Show simple item record

dc.contributor.advisorİzci, Eyüp
dc.contributor.authorÖzden, Songül
dc.date.accessioned2020-12-07T07:45:16Z
dc.date.available2020-12-07T07:45:16Z
dc.date.submitted2019
dc.date.issued2019-12-30
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/109536
dc.description.abstractAraştırmanın amacı, ortaokul öğretmenlerinin yaşam boyu öğrenme ile eleştirel düşünme eğilimlerini belirlemektir. Araştırmada tarama modeli kullanılmıştır. Araştırmanın evrenini 2018-2019 eğitim-öğretim yılında Malatya ili Yeşilyurt ve Battalgazi merkez ilçelerinde görev yapan 3374 ortaokul öğretmeni oluşturmaktadır. Araştırmada basit tesadüfi örnekleme yöntemi kullanılarak 403 öğretmenden veri toplanmıştır. Veri toplama aracı olarak Diker Coşkun (2009) tarafından geliştirilen `Yaşam Boyu Öğrenme Ölçeği` ve Ağdacı (2018) tarafından Semerci'nin (2000) `Kritik düşünme Ölçeği` nden uyarlanan `Eleştirel Düşünme Ölçeği` kullanılmıştır. Ortaokul öğretmenlerinin yaşam boyu öğrenmeleri ile eleştirel düşünme becerilerini belirlemek için betimsel analizleri yapılmıştır. Verilerin analizinde cinsiyet, kıdem ve branş değişkenlerine göre anlamlı farklılık gösterip göstermediğini belirlemek amacıyla non-parametrik testler; aralarındaki ilişkiyi belirlemek amacıyla korelasyon analizi yapılmıştır. Araştırmada ortaokul öğretmenlerinin yaşam boyu öğrenme eğilimleri yüksek düzeyde olduğu belirlenmiştir. Yapılan analizlere göre öğretmenlerin yaşam boyu öğrenme eğilimleri cinsiyet, kıdem ve branşa göre anlamlı farklılık göstermemektedir. `Merak Yoksunluğu` alt boyutunda cinsiyet ve branşa göre anlamlı farklılık bulunmuştur. Araştırmada ortaokul öğretmenlerinin eleştirel düşünme becerileri yüksek düzeyde çıkmıştır. Eleştirel düşünme becerilerinde cinsiyet, kıdem ve branş değişkenlerine göre anlamlı bir fark bulunmamıştır. `Öz Denetim` alt boyutunda ise cinsiyete göre anlamlı bir fark görülmüştür. Öğretmenlerin yaşam boyu öğrenme eğilimleri ile eleştirel düşünme becerileri arasında pozitif yönlü orta düzeyde anlamlı bir ilişki olduğu tespit edilmiştir. Öğretmenlerin öğrenmelerini düzenleme ve meraklılık konusunda yoksunluklarını azaltmak, karar verme, öz düzenleme, kendine güven ve öz denetim açısından da daha iyi seviyeye gelebilmelerini sağlamak amacıyla çeşitli kişisel gelişim programlarına yönlendirilebilir. İdareciler, öğrenciler, eğitim fakültesi öğretim elemanları üzerinde de benzer çalışmalar yapılabilir.Anahtar Kelimeler: Yaşam Boyu Öğrenme, Yaşam Boyu Öğrenme Eğilimleri, Eleştirel Düşünme, Ortaokul Öğretmenleri
dc.description.abstractThe aim of this study is to determine secondary school teachers' tendency towards critical thinking and lifelong learning. The screening model was used in the research. The population of the research consists of 3374 secondary school teachers working in the central districts of Yesilyurt and Battalgazi in Malatya in the 2018-2019 academic year. Data were collected from 403 teachers using simple random sampling method. Lifelong Learning Scale developed by Diker Coşkun (2009) and Critical Thinking Scale adapted by Ağdacı (2018) from the Critical Thinking Scale of Semerci (2000) were used as data collection tools. Descriptive analyzes were conducted to determine lifelong learning and critical thinking skills of secondary school teachers. In the analysis of the data, non-parametric tests were used to determine whether there was a significant difference according to gender, seniority and branch variables; Correlation analysis was performed to determine the relationship between them. In the study, lifelong learning tendencies of secondary school teachers were found to be high. According to the analyzes, lifelong learning tendencies of teachers do not show significant differences according to gender, seniority and branch. A significant difference was found in the `Curiosity Deprivation` sub-dimension according to gender and branch. The critical thinking skills of secondary school teachers were high. There was no significant difference in critical thinking skills according to gender, seniority and branch variables. In the sub-dimension of Self-Control, there was a significant difference according to gender. It has been found that there is a moderate positive relationship between teachers' lifelong learning tendencies and critical thinking skills. Teachers can be directed to a variety of personal development programs in order to regulate their learning and reduce their deprivation in curiosity and to improve themselves in terms of decision-making, self-regulation, self-confidence and self-control. Similar studies can be conducted on administrators, students and faculty of education faculty.Keywords: Lifelong Learning, Lifelong Learning Tendency, Critical Thinking, Critical Thinking Skills, Secondary School Teachersen_US
dc.languageTurkish
dc.language.isotr
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectEğitim ve Öğretimtr_TR
dc.subjectEducation and Trainingen_US
dc.titleOrtaokul öğretmenlerinin yaşam boyu öğrenme ile eleştirel düşünme eğilimlerinin incelenmesi
dc.title.alternativeInvestigation of the secondary school teachers' tendencies towards lifelong learning and critical thinking
dc.typemasterThesis
dc.date.updated2019-12-30
dc.contributor.departmentEğitim Bilimleri Anabilim Dalı
dc.identifier.yokid10309976
dc.publisher.instituteEğitim Bilimleri Enstitüsü
dc.publisher.universityİNÖNÜ ÜNİVERSİTESİ
dc.identifier.thesisid598271
dc.description.pages108
dc.publisher.disciplineEğitim Programları ve Öğretim Bilim Dalı


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess