Show simple item record

dc.contributor.advisorSezer, Özcan
dc.contributor.authorFidan, Songül
dc.date.accessioned2020-12-07T07:45:13Z
dc.date.available2020-12-07T07:45:13Z
dc.date.submitted2019
dc.date.issued2020-01-16
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/109534
dc.description.abstractBu araştırmada anaokuluna devam eden 5-6 yaş çocukların sosyal beceri düzeylerinin cinsiyet, yaş, kardeş sayısı, doğum sırası, anne babanın öğrenim düzeyi, anne babanın sosyal beceri düzeyi, anne babanın çocuk ile birlikte zaman geçirme durumu, annenin çalışma durumu ve anne babanın sosyal becerisinin öğrenim düzeyi, anne babanın kendi sosyal becerisi ve annenin sosyal becerisinin çalışıp çalışmama durumu açısından incelenmektedir Araştırma nicel yönteme dayalı ilişkisel tarama modelinde olup 2010-2011 eğitim öğretim yılında Malatya ili merkezinde bulunan bağımsız anaokullarına devam eden 5-6 yaş grubu çocukların anne babaları ve öğretmenleri ile gerçekleştirilmiştir. Araştırmada 357 çocuğun sosyal beceri düzeylerini belirlemek için 357 anne, 357 baba ile bu çocukların öğretmeninin Sosyal Beceri Ölçeği yoluyla çocukların sosyal beceri düzeyleri hakkındaki görüşlerinden yararlanılmıştır. Araştırmada; çocukların sosyal beceri düzeylerini belirlemek için anne, baba ve öğretmenlere ayrı ayrı olarak Poyraz Tüy ve Akçamete (1999) tarafından uyarlanmış olan Sosyal Beceri Ölçeği uygulanmıştır. Anne babaların sosyal beceri düzeylerini belirlemek için ise Yüksel (2000) tarafından Türkçe'ye uyarlanmış olan Sosyal Beceri Envanteri verilmiştir. Katılımcıların demografik özelliklerini belirlemek için Kişisel Bilgi Formu kullanılmıştır. Araştırma verilerinin istatistiksel çözümlenmesi için SPSS 21 paket programından yararlanılmıştır. Kullanılan ölçeklerden elde edilen veriler üzerinde betimsel analiz için ortalama, Pearson Korelasyon Katsayısı, iki grubun karşılaştırılmasında t Testi, daha fazla grubun karşılaştırılmasında tek yönlü varyans analizi (ANOVA) kullanılmıştır. Araştırma sonucunda cinsiyet değişkenin anne ve babanın çocuğun sosyal becerisini algılaması üzerinde anlamlı bir farklılık yaratmadığı, öğretmenlerin algısına göre erkek çocukların sosyal beceri konusunda fark yarattığı, yaş ve kardeş sayısı değişkenin anne, baba ve öğretmenin çocuğun sosyal becerisini algılamaları üzerinde anlamlı bir farklılık oluşturmadığı görülmüştür. Doğum sırası değişkenine bakıldığında anne babanın algısına göre ikinci sırada doğan çocukların sosyal becerilerinin diğer çocuklara göre anlamlı olarak daha yüksek olduğu, öğretmen algısına göre anlamlı bir fark olmadığı görülmüştür. Baba ve annelerin sosyal beceri düzeyleri arasında pozitif yönde anlamlı düzeyde bir ilişki olduğu görülmektedir. Babanın ve annenin çocuğun sosyal becerisini değerlendirmesi arasında olumlu yönde bir ilişki olduğu bulunmuştur. Annesi üniversite mezunu olan çocukların sosyal beceri düzeyleri ile annesi ilkokul, lise mezunu olan çocukların sosyal beceri düzeyleri arasında anlamlı bir fark olduğu görülmüştür. Babanın öğrenim düzeyi ve çocuğun sosyal beceri düzeyi arasında anlamlı bir fark olmadığı görülmektedir. Annelerin sosyal beceri düzeyleri ile kız ve erkek çocuklarının sosyal beceri düzeyleri arasında anlamlı bir ilişki olduğu görülmüştür. Babalar ile kızların sosyal becerileri düzeyleri arasında anlamlı bir ilişki olmadığı, babalar ile erkek çocukların sosyal beceri düzeyleri arasındaki ilişkinin ise anlamlı oranda yüksek olduğu görülmüştür. Çocukların başka kişilerle bir araya gelme değişkenine göre sosyal beceri puan ortalamaları arasında anlamlı bir fark olmadığı görülmüştür. Anne ile daha fazla zaman geçiren çocukların sosyal beceri düzeyleri çocukları ile ara sıra bir araya gelen anne çocuklarının sosyal beceri puanları anlamlı olarak daha yüksektir. Babaların çocuk ile zaman geçirme sıklığının çocuğun sosyal becerisi arasında anlamlı fark yaratmadığı görülmüştür. Annelerin ve babaların öğrenim seviyeleri arttıkça çocukların sosyal beceri düzeylerinin arttığı görülmüştür. Çalışan annelerin ve çocuklarının sosyal beceri düzeylerinin, çalışmayan annelerin ve çocuklarının sosyal beceri düzeylerinden anlamlı olarak daha yüksek olduğu görülmüştür.
dc.description.abstractIn this study the level of 5-6 year preschool children's social skills are investigated in terms of gender, age, number of siblings, birth order, education level of parents', parents' level of social skills, parents' state spending time with their children, mother's employment status and education level of social skills of parents, parents' own level of social skills and mother's social skills according to her employment status. This study, which is based on quantitative method in correlational survey model, was carried out with 5-6 year children in pre-school in Malatya province in the academic year of 2010-2011 and with their parents and teachers. In this study, 357 mothers, 357 fathers and the views of the teachers' via The Scale of Social Skill about level of social skills were used to determine level of 357 cildren's social skills. That's why, the study group of the research consists of parents, teachers, and 357 children 5-6 years old. In the study, the The Scale of Social Skill adapted by Poyraz Tüy and Akçamete (1999) were used for parents and teachers to determine level of social skills of the children. Also, the Social Skill Envantory, adapted into Turkish by Yüksel (2000), was used to determine level of social skills of parents. The Personal Information Form was used to determine demographical features of the participants . We used SPSS 21 to analyze data of the research. Mean, pearson's correlation coefficient, T-test for comparasion of two groups, one-way analysis of variance (ANOVA) for more groups were used for descriptive analysis. According to the research result, there isn't significant differences on perception of parents social skills in terms of gender but there is a significant difference in perception of teachers about social skills, and also there isn't significant differences of gender and siblings on perception of children's social skills according to the parents and teachers. According to the birth order, the child rank number two has more social skill than other children, there isn't significant differences according to the perceptions of teachers. It is seen that there is significant difference in positive way among parents' own social skills. There is a positive relation between perception of father and mother in evelation social skills. There is a significant difference on children's social skills according to between university graduate mothers and highschool graduate mothers. There isn't a significant difference on children's social skills according to level of education of fathers. There is a significant difference on children's social skills according to level of mother's social skills and sons and daughters' social skills.According to fathers and sons and daughters' social skills, there is no significant difference in social skills but there is a significant difference in children's social skills according to fathers and sons' social skills in positive way. According to variance of the gathering of children with others, there isn't a significant difference in children's social skills. According to mothers' perception; there is a significant difference in a positive way for children who has more time with mothers. There isn't a significant difference according to children's social skills according to fathers' perception of social skills of children. I is seen that the more the level of education of parents rises, the more the children's social skills rise. It is seen that working mothers and their children's level of social skills are significantly higher than not working mothers and their children's. According to the result of reseach, it has been made some suggestions.en_US
dc.languageTurkish
dc.language.isotr
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectEğitim ve Öğretimtr_TR
dc.subjectEducation and Trainingen_US
dc.subjectPsikolojitr_TR
dc.subjectPsychologyen_US
dc.titleOkul öncesi eğitime devam eden 5 - 6 yaş grubu çocukların ve anne babalarının sosyal beceri düzeylerinin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi
dc.title.alternative5-6 year old children attending preschool education and their parents' social skills terms of various variables
dc.typemasterThesis
dc.date.updated2020-01-16
dc.contributor.departmentEğitim Bilimleri Anabilim Dalı
dc.identifier.yokid10310955
dc.publisher.instituteEğitim Bilimleri Enstitüsü
dc.publisher.universityİNÖNÜ ÜNİVERSİTESİ
dc.identifier.thesisid602821
dc.description.pages120
dc.publisher.disciplineRehberlik ve Psikolojik Danışmanlık Bilim Dalı


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess