Show simple item record

dc.contributor.advisorGürpınar, Engin
dc.contributor.authorAçilmiş, Hasan
dc.date.accessioned2020-12-07T07:44:47Z
dc.date.available2020-12-07T07:44:47Z
dc.date.submitted2020
dc.date.issued2020-05-12
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/109509
dc.description.abstractBu araştırma, yatay çoksesli ve dikey çoksesli koro eserlerine dayalı uygulamaların öğrencilerin müziksel işitme, okuma ve yazma başarılarına etkisini incelemek amacıyla yapılmıştır. Araştırma, iki grup üzerinde gerçekleştirilmiştir. On hafta boyunca grupların birincisiyle yatay çoksesli yapıya sahip koro repertuvarından, ikincisiyle ise dikey çoksesli yapıya sahip koro repertuvarından eserler seslendirilmiştir. İki grubun da homojen bir yapıya sahip olması için ön test verileri göz önünde bulundurularak dağılım yapılmıştır. Müziksel işitme, okuma ve yazma alanlarında uzman üç öğretim üyesi tarafından her iki grubun ön test yoluyla işitme düzeyleri ölçülmüş, ardından on hafta boyunca koro çalışmaları sürdürülüp çalışmaların bitiminde son test ile müziksel işitme, okuma ve yazma başarı düzeylerinde anlamlı farklılıklar olup olmadığı tespit edilmiştir. Müziksel işitme, okuma ve yazma başarılarındaki olumlu veya olumsuzlukları ölçmek üzere başka araştırmacılar tarafından daha önce geliştirilmiş iki farklı test kullanılmıştır. Bunlardan biriyle deşifre okuma becerileri, diğeriyle de müziksel işitme, okuma ve yazma becerileri ölçülmüştür. Tüm veriler yüzdelik sisteme dönüştürülüp SPSS 25 programı kullanılarak analiz edilmiştir. Ayrıca araştırmacı tarafından geliştirilen yarı yapılandırılmış görüşme formu kullanılarak katılımcıların süreçle ilgili geribildirimleri kayıt altına alınmış ve Maxqda 12 Nitel Veri Analizi Paket Programı aracılığı ile içerik analizi yapılarak hazırlanmıştır. Araştırmanın sonucunda, yatay çoksesli yapıda koro eserleri seslendiren grubun son test ortalamalarının dikey çoksesli yapıda koro eserleri seslendiren gruptan daha yüksek olduğu anlaşılmıştır. Ayrıca çok ses yazma toplamları, akor tamamlama, dikte yazma, genel toplam, deşifre ve genel başarı ölçütleri için her iki grubun son test puanlarının ortalaması ön teste göre artış göstermiştir. Yatay çoksesli yapıda koro eserlerinin dikte yazma, genel toplam ve deşifre ölçütlerine göre becerileri arttırmada önemli bir etkisinin olduğu tespit edilmiştir. Ayrıca dikey çoksesli yapıda koro eserlerinin dört ses yazma, genel toplam ve deşifre ölçütlerine göre becerileri arttırmada önemli bir etkisinin olduğu görülmüştür. Yarı yapılandırılmış görüşme formu verilerine bakıldığında ise, katılımcılarda deneysel işlem sonrasında müziksel okuryazarlığın geliştiği, grup etkileşimi becerisinin arttığı ve çalışma süresince olumlu öğretmen-öğrenci ilişkisinin oluştuğu tespit edilmiştir. Anahtar Sözcükler: Koro Eğitimi, Müziksel İşitme, Müziksel Okuma, Müziksel Yazma, Yatay Çok Seslendirme, Dikey Çok Seslendirme
dc.description.abstractIn this research, it was observed whether having voice training course in the accompaniment of a counterpointal and homophonal polyphonic chorus would have a positive contribution to students' musical listening, reading and writing levels or not. The research was applied to two groups. The pieces from the chorus repertoire having a counterpointal structure were performed for ten weeks in the first group and those from the homophonal formation in the second one. The distribution was made taking the pre-test data into account to ensure the homogeneity of both groups. The listening levels of both groups were measured by experts via the pre-test and chorus practices were carried out for ten weeks. Then, it was tested whether there were significant differences in musical listening, reading and writing achievement levels through the post-test. Two different tests devised by other researchers to measure positive or negative abilities in musical listening, reading and writing skills. Sight reading skills were measured with one of them and musical listening and writing skills with the other. All data were converted to percent system and analyzed using SPSS 25 program. Moreover, the participants' feedback on the process was recorded using semi-structured interview form from developed by the researcher and prepared by making content analysis through Maxqda 12 Qualitative Data Analysis Package Program. At the end of the research, it was seen that the test means of the group performing counterpointal choir pieces were higher than those of the group performing homophonal choir pieces. Furthermore, the means of post-test scores of both groups increased in comparison with the pre-test for two-tone writing, total of two, three and four-tone writing, chord identification, dictation, grand, sight reading and overall achievement benchmarks. The program has a dramatic impact on enhancing skills of the group performing counterpointal chorus works according to the dictation, grand total and sight-reading benchmarks. Besides, it has a substantial effect on the skills of the group performing homophonal chorus works as per four-tone writing, grand total and sight-reading benchmarks. According to semi-structured interview form data, after the experimental process, the participants stated that there was a positive teacher-student relationship in their musical literacy, group interaction skills and feedback on the process. Key Words: Choir Training, Musical Listening, Musical Reading, Musical Writing, Counterpoint, Harmonyen_US
dc.languageTurkish
dc.language.isotr
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectMüziktr_TR
dc.subjectMusicen_US
dc.titleYatay ve dikey çoksesli koro eserlerine dayalı uygulamaların öğrencilerin müziksel işitme, okuma ve yazma başarılarına etkisi
dc.title.alternativeThe effect of practices based on counterpointal and homophonal pieces on students' musical listening, reading and writing achievements
dc.typedoctoralThesis
dc.date.updated2020-05-12
dc.contributor.departmentGüzel Sanatlar Eğitimi Anabilim Dalı
dc.identifier.yokid10331077
dc.publisher.instituteEğitim Bilimleri Enstitüsü
dc.publisher.universityİNÖNÜ ÜNİVERSİTESİ
dc.identifier.thesisid621082
dc.description.pages161
dc.publisher.disciplineMüzik Eğitimi Bilim Dalı


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess