Show simple item record

dc.contributor.advisorTemiz, Elmaziye
dc.contributor.authorSatmaz, Ayşe
dc.date.accessioned2020-12-07T07:42:55Z
dc.date.available2020-12-07T07:42:55Z
dc.date.submitted2019
dc.date.issued2019-08-29
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/109444
dc.description.abstractBu araştırmada ortaokul 8. sınıf öğrencilerinin fen bilimlerindeki başarılarının bilimsel epistemolojik inançları ve cinsiyetine göre incelenmesi amaçlanmıştır. Araştırmada alt sorular düzeyinde bilimsel epistemolojik inanç düzeyinin, bilimsel epistemolojik inançla cinsiyet değişkeni arasındaki ilişkinin, Merkezi Sınav (TEOG) Sınavı fen bilimleri başarı puanlarının cinsiyet değişkenine göre dağılımı ve Merkezi Sınavın fen bilimleri başarı puanları ile bilimsel epistemolojik inançları arasındaki ilişkinin ortaya konması da amaçlanmıştır. Araştırmanın evrenini 2016-2017 eğitim öğretim yılında Çanakkale il merkezindeki tüm ortaokullarda eğitim gören öğrenciler oluştururken, örneklemi ise kolay ulaşılabilirlik ve zaman açısından Çanakkale il merkezindeki altı ortaokul oluşturmuştur. Veriler bu altı okuldan rast gele seçilen şubelere devam eden 361 sekizinci sınıf öğrencisinden toplanmıştır. Öğrencilerin bilimsel epistemolojik inanç düzeyini belirlemek için Elder (1999) tarafından geliştirilen, Acat, Tüken ve Karadağ (2010) tarafından Türkçeye uyarlanan `Bilimsel Epistemolojik İnançlar Ölçeği` ve öğrencilerin ikinci dönem girdikleri Merkezi Sınavın fen bilimleri sonuçları kullanılmıştır.Araştırma nicel araştırma deseninde olup ilişkisel tarama modelindedir. SPSS 21. kullanılarak gerçekleştirilen verilerin analizinde; normallik testlerinin ardından araştırma sorularına yönelik frekans ve yüzdeler hesaplanmış, ortalama ve standart sapma puanları belirlenmiş, Mann Whitney U-testi Kruskal-Wallis testi yapılmıştır. Araştırma bulgularına göre öğrencilerin bilimsel epistemolojik inançlar ölçeğinin alt boyutlarında; `akıl yürütme`, ` bilgi üretme` ve `bilginin değişirliği` nde yüksek düzeyde, `bilginin kaynağı` nda orta düzeyde, `otorite ve doğruluk` ta ise düşük düzeyde inançlara sahip oldukları tespit edilmiştir. Öğrencilerin bilimsel epistemolojik inançlarının cinsiyet değişkenine göre kız öğrenciler lehine anlamlı bir farklılık olduğu tespit edilmiştir. Öğrencilerin Merkezi Sınavın fen bilimleri başarı puanlarında ise cinsiyet değişkenine göre anlamlı bir farklılık tespit edilmemiştir. Öğrencilerin Merkezi Sınavın fen bilimleri başarı puanları ile bilimsel epistemolojik inançları arasında ters yönde ilişki tespit edilmiştir.Anahtar Kelimeler: Merkezi Sınav (TEOG), epistemoloji, bilimsel epistemolojik inanç
dc.description.abstractIn this study, it is aimed to examine the achievements of 8th grade students in science by their scientific epistemological beliefs and gender. The aim of this study is to determine the relationship between scientific epistemological belief level, scientific epistemological belief and gender variable, Central School Exam (TEOG), Science success scores according to gender variables, and the relationship between scientific epistemological beliefs of the Central Exam.The population of this study was all the secondary schools in the center of Çanakkale province, during the 2016-2017 academic year, while the sample was consist of six secondary schools in the center of Çanakkale, because of easy accessibility and time. The data were gathered from 361 8th grade students who were studying at randomly selected branches of these schools. `The Scientific Epistemological Beliefs Scale`, which was developed by Elder (1999) and adapted to Turkish by Acat, Tüken and Karadağ (2010) and the students' TEOG science test results that the students had in the second term were used in order to determine the level of scientific epistemological belief of the students.The research is in the quantitative research design and in the relational screening model. In the analysis of the data using SPSS 21; After the normality tests, the frequencies and percentages for the research questions were calculated, mean and standard deviation scores were determined, and the Mann Whitney U-test Kruskal-Wallis test was performed.According to the findings of the research, in the sub-dimensions of the scientific epistemological beliefs of the students, the results that students have high level beliefs at `reasoning `, `knowledge generation` and `change of information `, midlevel beliefs at `source of information` and low level beliefs at `authority and accuracy` have been founded.There is a significant difference in scientific epistemological beliefs of students according to gender variable in favor of female students. There was no significant difference in the achievement scores of the students in the Central Exam according to the gender variable. There is a negative relationship between scientific achievement scores and scientific epistemological beliefs of students.Keywords: TEOG exam, epistemology, scientific epistemological beliefen_US
dc.languageTurkish
dc.language.isotr
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectEğitim ve Öğretimtr_TR
dc.subjectEducation and Trainingen_US
dc.title8. sınıf öğrencilerinin fen bilimlerindeki başarılarının bilimsel epistemolojik inançlarına ve cinsiyetine göre incelenmesi
dc.title.alternativeObservation terms of secondary school 8th grade students successes epistemological beliefs
dc.typemasterThesis
dc.date.updated2019-08-29
dc.contributor.departmentEğitim Bilimleri Anabilim Dalı
dc.subject.ytmStudent achievement
dc.subject.ytmScience
dc.subject.ytmScience lesson
dc.subject.ytmScience education
dc.subject.ytmScientific epistemological beliefs
dc.subject.ytmSex
dc.subject.ytmSecondary school students
dc.identifier.yokid10138158
dc.publisher.instituteEğitim Bilimleri Enstitüsü
dc.publisher.universityÇANAKKALE ONSEKİZ MART ÜNİVERSİTESİ
dc.identifier.thesisid542419
dc.description.pages89
dc.publisher.disciplineEğitim Programları ve Öğretim Bilim Dalı


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess