Show simple item record

dc.contributor.advisorKana, Fatih
dc.contributor.authorDadak Sak, Elanur
dc.date.accessioned2020-12-07T07:43:41Z
dc.date.available2020-12-07T07:43:41Z
dc.date.submitted2019
dc.date.issued2020-06-08
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/109465
dc.description.abstractBu araştırmanın amacı ortaokul öğrencilerinin günlüklerinde yaşadıkları duyguları tespit etmektir. Bu amaç doğrultusunda ortaokul öğrencilerinin en çok hangi duyguları yaşadığı ve bu duyguların sıklık düzeyi de tespit edilmek istenmiştir. Bu duyguların tespiti, öğretmenlerin öğrencilerinin duygularını daha iyi anlamasında kullanılabilir. Araştırmanın çalışma grubunun, 2016-2017 eğitim-öğretim yılında 7. sınıfına devam eden 61 öğrenci oluşturmaktadır. Araştırmada durum çalışması modeli kullanılmıştır. Nitel verilerin çözümlenmesinde betimsel analiz kullanılmıştır.Araştırmada uygulanan `Günlük değerlendirme ölçütü` ne göre birçok öğrencinin günlük yazmayı tam bilmediği tespit edilmiştir. Duygu aktarımı yaparak günlük yazan öğrencilerde psikolojik olarak rahatlama olduğu tespit edilmiştir. Bunların dışında kız öğrencilerin daha fazla yazma ihtiyacı duyduğu, gizlilik ihlalinden kaynaklı olarak bazı öğrencilerin günlük yazamadığı, sorunlu olarak tabir edilen öğrencilerin daha fazla yazmaya ihtiyaç duyduğu, günlüklerde en çok hangi duyguların tekrarlandığı gibi durumlarda tespit edilmiştir.Anahtar Kelimeler: Günlük yazma, korku duygusu, mutluluk duygusu, öfke duygusu, psikolojik rahatlama, üzüntü duygusu, yazma becerisi
dc.description.abstractThe aim of this study is to determine the emotions experienced by secondary school students in their diaries. The aim of this study is to determine the emotions experienced by secondary school students in their diaries. For this purpose, it was aimed to determine which emotions the secondary school students experienced the most and the frequency level of these emotions. Detection of these emotions can be used by teachers to better understand the feelings of their students. The study group of the research consists of 61 students attending 7th grade in 2016-2017 academic year. Case study model was used in the study. Descriptive analysis was used in the analysis of qualitative data.In addition to these reasons, students' ability to transfer emotions, determination of book habits, level of ability to write informative text, effects of emotions on success, are also determined. The study group of the study consists of 61 students attending 7th grade in 2016-2017 academic year. As a result of the literature study, it was seen that there was not enough research in the field and it was thought that this study would help teachers to understand the psychology of the students. As a result of the study, it was found that students experienced relaxation while expressing their feelings in their diaries.Key Words: Anger, Daily Writing, Emotion Detection, Fear, Happiness, Psychological Relaxation, Sadness, Writing Skillsen_US
dc.languageTurkish
dc.language.isotr
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectEğitim ve Öğretimtr_TR
dc.subjectEducation and Trainingen_US
dc.titleOrtaokul öğrencilerinin günlüklerindeki duygu durumlarının incelenmesi
dc.title.alternativeInvestigation of emotional situations in secondary school students diaries
dc.typemasterThesis
dc.date.updated2020-06-08
dc.contributor.departmentTürkçe ve Sosyal Bilimler Eğitimi Anabilim Dalı
dc.identifier.yokid10314529
dc.publisher.instituteEğitim Bilimleri Enstitüsü
dc.publisher.universityÇANAKKALE ONSEKİZ MART ÜNİVERSİTESİ
dc.identifier.thesisid622888
dc.description.pages109
dc.publisher.disciplineTürkçe Eğitimi Bilim Dalı


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess