Show simple item record

dc.contributor.advisorAydoğan, Nilay
dc.contributor.authorŞişman, Hamza Erdem
dc.date.accessioned2020-12-07T07:47:25Z
dc.date.available2020-12-07T07:47:25Z
dc.date.submitted2019
dc.date.issued2019-10-09
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/109682
dc.description.abstractBu araştırma ile fen bilgisi öğretmenliği lisans düzeyinde öğrenim gören öğretmen adaylarının yaratıcılık düzeylerinin belirlenebilmesine yönelik ölçek hazırlamak amaçlanmıştır. Bu kapsamda öğrencilerin seviyelerine uygun fizik, kimya, biyoloji astronomi ve ekoloji alt dallarından 15 soru araştırmacı tarafından hazırlanmıştır. Hazırlanan sorular görüşleri alınmak üzere alanında uzman 5 öğretim elemanına gönderilmiştir. Uzman görüşü alındıktan sonra soru sayısı 13'e düşürülerek İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Fen Bilgisi Öğretmenliği 2. ve 3. sınıfta öğrenim gören 95 öğretmen adayının katılımıyla pilot uygulama yapılmıştır. Pilot uygulamadan elde edilen veriler Çok Yüzeyli Rasch Modelinin tek boyutluluk ve yerel bağımsızlık varsayımları ile test edilmiştir. Tek boyutluluk varsayımı için puanlayıcılar tarafından verilen puanların ortalamaları üzerinden Açımlayıcı Faktör Analizi (AFA) yapılmıştır. AFA yapılmadan önce, Kaiser-Meyer-Olkin (KMO) ve Barlett testi ile verilerin faktör analizine uygun olup olmadığı belirlenmiştir. Ölçeğin güvenirliğini belirlemek amacıyla cronbach alfa iç tutarlılık katsayısı hesaplanmış ve 0,758 bulunmuştur. Araştırma sonucunda yapılan veri analizleri incelenip soru sayısı 10'a düşürülerek fen bilgisi öğretmenliğinde öğrenim gören lisans öğrencilerinin bilimsel yaratıcılık düzeylerinin belirlenmesinde kullanılabilecek bir bilimsel yaratıcılık ölçeği oluşturulmuştur.
dc.description.abstractWith this research, it is aimed to prepare a scale to determine the creativity levels of prospective teachers studying at the undergraduate level of science teaching. In this context, 15 questions suitable for student's level from physics, chemistry, biology, astronomy and ecology sub-branches were prepared by me. The questions were sent to 5 lecturers who were experts in their fields for their opinions. After the expert opinion was taken, the number of questions was reduced to 13 and pilot application was made with the participation of 95 pre-service teachers studying in Inonu University Faculty of Education Science Teacher Education 2nd and 3rd grade. The data obtained from the pilot application were tested with one-dimensionality and local independence assumptions of the Multi-Surface Rasch Model. For the one-dimensional assumption, Exploratory Factor Analysis (EFA) was performed over the averages of the scores given by the raters. Before the AFA was performed, it was determined by Kaiser-Meyer-Olkin (KMO) and Barlett test whether the data were suitable for factor analysis. In order to determine the reliability of the scale, internal consistency coefficient of cronbach alpha was calculated and found to be 0.758.At the end of the research, the data analysis was examined and the number of questions was reduced to 10 and a scientific creativity scale was established to determine the scientific creativity levels of undergraduate students studying in science teaching.en_US
dc.languageTurkish
dc.language.isotr
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectEğitim ve Öğretimtr_TR
dc.subjectEducation and Trainingen_US
dc.titleFen bilgisi öğretmen adaylarının bilimsel yaratıcılık düzeylerinin belirlenmesine yönelik ölçek geliştirme süreci
dc.title.alternativeScale development process for determining scientific creativity levels of science teacher candidates
dc.typemasterThesis
dc.date.updated2019-10-09
dc.contributor.departmentMatematik ve Fen Bilimleri Eğitimi Anabilim Dalı
dc.identifier.yokid10270145
dc.publisher.instituteEğitim Bilimleri Enstitüsü
dc.publisher.universityİNÖNÜ ÜNİVERSİTESİ
dc.identifier.thesisid566554
dc.description.pages102
dc.publisher.disciplineFen Bilgisi Öğretmenliği Bilim Dalı


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess