Show simple item record

dc.contributor.advisorDinç, Ayten
dc.contributor.authorŞahan, Can
dc.date.accessioned2020-12-07T07:42:27Z
dc.date.available2020-12-07T07:42:27Z
dc.date.submitted2019
dc.date.issued2019-10-18
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/109426
dc.description.abstractBu araştırma, Bursa Afet Eğitim Merkezi'nde simülasyon öğretim yöntemi kullanılarak verilen afet ve deprem eğitimlerinin ortaokul öğrencileri üzerindeki etkisinin incelenmesi amacıyla yapılmış deneysel bir çalışmadır. Araştırmanın evrenini Bursa merkezdeki ortaokullarda okuyan 7. sınıf öğrencileri, örneklemini Bursa Fevzi Çakmak Ortaokulu 7. sınıfta okuyan öğrenciler oluşturmaktadır. 7 sınıflar arasından kura yöntemiyle 2 sınıf deney grubuna 2 sınıf ise kontrol grubuna seçilmişitr. Deney grubu öğrencilerine Afet Eğitim Merkezi'nde bulunan simülatör aracılığıyla afetler ve depremden korunma yolları eğitimi verilmiş, kontrol grubuna ise geleneksel yöntemle (düz anlatım, gösterip yaptırma) eğitim verilmiştir. Her iki grubada eğitim verilmeden önce öntest, eğitim verildikten sonra sontest, 2 hafta sonra ve 2 ay sonra ise hatırlama testi yapılarak sonuçlar karşılaştırılmıştır. Verilerin analizi için SPSS-22 (Statistical Package for the Social Sciences) paket programı kullanılmıştır. Hazırlık düzeyleri karşılaştırılırken bağımlı değişkenler için McNemar teti, bağımsız değişkenler için ise Ki-Kare analizi yapılmıştır. Aynı zamanda başarı puanları karşılaştırılırken de t testi analizi yapılmıştır.Araştırmanın bulgularına göre, eğitim sonrasında afet planı hazırlama, deprem çantası hazırlama ve buluşma noktası belirleme konularında deney grubundaki öğrencilerin hazırlık düzeylerinde artış olduğu ancak, kontrol grubunda bu bakımdan herhangi bir değişiklik olmadığı saptanmıştır. Öğrencilerin temel afet bilinci ve depremden korunma konusunda bilgi başarı düzeyleri incelendiğinde, her iki grubun da bilgi başarı düzeylerinde artış görülmüştür. Ancak gruplar karşılaştırıldığında deney grubu başarı puanının daha yüksek olduğu saptanmıştır. Bilginin kalıcılığının değerlendirildiği 2 hafta ve 2 ay sonra yapılan değerlendirmelerde deney grubu öğrencilerinin başarı puanları aynı düzeyde kalırken, kontrol grubu öğrencilerinin bilgi başarı puanlarında anlamlı derecede düşüş saptanmıştır.Sonuç olarak simülasyon tekniğinin geleneksel yönteme (düz anlatım, gösterip yaptırma) göre, öğrencilerin afetlere hazırlık düzeylerine, bilgi başarı düzeylerine ve bilgilerin kalıcılığına daha fazla etkisi olduğu saptanmıştır. Bu sonuçlardan, simülasyon yöntemine yönelik yapılan eğitimlerin ülkemiz geneline yaygınlaşması gerektiği önerilebilir. Anahtar Kelimeler: Afet, Deprem, Simülasyon, Ortaokul Öğrencileri
dc.description.abstractThis study is an experimental study which was conducted to investigate the effect of disaster and earthquake education by using simulation teaching method in Bursa Disaster Education Center.The population of the study consists of 7th grade students studying at the secondary schools in the center of Bursa. The sample of this study consists of 7th grade students studying at Fevzi çakmak Secondary School. 2 classes for experimental group and 2 classes for control group from the 7th grades were choosen by lot. Whereas experimental group students were given training on disasters and earthquake protection through simulator in Disaster Training Center, the control group students were given by the way of conventional techniques (oral expression). Pre-test before training and post-test after training were applied both of the groups after 2 weeks and 2 months, the recall test was performed and the results were compared. The SPSS-22 package(Statistical Package for the Social Sciences) was used to analyze the data. Mcnemar test was used for dependent variables and Chi-square analysis was used for independent variables. At the same time, t-test analysis was used to compare the achievement scores.According to the findings of the study, it was determined that there was an increase in the preparation level of the students in the experimental group after the training, preparation of disaster plan preparation, earthquake bag preparation and meeting point, however, there was no change in the control group in this respect. When the knowledge success levels of the students about the basic disaster awareness and the protection from the earthquake were examined, the success levels of the information in both groups increased. However, it was found that the experimental group success score was higher when compared to the control group. In the evaluations made after 2 weeks and 2 months after the evaluation of the persistence of the knowledge, the achievement scores of the students in the experimental group remained at the same level, while there was a significant decrease in the knowledge achievement scores of the control group students.As a result, it was determined that simulation technique had more effect on disaster preparedness level, knowledge success levels and retention of knowledge than traditional method. From these results, it can be suggested that the trainings about the simulation method should be spread throughout the country.Keywords: Disaster, Earthquake, Simulation, Secondary School Studentsen_US
dc.languageTurkish
dc.language.isotr
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectEğitim ve Öğretimtr_TR
dc.subjectEducation and Trainingen_US
dc.subjectKamu Yönetimitr_TR
dc.subjectPublic Administrationen_US
dc.titleAfet eğitim merkezinde simülasyon yöntemi kullanılarak verilen afet ve deprem eğitimlerinin ortaokul öğrencileri üzerindeki etkisinin incelenmesi
dc.title.alternativeExamination on the effect of disaster and earthquake education given by using simulation method on secondary school students in disaster education center
dc.typemasterThesis
dc.date.updated2019-10-18
dc.contributor.departmentAfet Eğitimi ve Yönetimi Anabilim Dalı
dc.subject.ytmDisaster management
dc.subject.ytmEducation
dc.subject.ytmDisasters
dc.subject.ytmEducation methods
dc.subject.ytmSimulation
dc.subject.ytmEarthquake
dc.subject.ytmEarthquake behavior
dc.subject.ytmSecondary school students
dc.subject.ytmBehavior of student
dc.identifier.yokid10228007
dc.publisher.instituteEğitim Bilimleri Enstitüsü
dc.publisher.universityÇANAKKALE ONSEKİZ MART ÜNİVERSİTESİ
dc.identifier.thesisid542886
dc.description.pages175
dc.publisher.disciplineAfet Eğitimi ve Yönetimi Bilim Dalı


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess