Show simple item record

dc.contributor.advisorAbalı Öztürk, Yasemin
dc.contributor.authorIşiklar, Sema
dc.date.accessioned2020-12-07T07:43:01Z
dc.date.available2020-12-07T07:43:01Z
dc.date.submitted2019
dc.date.issued2019-12-17
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/109447
dc.description.abstractBu araştırma Çocuklar İçin Felsefe Eğitim Programının 5-6 yaş çocuklarda felsefi sorgulama yoluyla eleştirel düşünme ve problem çözme becerilerine etkisini incelemek amacıyla yapılmıştır. Araştırmanın çalışma grubu Çanakkale ili Lapseki ilçesindeki bir ilkokulun anasınıflarında 2018-2019 eğitim-öğretim yılında öğrenim gören 5-6 yaş aralığında toplam 40 çocuktan (20 deney grubu, 20 kontrol grubu) oluşmaktadır.Bu araştırma nicel araştırma yöntemlerinden yarı deneysel desen kullanılarak planlanmıştır. Öntest-sontest deney ve kontrol gruplu modele göre desenlenmiş olan bu araştırmada bir deney bir kontrol grubu olmak üzere iki grup oluşturulmuştur. İki uzman görüşü alınarak hazırlanan `Çocuklar İçin Felsefe Eğitimi Programı` deney grubundaki çocuklara haftada iki oturum olmak üzere on hafta boyunca, ortalama 40 dakika süren toplam 20 oturum halinde uygulanmıştır. Deney grubundaki `Çocuklar İçin Felsefe Eğitimi Programı` uygulamaları araştırmacı tarafından yürütülmüştür. Bu süre boyunca kontrol grubuna herhangi bir müdahalede bulunulmamıştır. Araştırmada veri toplama aracı olarak araştırmacının hazırladığı Kişisel Bilgi Formu, Karadağ, Yıldız Demirtaş ve Yıldız (2017)'nin geliştirdikleri `5-6 Yaş Çocuklar İçin Felsefi Sorgulama Yoluyla Eleştirel Düşünmenin Değerlendirmesi Ölçeği` ve Oğuz ve Köksal Akyol (2015)'in geliştirdikleri `Çocuklar İçin Problem Çözme Becerisi Ölçeği (PBÇÖ)` kullanılmıştır.SPSS 22 paket programı kullanılarak yapılan verilerin analizinde grup içi farklılıkların tespiti için Bağımlı Gruplar t Testi (Paired Sample Test), gruplar arası farklılıkların tespiti için ise Bağımsız Gruplar t Testi (Independent Sample Test) kullanılmıştır.Verilerin analizi sonucunda deney grubunun felsefi sorgulama yoluyla eleştirel düşünme becerileri grup içi karşılaştırmalarında her iki grubun öntest ve sontest puanları arasında anlamlı farklılık olduğu ve gruplararası karşılaştırmada ise deney grubunun felsefi sorgulama yoluyla eleştirel düşünme becerileri sontest ortalama puanının kontrol grubuna göre daha yüksek olmasına rağmen, aralarında istatistiksel olarak anlamlı bir sonuç olmadığı görülmüştür. Problem çözme becerileri grup içi karşılaştırmalarında her iki grubun öntest ve sontest puanları arasında anlamlı farklılık olduğu görülmüştür. Problem çözme becerileri gruplar arası sontest sonuçları karşılaştırıldığında ise deney grubu lehine anlamlı farklılık olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Anahtar Kelimeler: Çocuklar İçin Felsefe, Çocuklar İçin Felsefe Eğitim Programı, Felsefi Sorgulama Yoluyla Eleştirel Düşünme, Okul Öncesi Eğitim, Problem Çözme
dc.description.abstractThis research was conducted to analyze the effect of the Philosophy for Children Education Program on 5-6 year-old children's critical thinking through philosophical inquiry and problem-solving skills. The study group of the study consists of 40 children (20 in the experimental group and 20 in the control group) at the ages of 5 and 6 receiving education in a primary school kindergartens located in Çanakkale province, Lapseki district during 2018-2019 academic year.In this study, quasi-experimental research design was used which is one of the quantitative research methods. An experimental and a control group were established in this study, which was designed according to the pretest-posttest experimental and control group design. The Philosophy for Children Education Program, which was prepared by taking the opinions of 2 experts, was applied to the children in the experimental group for 10 weeks with 2 sessions per week, making a total of 20 sessions that lasted approximately 40 minutes. The applications of the Philosophy for Children Education Program were conducted by the researcher in the experimental group. During this period, no intervention was performed on the control group. In this study, data collection tools were a Personal Information Form prepared by the researcher, Critical Thinking Scale through Philosophical Inquiry for 5-6-Year-Old Children developed by Karadağ, Yıldız Demirtaş and Yıldız (2017) and the Problem-Solving Skills Scale (PSSS) developed by Oğuz and Köksal Akyol (2015).In the analysis of the data performed through SPSS 22 software package, Paired Sample Test was used for determining the intragroup differences and Independent Sample Test was used for determining the intergroup differences.As a result of the analysis of the data, it was observed that there was a significant difference between the pretest and posttest scores of the two groups in the intragroup comparisons of the critical thinking skills through philosophical inquiry of the experimental group. In the intergroup comparison, it was found that although the experimental group's mean posttest score of the critical thinking skills through philosophical inquiry was higher than the control group, there was no statistically significant result between them. In the intragroup comparisons regarding problem-solving skills, a significant difference was found between the pretest and posttest scores of both groups. When the intergroup posttest results of problem-solving skills were compared, it was concluded that there was a significant difference in favor of the experimental group. Keywords: Philosophy for Children, Philosophy for Children Education Program, Critical Thinking Skills Through Philosophical Inquiry, Preschool Education, Problem-Solvingen_US
dc.languageTurkish
dc.language.isotr
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectEğitim ve Öğretimtr_TR
dc.subjectEducation and Trainingen_US
dc.titleÇocuklar için felsefe eğitim programının 5-6 yaş çocuklarda felsefi sorgulama yoluyla eleştirel düşünme ve problem çözme becerilerine etkisi
dc.title.alternativeThe effect of philosophy for children education program on 5-6 year-old children's critical thinking through philosophical inquiry and problem-solving skills
dc.typemasterThesis
dc.date.updated2019-12-17
dc.contributor.departmentTemel Eğitim Anabilim Dalı
dc.subject.ytmPreschool period
dc.identifier.yokid10189217
dc.publisher.instituteEğitim Bilimleri Enstitüsü
dc.publisher.universityÇANAKKALE ONSEKİZ MART ÜNİVERSİTESİ
dc.identifier.thesisid594869
dc.description.pages128
dc.publisher.disciplineOkul Öncesi Eğitimi Bilim Dalı


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess