Hızlı okuma teknikleri eğitiminin 5. sınıf öğrencilerinin okuma hızlarına ve anlama düzeylerine etkisi
dc.contributor.advisor | Parlakyıldız, Hayrettin | |
dc.contributor.author | İlter, Betül | |
dc.date.accessioned | 2020-12-07T07:46:51Z | |
dc.date.available | 2020-12-07T07:46:51Z | |
dc.date.submitted | 2018 | |
dc.date.issued | 2018-11-09 | |
dc.identifier.uri | https://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/109639 | |
dc.description.abstract | Günümüzde teknolojik gelişmelerde yaşanan hızlı ilerleyiş ve her geçen gün ortaya yeni bilgilerin çıkması, okuma ihtiyacının ve okunması gereken eserlerin sayısının artmasına neden olurken gelişen dünya şartları nedeniyle insanların okumaya ayırabildiği vakit sınırlanmış, bu durum da çağı yakalayabilmek için hızlı ve etkili okuma becerilerine sahip olmayı zorunlu hale getirmiştir. Yanlış okuma alışkanlıkları geliştirmemek için öğrencilere mümkün olan en erken yaşlarda hızlı okuma teknikleri tanıtılmalıdır. Çünkü öğrenciler, eğitim hayatları boyunca karşılaşacakları sınavlarda yalnızca bilgileri ile değil hızları ile de sınanmaktadırlar. Bu nedenle gerek akademik başarı için, gerekse hızla gerçekleşen bilgi artışını yakalayabilen bireyler olmaları için, öğrencilerin hızlı okuma tekniklerini öğrenmesi ve uygulaması bir gerekliliktir.Bu araştırmanın ana amacı, beşinci sınıf öğrencileri üzerinde hızlı okuma tekniklerinin okuma hızı ve kavrama düzeyine etkilerini belirlemektir. Araştırmanın çalışma grubunu, 2014-2015 eğitim öğretim döneminin ilk yarıyılında İstanbul ili Pendik ilçesindeki bir devlet ortaokulunun iki sınıfında bulunan 40 beşinci sınıf öğrencisi meydana getirmektedir. Bir deney ve bir kontrol grubunun bulunduğu çalışmada deney grubunda ortaokul Türkçe dersinde yer alan uygulamaların yanında hızlı okuma teknikleri kullanılarak ders verilirken, kontrol gruplarında sadece ortaokul Türkçe dersinde bulunan uygulamalar işlenmiştir.Deney gruplarına 6 hafta süren uygulama yapılmıştır. Araştırmanın verileri okuma hızı ölçümleri ve okuduğunu kavrama testi yardımıyla uygulanmıştır. Veri toplama araçları deneysel işlemler öncesi ön test olarak, deneysel işlemler sonrası son test olarak ve deneysel işlemlerin tamamlanmasından on iki hafta sonra kalıcılık testi olarak uygulanmıştır.Veri toplamadan sonra ulaşılan verilerin frekans yüzde dökümü, çözümlemeleri SPSS 22.0 paket programlarından yararlanılarak gerçekleştirilmiştir. Gruplar arasındaki okuma hızı puanları ve okuduğunu kavrama puanları arasında farklılık olup olmadığını tespit etmek amacıyla kovaryans analizi, farklılılık yönünün tespiti için Bonferroni ikili karşılaştırma testleri uygulanmıştır. Sonuçlar yorumlanırken p= .05 anlamlılık seviyesi kabul edilmiştir.Yapılan analizlerin ardından hızlı okuma tekniklerinin öğrencilerin okuma hızlarına ve kavrama seviyelerine pozitif etkilerde bulunduğu sonucuna varılmıştır.Anahtar Kelimeler: Hızlı okuma tekniği, okuduğunu anlama, okuma, okuma hızı. | |
dc.description.abstract | While rapid progress in technological developments and the emergence of new knowledge every day cause an increase in the number of works to be read and the need to read, the time that people can devote to reading has become limited due to the developing world conditions and this has made it a necessity to have fast and effective reading skills.In order not to develop wrong reading habits, students should be familiarized with rapid reading techniques at the earliest age possible. Because students are tested not only by their knowledge but also by their speed in the exams they take during their education life. For this reason, it is a necessity for students to learn and practice rapid reading techniques both for academic success and to be individuals who can catch up with the rapid increase in knowledge. The effect of rapid reading techniques training to reading speeds and main objective of this study is to put forward the effects of rapid reading techniques to reading speed and comprehension levels of 5th grade students. The workgroup of the study is made up of forty 5th grade students who study in two different classes of a state secondary school in Pendik, Istanbul during the first semester of 2014-2015 academic year.An experiment and a control group was formed in the study. In the experiment group, in addition to the activities in Turkish National Curriculum, rapid reading techniques were also applied while in the control group only the activities in Turkish National Curriculum were conducted in Turkish lessons. Experiment al groups were given 6 week soft application.Study data were collected by means of reading speed measure mint sand reading comprehension tests. Data collection tools were applied as pre-test before experiment all processes and post-test after experimental processes.The frequency percentile of the data obtained from the data collection tools was calculated, analyzes were carried out using SPSS 22.0 package programs.Covariance analysis was used to determine whether there is any difference between reading speed scores and reading comprehension scores of the two groups and Bonferroni dual comparison test to determine the direction of differentiation. In interpretation of their salts p = .05 was accepted as the level of significance.As a result of the analyzes made, it has been seen that rapid reading techniques has had a positive effect on reading speed sand the level of comprehension of the students.Keywords: Rapid reading, reading, reading speed, reading comprehension. | en_US |
dc.language | Turkish | |
dc.language.iso | tr | |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | |
dc.rights | Attribution 4.0 United States | tr_TR |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | |
dc.subject | Eğitim ve Öğretim | tr_TR |
dc.subject | Education and Training | en_US |
dc.title | Hızlı okuma teknikleri eğitiminin 5. sınıf öğrencilerinin okuma hızlarına ve anlama düzeylerine etkisi | |
dc.title.alternative | The effects of rapid reading techniques on the fifth graders' reading speed and levels of reading comprehension | |
dc.type | masterThesis | |
dc.date.updated | 2018-11-09 | |
dc.contributor.department | Türkçe Eğitimi Anabilim Dalı | |
dc.subject.ytm | Secondary school students | |
dc.subject.ytm | Rapid reading techniques | |
dc.subject.ytm | Reading | |
dc.subject.ytm | Reading-comprehension | |
dc.subject.ytm | Reading level | |
dc.subject.ytm | Fluent reading | |
dc.subject.ytm | Turkish education | |
dc.subject.ytm | Turkish teaching | |
dc.identifier.yokid | 10181905 | |
dc.publisher.institute | Eğitim Bilimleri Enstitüsü | |
dc.publisher.university | ÇANAKKALE ONSEKİZ MART ÜNİVERSİTESİ | |
dc.identifier.thesisid | 495561 | |
dc.description.pages | 234 | |
dc.publisher.discipline | Diğer |