur.Motivasyon ölçeğinin bir alt boyutu `orta` ve iki alt boyutu ile geneli `fazla` düzeyinde olduğu bulunmuştur. Motivasyon ölçeği ve alt boyutlarından alınan puanların demografik değişkenlere göre; çalışılan kurum, kurumda çalışılan yıl değişkenine göre anlamlı farklılıklar bulunmuştur.Değerlendirme sonucunda öğretmenlerin müdürlerinde algıladıkları öğretim liderliği davranışları ile öğretmenlerin motivasyonu arasında anlamlı ve pozitif yönde bir ilişki olduğu tespit edilmiştir.
dc.description.abstractThis study shows that; to show how elementary, junior high and high school principals perceive teaching leadership behaviors and to show the relationship between these perceptions and teachers' motivation. To this end, 311 teacher scales were employed in 30 schools in Malatya in 2016-2017 academic year. `Instructional Leadership Behavior Scale of School Principals` developed by Şişman (1997) and `Motivation Scale` developed by Yıldırım (2006) were used. The correlations between the scores of `Instructional Leadership Behavior Scale` and `Motivation Scale` subscales were compared with the demographic variables. Descriptive statistical methods in data analysis; arithmetic mean, standard deviation, percentage, frequency operations and Pearson correlation analysis techniques were used.The internal consistencies of the measurement tools were calculated and the Post Hoc - LSD Test was performed to determine which group the difference was in favor of the groups in which significant differences were found in the analysis of the data. ANOVA (One-way ANOVA) and Independent Sampling t-test in comparison; Pearson Correlation Analysis was used to reveal the relationship between teachers 'perceptions of teaching leadership behaviors and teachers' motivation perceptions and demographic variables.Instructional leadership behaviors were found to be at the `most of the time` level when the two dimensions of the scale were `always`, three dimensions and the scale was generic. According to the demographic variables of the scores obtained from the scale and sub-dimensions of instructional leadership behaviors; there were significant differences according to gender, institution studied, year of employment in the institution.It was found that the motivation scale had a sub-dimension of `medium` and two sub-dimensions of general `excess` level. According to the demographic variables of the scores obtained from the motivation scale and sub-dimensions; significant differences were found according to the year of the institution being employed and the number of years worked at the institution.As a result of the evaluation, it was determined that there is a positive and positive relationship between the teaching leadership behaviors that the teachers perceive in their managers and the motivation of the teachers.en_US
dc.languageTurkish
dc.language.isotr
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectEğitim ve Öğretimtr_TR
dc.subjectEducation and Trainingen_US
dc.titleOkul müdürlerinin öğretim liderliği davranışları ile öğretmenlerin motivasyonu arasındaki ilişki
dc.title.alternativeMotivation relationship between teachers and instructional leadership behaviours of school principals
dc.typemasterThesis
dc.date.updated2020-02-18
dc.contributor.departmentEğitim Bilimleri Anabilim Dalı
dc.subject.ytmLeadership
dc.subject.ytmInstructional leadership
dc.subject.ytmTeachers
dc.subject.ytmMotivation
dc.subject.ytmSchool administrators
dc.identifier.yokid10129962
dc.publisher.instituteEğitim Bilimleri Enstitüsü
dc.publisher.universityÇANAKKALE ONSEKİZ MART ÜNİVERSİTESİ
dc.identifier.thesisid524445
dc.description.pages129
dc.publisher.disciplineEğitim Yönetimi Bilim Dalı


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess