İlköğretim kurumlarındaki öğretmenlerin duygusal emek davranışları ile yaşam doyum düzeyleri arasındaki ilişki
dc.contributor.advisor | Çoruk, Adil | |
dc.contributor.author | Moran, Cem | |
dc.date.accessioned | 2020-12-07T07:45:40Z | |
dc.date.available | 2020-12-07T07:45:40Z | |
dc.date.submitted | 2018 | |
dc.date.issued | 2018-11-09 | |
dc.identifier.uri | https://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/109557 | |
dc.description.abstract | Bu araştırmanın amacı ilköğretim kurumlarındaki öğretmenlerin duygusal emek davranışları ile yaşam doyumu düzeyleri arasındaki ilişkiyi demografik verilere (cinsiyet, kıdem, branş, medeni hal, yaş, eğitim durumu, çalışılan okul türü ve algılanan gelir düzeyi) göre incelemek ve duygusal emek ile yaşam doyumu arasındaki ilişkiyi saptamaktır.Araştırma 2015-2016 Eğitim Öğretim yılında Çanakkale ili ve ilçeleri içerisinde yer alan ilkokullar ve ortaokullarda görev yapan okul öncesi, sınıf ve branş öğretmenleri ile yapılmıştır. Veri toplama aracı olarak Diefendorff vd. (2005) tarafından geliştirilen, Basım ve Beğenirbaş (2012) tarafından Türkçeye uyarlanmış duygusal emek ölçeği ve Deiner vd. (1985) tarafından geliştirilen, Durak ve arkadaşları (2010) tarafından Türkçeye uyarlanmış yaşam doyumu ölçeği kullanılmıştır. Veriler IBM SPSS 21 paket programıyla analiz edilmiştir. Araştırma sonucuna göre öğretmenlerin duygusal emek davranışları ve yaşam doyumları orta düzeyde bulunmuştur. Erkek öğretmenlerin kadın öğretmenlere göre daha fazla yüzeysel rol yaptığı saptanmıştır. 21 yıl ve üstü kıdeme sahip olan öğretmenlerin 16-20 yıl kıdeme sahip öğretmenlerden daha çok duygusal emek davranışı gösterdikleri saptanmıştır. İlkokul kurumlarında çalışan öğretmenlerin ortaokulda çalışan öğretmenlerden daha çok doğal duygu davranışı gösterdikleri saptanmıştır. 16-20 yıl kıdeme sahip öğretmenlerin diğer kıdem grubundaki öğretmenlere göre daha az yaşam doyumu algısına sahip oldukları saptanmıştır. Algılanan gelir düzeyi orta olan öğretmenlerin algılanan gelir düzeyi düşük olan öğretmenlerden daha çok yaşam doyumu algısına sahip oldukları saptanmıştır. Algılanan gelir düzeyi yüksek olan öğretmenlerin algılanan gelir düzeyi düşük olan öğretmenlerden daha çok yaşam doyumu algısına sahip oldukları saptanmıştır. Öğretmenlerin doğal duygularla yaşam doyumu arasında düşük düzeyde anlamlı bir ilişki bulunmaktadır. | |
dc.description.abstract | The Relationship Between Emotional Labor Behavior and Perception of Life Satisfaction in Primary Education TeachersThe aim of this study is to determine the relationship between emotional labor and life satisfaction meaningfully according to demographic data (gender, seniority, branch, marital status, age, educational status, school type and perceived income level) between emotional labor behavior and life satisfaction levels of teachers in Primary and Secondary education institutions.The Research has been done with preschool, class and branch teachers working in Primary and Secondary schools in the province of Çanakkale in 2015 – 2016 educational year. Emotional labor scale which was developed by Diefendorff et al. (2005) and adapted into Turkish by Basım and Beğenirbaş (2012); life satisfaction scale which was developed by Deiner et al. (1985) and adapted into Turkish by Durak et al. (2010) have been used. The data were analyzed by using the IBM SPSS 21 packet program.According to the results of the research, teachers' emotional retirement and life satisfaction have been found moderate. It was found that male teachers played a more surface role than female teachers. It has been found that teachers who have 21 years or more of seniority show more emotional labor behaviors than teachers who have 16-20 years of seniority. It has been found that teachers working in primary school institutions show more natural emotional behavior than teachers working in secondary school. It has been found that teachers with 16-20 years of seniority have a lower perception of life satisfaction than teachers in the other seniority group. It has been found that the teachers with the middle income perceived have more life satisfaction perceptions than the teachers with low perceived income level. It has been determined that teachers with higher income perception have more life satisfaction perception than teachers with lower perceived income level. There is a correlation between teachers' natural feelings and life satisfaction. | en_US |
dc.language | Turkish | |
dc.language.iso | tr | |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | |
dc.rights | Attribution 4.0 United States | tr_TR |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | |
dc.subject | Eğitim ve Öğretim | tr_TR |
dc.subject | Education and Training | en_US |
dc.title | İlköğretim kurumlarındaki öğretmenlerin duygusal emek davranışları ile yaşam doyum düzeyleri arasındaki ilişki | |
dc.title.alternative | The relationship between emotional labor behavior and perception of life satisfaction in primary education teachers | |
dc.type | masterThesis | |
dc.date.updated | 2018-11-09 | |
dc.contributor.department | Eğitim Bilimleri Anabilim Dalı | |
dc.subject.ytm | Primary school teachers | |
dc.subject.ytm | Secondary school teachers | |
dc.subject.ytm | Teachers | |
dc.subject.ytm | Teacher behavior | |
dc.subject.ytm | Emetional labor | |
dc.subject.ytm | Life satisfaction | |
dc.identifier.yokid | 10184214 | |
dc.publisher.institute | Eğitim Bilimleri Enstitüsü | |
dc.publisher.university | ÇANAKKALE ONSEKİZ MART ÜNİVERSİTESİ | |
dc.identifier.thesisid | 495539 | |
dc.description.pages | 114 | |
dc.publisher.discipline | Eğitim Denetimi ve Yönetimi Bilim Dalı |