Yabancı dil olarak Türkçe öğretiminde kullanılan ders kitaplarındaki görsel ögelerin değerlendirilmesi
dc.contributor.advisor | Özden, Mehtap | |
dc.contributor.author | Ersoy, İsmail | |
dc.date.accessioned | 2020-12-07T07:38:18Z | |
dc.date.available | 2020-12-07T07:38:18Z | |
dc.date.submitted | 2019 | |
dc.date.issued | 2019-12-31 | |
dc.identifier.uri | https://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/109301 | |
dc.description.abstract | Bu araştırmanın amacı, öğreticilerin, Yabancı Dil Olarak Türkçe öğretiminde kullanılan ders kitaplarındaki görsellerle ilgili görüşlerini ortaya koymaktır. Ders kitaplarındaki görsellerin yeterliklerini ortaya koyarak öğrenme ortamına olan katkısı belirlenmeye çalışılmıştır. Bu araştırma, Yabancı Dil Olarak Türkçe öğretiminde görsellerle ilgili algıları ve özellikle farklı görüşleri ortaya çıkarmaya çalışıldığı için yorumlayıcı paradigmaya dayandırılmıştır. Yabancı Dil Olarak Türkçe öğreticilerinin ders kitaplarında kullanılan görsellere yönelik algıları, bir durum olarak ele alınmış ve bu duruma yönelik öğreticilerin algıları en iyi şekilde belirlenmeye çalışılmıştır. Çalışmanın desenlendiği durum çalışması türü, bütüncül tek durum desenidir. Çalışma grubunu, Yabancı Dil Olarak Türkçe öğretiminde görev alan öğreticiler oluşturmaktadır. Katılımcılar, amaçlı örneklem tekniklerinden kolay ulaşılabilir durum örneklemi ile seçilmiştir. Bu çalışma için toplam 30 öğretici ile görüşülmüştür. Bu öğreticilerin 21'i kadın, 9'u erkektir. Bu çalışmada veri toplama aracı olarak yarı yapılandırılmış görüşme formu kullanılmıştır. Verilerin çözümlenmesinde içerik analizi tekniğinden yararlanılmıştır. Analiz sürecinde veri toplama süreciyle veri analizi eş zamanlı ilerlemiştir. Elde edilen veriler, analiz edilmeden önce yazıya geçirilmiştir. Veriler yazıya geçirildikten sonra öncelikle her bir veri küçük kodlara çevrilmiştir. Daha sonra bu kodlar, kategoriler altında gruplandırılmıştır. Son olarak tüm kategorileri karşılayan bir temaya ulaşılmıştır. Araştırma sonucunda Yabancı Dil Olarak Türkçe Öğretimi Ders Kitaplarındaki görsellerin özellikle A kurunda çok önemli olduğu ve dersi kolaylaştırıcı etkisi olduğu, görsellerin dersin amaçlarıyla uyuştuğu, ders kitaplarında kullanılan görsel ögelerin sayıca yetersiz olduğu ve arttırılması gerektiği sonuçlarına ulaşılmıştır.Anahtar Kelimeler: Yabancı Dil Olarak Türkçe, Ders Kitabı, Görsellik | |
dc.description.abstract | The aim of this study is to reveal tutors' opinions about the visual images in the text books being used in Teaching Turkish As A Foreign Language. It was tried to determine the contribution of the visual images in text books by revealing the efficiency of these visual images. This study was based on interpretative paradigm because it was tried to ascertain the related perceptions and especially different views about the visuals in Teaching Turkish As A Foreign Language. The perceptions of the tutors (of Turkish As A Foreign Language) about the visuals in text books were treated as a case and it was tried to be determined in a best way. The study was figured as holistic single case study. The participants of the study were the tutors charged in Teaching Turkish As A Foreign Language. The participants were chosen by the easily accessible purposeful sampling technique. Thirty tutors, twenty-one of which were female and nine of which were male, were interwieved in this study. Semi-structured interwiev form was used as data collecting tool. Content analysis technique was used to analyse the data. During the analysis process the data collecting process and data analysis process were synchronous. The collected data were written down before they were analysed. After written down each data was processed as a code. After that these codes were grouped under catagories. At last themes were approached that encountered all the catagories. At the end of the study it was defined that visuals are very important in textbooks of teaching Turkish As A Foreign Language, especially in A level, and they have a facilitator effect in lesson, the visuals are in harmony with the aims of the lesson, but the visuals are short in number and they should be increased.Key Word: foreign for Turkish, text book, visual quality | en_US |
dc.language | Turkish | |
dc.language.iso | tr | |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | |
dc.rights | Attribution 4.0 United States | tr_TR |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | |
dc.subject | Eğitim ve Öğretim | tr_TR |
dc.subject | Education and Training | en_US |
dc.title | Yabancı dil olarak Türkçe öğretiminde kullanılan ders kitaplarındaki görsel ögelerin değerlendirilmesi | |
dc.title.alternative | Evaluation of visual elements in textbooks used in teaching Turkish as a foreign language | |
dc.type | masterThesis | |
dc.date.updated | 2019-12-31 | |
dc.contributor.department | Türkçe Eğitimi Anabilim Dalı | |
dc.identifier.yokid | 10271749 | |
dc.publisher.institute | Eğitim Bilimleri Enstitüsü | |
dc.publisher.university | ÇANAKKALE ONSEKİZ MART ÜNİVERSİTESİ | |
dc.identifier.thesisid | 598843 | |
dc.description.pages | 155 | |
dc.publisher.discipline | Yabancı Dil Olarak Türkçe Öğretimi Bilim Dalı |