Öğretmenlerin akıllı tahta kullanımına ilişkin kaygı düzeyi ile bilgisayar öz yeterlik algı düzeylerinin incelenmesi
dc.contributor.advisor | Kaya, Olgun Adem | |
dc.contributor.advisor | Özer, Niyazi | |
dc.contributor.author | Çitil, Sümeyye | |
dc.date.accessioned | 2020-12-07T07:45:42Z | |
dc.date.available | 2020-12-07T07:45:42Z | |
dc.date.submitted | 2019 | |
dc.date.issued | 2019-12-16 | |
dc.identifier.uri | https://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/109560 | |
dc.description.abstract | Bu araştırmanın temel amacı, öncelikli olarak öğretmenlerin akıllı tahtalara ilişkin kaygı düzeyleri ile bilgisayar öz yeterlik algı düzeylerini belirlemek, sonrasında öğretmen algılarının bazı bağımsız değişkenler açısından anlamlı farklılık gösterip göstermediğini tespit etmek ve bu iki değişken arasında ilişki olup olmadığını ortaya koymaktır. Araştırmada nicel araştırma modellerinden hem betimsel araştırma yöntemi hem de ilişkisel araştırma yöntemi kullanılmıştır. Araştırma evreni; 2017-2018 eğitim öğretim yılı ikinci dönem sonunda Malatya ili, Yeşilyurt ilçesindeki 33 lisede çalışan 1200 öğretmenden oluşmaktadır. Örneklem ise bu okullardan tabakalı örnekleme yöntemi kullanırak belirlenen 712 öğretmenden oluşmaktadır. Araştırmada veri toplama aracı olarak `Akıllı tahta kaygı ölçeği` ve `Bilgisayar öz yeterlik algı ölçeği` kullanılmıştır. Bilgisayar öz yeterlik ölçeğine, örneklem farkından dolayı, Açımlayıcı Faktör Analizi ve Doğrulayıcı Faktör Analizleri yapılmıştır.Elde edilen verilerin öncelikle bilgisayar ortamına aktarılmış ve normallik ve homojenlik testleri yapılmıştır. Normallik testlerinden elde edilen bulgulara dayanarak çalışmada non-parametrik analizlerin kullanılmasına karar verilmiştir. Verilerin analizinde öncelikli olarak betimleyici istatistik hesaplamaları yapılmıştır. Non-parametrik testlerden Kruskal Wallis, Mann Whitney-U testi ve Spearman Korelasyon testi kullanılmıştır.Yapılan analizler sonucunda öğretmenlerin akıllı tahta kullanımı konusundaki başarısızlık ve stres düzeylerinin düşük olduğu belirlenmiştir. Ayrıca öğretmenler akıllı tahta konusunda olumlu düşüncelere sahiptirler ve akıllı tahtaların öğretimde faydalı olduğunu düşünmektedirler. Öğretmenlerin bilgisayar öz yeterlik algı düzeyi ortalama seviyededir. Akıllı tahta kaygı boyutları düzeyleri ve bilgisayar öz yeterlik algı düzeyleri ile bazı bağımsız değişkenler arasında ise anlamlı farklılık olduğu belirlenmiştir. `Kişisel başarısızlık` akıllı tahta kaygı boyutu ile öğretmenlerin cinsiyet, bilgisayar kullanma sıklığı, akıllı tahtayı derslerde kullanım sıklığı arasıda anlamlı bir fark bulunmuştur. `Uygunluk` akıllı tahta kaygı boyutu ile öğretmenlerin branşı, yaşı, bilgisayar kullanım sıklığı ve akıllı tahtayı derslerde kullanım sıklığı arasında anlamlı farklılık vardır. Ayrıca `Akıllı tahta-öğretmen karmaşası` kaygı boyutu ile öğretmenlerin bilgisayar kullanma sıklığı ve derslerde akıllı tahta kullanma sıklığı arasında anlamlı farklılık olduğu görülmüştür. Bilgisayar öz yeterlik algı düzeyi ile öğretmenlerin cinsiyet, branş, yaş, bilgisayar kullanma sıklığı ve akıllı tahtayı derslerde kullanım sıklığı gibi bağımsız değişkenler arasında da anlamlı bir farklılık olduğu belirlenmiştir..Öğretmenlerin bilgisayar öz yeterlik algı düzeyi ile akıllı tahta kaygı düzeyleri arasındaki ilişkiler incelenmiştir. Bilgisayar öz yeterlik algı düzeyi; `akıllı tahta-öğretmen karmaşası` kaygı boyutu arasında negatif ve zayıf korelasyon vardır. Ayrıca Bilgisayar öz yeterlik algı düzeyi ile; `kişisel başarısızlık` kaygı boyutu ve `uygunluk` kaygı boyutu arasında orta şiddette negatif korelasyon vardır. | |
dc.description.abstract | The main purpose of this research is to primarily identify the anxiety level of teachers regarding smart boards and computer self-sufficiency perception level of them and then to detect whether perceptions of teachers make a significant difference in terms of some independent variants or not; and to find out whether there is a relationship between these two variants or not. Both descriptive and relational research methods of quantitive research models were used during the research. The research phase consists of 1200 teachers working at 33 high schools in the province of Malatya, in the district of Yeşilyurt at the end of the second term of the educational year 2017-2018. By the way, the sample consists of 712 teachers determined by using stratified sampling method. Smartboard anxiety scale and computer self-sufficiency perception scale were used during the research as a means of data collection. Exploratory Factor Analysis and Confirmatory Factor Analysis were performed on the computer self-efficacy scale because of the sample difference.Primarily, data were transferred to the computer and tested in terms of homogeneity and normality. It was decided to use non-parametric analyzes based on findings in normality tests. Descriptive statistic calculations were primarily done in the analysis of data. Kruskal Wallis, Mann Whitney-u Test and Spearman Correlation Test which are in non-parametric tests were used. At the end of the analysis, it was found out that failure and stress levels of teachers regarding the use of smart boards were low. Besides, teachers have positive thoughts about smart boards and they think that smart boards are useful in teaching. Computer self-sufficiency perception level of teachers is at a moderate level. It was detected that there was a meaningful difference between anxiety dimensions of smartboard and computer self-sufficiency perception levels with some independent variants. It was found out that there was a significant difference between gender of teachers, frequency of using the computer, and frequency of using smart boards at the lessons with `personal failure` which is an anxiety dimension of the smartboard. There is a significant difference among the branches and ages the teachers, frequency of using computers and using smart boards at lessons with `suitability` which is an anxiety dimension of the smartboard. Besides, there is a significant difference between teachers' frequency of using computer and frequency of using smart boards at lessons with `smartboard- teacher complexity` which is a dimension of anxiety. There was a significant difference between the independent variables such as computer self-efficacy perception and gender of teachers, the branch of teachers, age of teachers, frequency of using computers and frequency of teachers using the smartboard in lessons. | en_US |
dc.language | Turkish | |
dc.language.iso | tr | |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | |
dc.rights | Attribution 4.0 United States | tr_TR |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | |
dc.subject | Eğitim ve Öğretim | tr_TR |
dc.subject | Education and Training | en_US |
dc.title | Öğretmenlerin akıllı tahta kullanımına ilişkin kaygı düzeyi ile bilgisayar öz yeterlik algı düzeylerinin incelenmesi | |
dc.title.alternative | An investigation of teachers' anxiety level about smart board use and computer self efficiency levels | |
dc.type | masterThesis | |
dc.date.updated | 2019-12-16 | |
dc.contributor.department | Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri Eğitimi Anabilim Dalı | |
dc.subject.ytm | Self-efficacy belief | |
dc.subject.ytm | Self-efficacy | |
dc.subject.ytm | Smart board | |
dc.subject.ytm | Computer anxiety | |
dc.subject.ytm | High schools teachers | |
dc.identifier.yokid | 10274886 | |
dc.publisher.institute | Eğitim Bilimleri Enstitüsü | |
dc.publisher.university | İNÖNÜ ÜNİVERSİTESİ | |
dc.identifier.thesisid | 568514 | |
dc.description.pages | 121 | |
dc.publisher.discipline | Diğer |