Ortaokul öğrencilerinin ekran okuma ve öz yeterlik algılama düzeylerinin belirlenmesi
dc.contributor.advisor | Özden, Mehtap | |
dc.contributor.author | Yilmaz, İzel | |
dc.date.accessioned | 2020-12-07T07:40:06Z | |
dc.date.available | 2020-12-07T07:40:06Z | |
dc.date.submitted | 2019 | |
dc.date.issued | 2019-11-11 | |
dc.identifier.uri | https://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/109350 | |
dc.description.abstract | Bu tez çalışması ortaokul öğrencilerinin ekrandan okumaya karşı öz yeterlik algı düzeylerinin belirlenmesi ve cinsiyet, sınıf düzeyi, yaş, akademik başarısı olarak belirlenen bağımsız değişkenlere göre öz yeterlik algısının irdelenmesi amacıyla hazırlanmıştır. Bu çalışmanın örneklemini, 2018-2019 eğitim-öğretim yılı içerisinde Çanakkale İl Milli Eğitim Müdürlüğüne bağlı Ömer Mart Ortaokulunda öğrenim gören 386 ortaokul öğrencisi oluşturmaktadır. Veri toplama aracı olarak Hacer Ulu (2018) tarafından geliştirilen `Ekran Okuma Öz Yeterlik Algı Ölçeği` kullanılmıştır. Ekran Okuma Öz Yeterlik Algı Ölçeği; kullanışlılık, anlama, sayfayı yönetme, göz sağlığı boyutlarından oluşmaktadır. Elde edilen bulgular SPSS veri analiz programı kullanılarak hazırlanmıştır. Bulguların normal dağılım gösterip göstermediğini belirlemek için tek örneklem Kolmogorov Smirnov Testi ile dağılımları saptamak, frekans ve yüzdeleri incelemek için t- testi yapılmıştır. Öte yandan ekran okumanın öz yeterlik algı düzeyinin bağımsız değişkenlere göre değişiklik gösterip göstermediğini belirtmek amacıyla tek yönlü varyans analizi (ANOVA) testi yapılmıştır. Bunun yanı sıra boyutlar arasında korelasyon farkları da incelenmiştir. Araştırmanın sonucunda cinsiyetin ekran okuma öz yeterlik algı ölçeğinde kullanışlılık, anlama ve sayfa yönetimi alt boyutlarında anlamlı bir değişken olmadığı, bunun aksine yaş değişkeninin bu alt boyutlar için anlamlı bir değişken olduğu tespit edilmiştir. Ayrıca, kız öğrencilerin öz yeterlik puanlarının erkeklere göre daha fazla olduğu ve 11-12 yaş grubu öğrencilerinin ekran okumaya karşı öz yeterlik ortalamalarının daha yüksek olduğu bulunmuştur.Anahtar Kelimeler: Algılama düzeyi, ekran okuma, öz yeterlik. | |
dc.description.abstract | This study has been designed to scrutinize secondary school students' screen reading self-efficacy perception level in terms of independent variables like gender, class level, and academic success. The population of this study consists of 386 secondary school students who are enrolled in Ömer Mart Ortaokulu, affiliated to Provincial Directorate of Çanakkale in 2018-2019 school year. The items used to detect participated students' screen reading self-efficacy perception level are measured by using Hacer Ulu's short form of `Screen Reading Self-efficacy Scale` (2018), developed basing on literature survey and scanning. Screen Reading Self-Efficacy Level Scale consists of User-friendliness, Understanding, Page Orientation, and Eye Health dimensions.The results obtained are prepared using SPSS data analysis program. Detecting whether the results show a normal distribution one sample Kolmogorov-Smirnov Test has been used, detecting the distributions, and studying the frequencies and percentages t-test has been used. In order to detect whether screen reading self-efficacy perception level changes in terms of independent variables, one-way analysis of variance test (ANOVA) has been used. In addition, the correlation ratio between the dimensions has also been studied.As a result of the study, it was found that gender was not a significant variable in screen reading self efficacy perception scale, but a significant variable for age subscales. In addition, it was found that female students' self-efficacy scores were higher than males and the self-efficacy scores of 11-12 age group students were higher for screen reading.Key Words: Perception level, screen reading, self-efficacy. | en_US |
dc.language | Turkish | |
dc.language.iso | tr | |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | |
dc.rights | Attribution 4.0 United States | tr_TR |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | |
dc.subject | Eğitim ve Öğretim | tr_TR |
dc.subject | Education and Training | en_US |
dc.subject | Türk Dili ve Edebiyatı | tr_TR |
dc.subject | Turkish Language and Literature | en_US |
dc.title | Ortaokul öğrencilerinin ekran okuma ve öz yeterlik algılama düzeylerinin belirlenmesi | |
dc.title.alternative | Detecting secondary school students' perception level of screen reading and self-efficacy | |
dc.type | masterThesis | |
dc.date.updated | 2019-11-11 | |
dc.contributor.department | Türkçe ve Sosyal Bilimler Eğitimi Anabilim Dalı | |
dc.subject.ytm | Secondary school students | |
dc.subject.ytm | Students | |
dc.subject.ytm | Screen reading | |
dc.subject.ytm | Self-efficacy belief | |
dc.subject.ytm | Self-efficacy | |
dc.subject.ytm | Measurement and evaluation | |
dc.subject.ytm | Reading strategies | |
dc.subject.ytm | Turkish | |
dc.subject.ytm | Turkish education | |
dc.subject.ytm | Electron image | |
dc.identifier.yokid | 10137298 | |
dc.publisher.institute | Eğitim Bilimleri Enstitüsü | |
dc.publisher.university | ÇANAKKALE ONSEKİZ MART ÜNİVERSİTESİ | |
dc.identifier.thesisid | 544941 | |
dc.description.pages | 100 | |
dc.publisher.discipline | Türkçe Eğitimi Bilim Dalı |