Yaratıcı drama yönteminin matematik kaygısı ve matematik motivasyonuna etkisi
dc.contributor.advisor | Evin Gencel, İlke | |
dc.contributor.author | Borlat, Gamze | |
dc.date.accessioned | 2020-12-07T07:47:16Z | |
dc.date.available | 2020-12-07T07:47:16Z | |
dc.date.submitted | 2018 | |
dc.date.issued | 2020-02-24 | |
dc.identifier.uri | https://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/109672 | |
dc.description.abstract | Bu araştırmada ilkokul 4.sınıf Matematik dersinin öğrenme alanlarından olan `Sayılar` alt öğrenme alanlarından olan `Kesirler` konusunun öğretiminde kullanılan yaratıcı drama yönteminin, öğrencilerin matematik kaygısına ve motivasyonuna olan etkilerinin incelenmesi amaçlanmaktadır. Deneme öncesi modellerden tek grup ön test-son test deseni çalışma, 2015-2016 eğitim-öğretim yılında Çanakkale İli Bayramiç İlçesi'ndeki bir devlet okulunda 4. sınıfta öğrenim gören 11'i erkek 7'si kız toplam 18 öğrenciden oluşan bir şube ile gerçekleştirilmiştir. Araştırmada veriler, Bindak (2005)'ın geliştirdiği, `İlköğretim Öğrencileri İçin Kaygı Ölçeği` ile Balantekin ve Oksal (2014) tarafından geliştirilen `İlkokul 3. ve 4. Sınıf Öğrencileri İçin Matematik Dersi Motivasyon Ölçeği` kullanılarak toplanmıştır. Uygulama öncesinde söz konusu ölçekler öğrenciye uygulanmıştır. Ayrıca önceden pilot çalışması yapılmış olan yarı yapılandırılmış görüşmeler öğrencilerle uygulama öncesinde ve sonrasında gerçekleştirilmiş, araştırmacı gözlemlerine süreç boyunca yer verilmiştir. Gerek görüşmeler gerek gözlem notları kayıt altına alınmış, elde edilen veriler günü gününe doğrudan alıntılama yoluyla yazıya aktarılmış ve bulguların yorumlanması aşamasında bu verilerden de yararlanılmıştır.Araştırmacı tarafından uzman görüşü alınarak oluşturulan ders planları doğrultusunda düzenlenen yaratıcı drama uygulamaları ile kesirler konusu beş hafta süresince işlenmiştir. Beş haftanın sonunda uygulama sonlandırılmış ve başta uygulanan ölçekler tekrarlanmıştır. Ölçeklerden elde edilen veriler SPSS 22.0 programıyla çözümlenmiş, bu doğrultuda betimsel istatistikler hesaplanmıştır. Yaratıcı drama yönteminin matematik kaygısı ve motivasyonu üzerindeki etkisini incelemek için Wilcoxon İşaretli Sıralar testi uygulanmıştır. Bulgulardan katılımcıların matematik kaygısı öntest puan ortalamalarının orta düzeyde, sontest puan ortalamalarının ise düşük düzeyde olduğu görülmüştür. Test sonucuna göre öğrencilerin matematik kaygı puanlarındaki değişim istatistiksel açıdan anlamlı bulunmuş, fark puanlarının negatif sıralar lehine olması, yaratıcı dramanın matematik kaygısı üzerinde anlamlı etkisi olduğu sonucunu ortaya koymuştur. Ayrıca yaratıcı drama uygulamalarının motivasyon üzerindeki etkileri içsel ve dışsal motivasyon şeklinde ele alındığında her iki başlıkta da alınan puanların istatiksel açıdan anlamlı olduğu görülmüş olup, içsel motivasyon puanlarının dışsal motivasyon puanlarından yüksek olduğu bulgusuna ulaşılmıştır. Elde edilen görüşme ve gözlem verilerinin de bu bulguları destekler nitelikte olduğu belirlenmiştir. Bu çalışma ile yaratıcı drama yönteminin matematik motivasyon düzeyinin yükseltilmesinde ve matematik kaygılarının giderilmesinde etkin rol oynadığı çıkarımı yapılabilir. | |
dc.description.abstract | In this research, it was aimed to investigate the effects of creative drama method used in teaching of `Fractions` which constitutes the sub-learning area of the `Numbers` theme, which is one of the learning areas of the 4th grade primary school Mathematics course, to the students' mathematics anxiety and motivation. the study was conducted on a class consisting of 18 students(11 boys and 7 girls) who were studying in the 4th grade in a state school in Çanakkale province, Bayramiç District in 2015-2016 academic year. . In the study, one group pre-test post-test pre-experimental design was used. The data were collected through `Anxiety scale for primary School students` developed by Bindak (2005) and `Mathematics lesson motivation scale for 3rd and 4th grade students ` developed by Balantekin and Oksal(2014). Before the the scales were administered to the students. `Fractions` theme was taught throughout approximately 5 weeks via creative drama. At the end of the process, the implementation was terminated and the scales were administered again. The data were analyzed through SPSS 22.0. Besides descriptive statistics, the Wilcoxon Signed Ranks test was used to examine the effect of the creative drama method on math anxiety and motivation. According to results, the differentiation in the math anxiety scores of the students was statistically significant. Moreover, when the effects on the motivation of creative drama are considered as internal and external motivation, it was also found statistically significant in the scores of both internal motivation and external motivation. it can be concluded that the creative drama method has an important role in increasing the level of mathematical motivation and in reducing mathematical anxiety | en_US |
dc.language | Turkish | |
dc.language.iso | tr | |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | |
dc.rights | Attribution 4.0 United States | tr_TR |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | |
dc.subject | Eğitim ve Öğretim | tr_TR |
dc.subject | Education and Training | en_US |
dc.title | Yaratıcı drama yönteminin matematik kaygısı ve matematik motivasyonuna etkisi | |
dc.title.alternative | The effect of creative drama method on math anxiety and math motivation | |
dc.type | masterThesis | |
dc.date.updated | 2020-02-24 | |
dc.contributor.department | Eğitim Bilimleri Anabilim Dalı | |
dc.subject.ytm | Mathematics education | |
dc.subject.ytm | Mathematics teaching | |
dc.subject.ytm | Mathematics lesson | |
dc.subject.ytm | Anxiety | |
dc.subject.ytm | Motivation | |
dc.subject.ytm | Fractions | |
dc.subject.ytm | Primary schools | |
dc.subject.ytm | Primary school students | |
dc.subject.ytm | Creative drama | |
dc.identifier.yokid | 10180359 | |
dc.publisher.institute | Eğitim Bilimleri Enstitüsü | |
dc.publisher.university | ÇANAKKALE ONSEKİZ MART ÜNİVERSİTESİ | |
dc.identifier.thesisid | 524662 | |
dc.description.pages | 232 | |
dc.publisher.discipline | Eğitim Programları ve Öğretim Bilim Dalı |