Ortaokul öğrencilerinin matematik sınavı kaygısı ile kesir sayı okuryazarlıklarının incelenmesi
dc.contributor.advisor | Şan, İsmail | |
dc.contributor.author | Tabur, Bali | |
dc.date.accessioned | 2020-12-07T07:47:02Z | |
dc.date.available | 2020-12-07T07:47:02Z | |
dc.date.submitted | 2019 | |
dc.date.issued | 2020-09-10 | |
dc.identifier.uri | https://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/109652 | |
dc.description.abstract | Bu çalışmanın amacı, ortaokul öğrencilerinin matematik sınavına yönelik kaygı düzeyi ile kesir sayı okuryazarlık düzeyini tespit etmektir. Bu amaç doğrultusunda, öğrencilerin matematik sınavı kaygılarını belirlemek amacı ile Şan (2014) tarafından geliştirilen matematik sınavı kaygısı ölçeği kullanılmıştır. Öğrencilerin kesir sayı okuryazarlık düzeylerini belirlemek amacı ile araştırmacı tarafından kesir sayı okuryazarlığı ölçeği geliştirilmiş ve bu ölçek aracılığı ile ortaokul öğrencilerinden veri toplanmıştır.Araştırma Bingöl il merkezindeki Vali Güner Orbay, Kaleönü, 100.Yıl Ortaokulları ve 15 Temmuz Şehitleri İmam Hatip Ortaokulu'nda öğrenimlerine devam eden öğrencilerle gerçekleştirilmiştir. Bu dört okuldaki toplam 499 öğrenciden veri toplanmıştır. Araştırmada, öğrencilere Matematik Sınavı Kaygısı Ölçeği ve Kesir Sayı Okuryazarlığı Ölçeği uygulanarak öğrencilerin matematik sınavı kaygı düzeyleri ve kesir sayı okuryazarlıklarının düzeyi belirlenmeye çalışılmıştır. Ayrıca matematik sınavı kaygıları ve kesir sayı okuryazarlıkları ile öğrencilerin birinci dönem (güz dönemi) Matematik dersi karne notu ile genel ağırlıklı not ortalaması, cinsiyeti, sınıf mevcudu, anne-baba eğitim durumları ve matematik öğretmeninin cinsiyeti değişkenleri arasında herhangi bir ilişkinin olup olmadığı araştırılmaya çalışılmıştır.Toplanan veriler Microsoft Excel ortamında düzenlendikten sonra Jamovi paket programına aktarılarak detaylı analiz işlemleri gerçekleştirilmiştir. Yapılan analizler sonucunda öğrencilerin kolaylaştırıcı matematik sınavı kaygı düzeylerinin yüksek ve zorlaştırıcı matematik sınavı kaygı düzeylerinin ise düşük düzeyde kaygı gösterdikleri saptanmıştır. Bununla beraber toplam matematik sınavı kaygı seviyesinin düşük olduğu görülmüştür. Öğrencilerin kesir sayı okuryazarlık düzeylerinin ise düşük seviyede olduğu görülmüştür. Öğrencilerin matematik sınavı kaygı düzeylerinin kesir sayı okuryazarlık düzeyleri, matematik notu ve genel başarı notu ile negatif yönde zayıf bir ilişkide olduğu görülmüştür. Yine matematik sınavı kaygısı ile matematik öğretmeninin cinsiyetine göre farklılaşma olduğu, öğrencinin cinsiyetine, anne-baba eğitim durumuna göre ve sınıf mevcuduna göre farklılaşma olmadığı görülmüştür. Öğrencilerin kesir sayı okuryazarlık düzeyleri ile matematik notu ve genel başarı notu arasında pozitif yönlü bir ilişki olduğu belirlenmiştir. Öğrencilerin kesir sayı okuryazarlık düzeyleri ile öğrencinin cinsiyeti, matematik öğretmeninin cinsiyeti ve anne-baba eğitim durumu ile aralarında anlamlı bir ilişki görülmemiş fakat sınıf mevcudu ile aralarında anlamlı bir ilişki olduğu saptanmıştır. | |
dc.description.abstract | This research aims to determine the level of anxiety and the number of literacy levels of secondary school students. Because of this, the mathematics exam anxiety scale developed by Şan (2014) was used to determine the students' mathematics exam concerns. The data were collected from secondary school students in order to determine the students' fraction number literacy levels by a fraction number literacy scale.Four hundred ninety-nine students of Vali Güner Orbay, Kale Önü, Yüzüncü Yıl and 15 Temmuz Şehitleri İmam Hatip Secondary Schools in the city centre of Bingöl Province attended in the survey. In this survey, the students were asked to determine the level of mathematics anxiety levels and the number of literacy levels by applying the Mathematics Exam Anxiety Scale and the Fraction Number Literacy Scale. Also, it was investigated whether there is any relation between mathematics exam anxiety, fraction number literacy, fall semester grade of mathematics and its average weighted grade, the gender of student, class size, parental education status and the gender of the teacher. After the collected data was edited in the software of Microsoft Excel, detailed analysis operations were performed by transferring to the Jamovi package program. As a result of the analysis, it was found that anxiety levels of the facilitator mathematics tests showed frequent anxiety symptoms and anxiety levels of complicated mathematics tests showed some anxiety symptoms. Moreover, it was observed that the total mathematics exam anxiety level was concentrated at the level of some anxiety. The number of literacy levels of the students was found to be low. It was found that students' anxiety levels were negatively correlated with the fraction number of literacy levels, mathematics grade and overall grade. Also, the gender of the mathematics teacher, the student's gender, the educational status of the parents and the class size did not affect students' anxiety levels.A positive relationship was found between students' mathematics grade and overall grade. There was no significant relationship between the fraction number of literacy levels of the students and the gender of the students, the gender of the mathematics teacher and the educational status of the parents. However, there was a significant relationship with class size. | en_US |
dc.language | Turkish | |
dc.language.iso | tr | |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | |
dc.rights | Attribution 4.0 United States | tr_TR |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | |
dc.subject | Eğitim ve Öğretim | tr_TR |
dc.subject | Education and Training | en_US |
dc.subject | Matematik | tr_TR |
dc.subject | Mathematics | en_US |
dc.title | Ortaokul öğrencilerinin matematik sınavı kaygısı ile kesir sayı okuryazarlıklarının incelenmesi | |
dc.title.alternative | Investigating the middle school students' mathematics examination anxiety and fraction number literacy | |
dc.type | masterThesis | |
dc.date.updated | 2020-09-10 | |
dc.contributor.department | Matematik ve Fen Bilimleri Eğitimi Anabilim Dalı | |
dc.subject.ytm | Mathematical literacy | |
dc.subject.ytm | Mathematics | |
dc.subject.ytm | Mathematics education | |
dc.subject.ytm | Examination | |
dc.subject.ytm | Test anxiety | |
dc.subject.ytm | Fractions | |
dc.subject.ytm | Secondary school students | |
dc.identifier.yokid | 10261473 | |
dc.publisher.institute | Eğitim Bilimleri Enstitüsü | |
dc.publisher.university | İNÖNÜ ÜNİVERSİTESİ | |
dc.identifier.thesisid | 558056 | |
dc.description.pages | 106 | |
dc.publisher.discipline | Matematik Eğitimi Bilim Dalı |