Sınıf ve özel eğitim öğretmenlerinin mesleki doyum ve tükenmişlik düzeyinin karşılaştırılması
dc.contributor.advisor | Arslan, Hasan | |
dc.contributor.author | Coşkun, Zeynep | |
dc.date.accessioned | 2020-12-07T07:35:42Z | |
dc.date.available | 2020-12-07T07:35:42Z | |
dc.date.submitted | 2019 | |
dc.date.issued | 2020-01-03 | |
dc.identifier.uri | https://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/109195 | |
dc.description.abstract | Bu araştırmanın amacı sınıf ve özel eğitim öğretmenlerinin mesleki doyum ve tükenmişlik düzeyleri hangi düzeyde olduğu ve bu iki branş öğretmenlerinin tükenmişlik ve mesleki doyum düzeyleri karşılaştırılmaya ve tükenmişlik düzeyinin mesleki doyum üzerinde anlamlı farklılıklar gösterip göstermediği belirlenmeye çalışılmıştır. Araştırmada tarama modeli kullanılmıştır. Araştırmanın evrenini 2016-2017 yılları arasında Antalya ilinin Alanya ilçesinde bulunan resmi ilkokul ve özel eğitim sınıflarında görev yapan sınıf ve özel eğitim öğretmenleri oluşmaktadır. Örneklem 185 kadın 92 erkek öğretmen olmak üzere 277 kişiyi kapsamaktadır. Araştırmada öğretmenlerin cinsiyet, yaş, medeni hal, mesleki kıdem, branş, çalışma şekli, seçme şansı olsa tekrar bu mesleği seçme durumuna ait bilgileri almaya yönelik araştırmacı tarafından hazırlanan kişisel bilgi formu kullanılmıştır. Ayrıca Maslach ve Jackson (1981)'nın geliştirdiği Türkçe' ye uyarlaması Ergin (1992) tarafından yapılan `Maslach Tükenmişlik Ölçeği` ve Kuzgun, Aydemir-Sevim ve Hamamcı (1999) tarafından geliştirilen `Mesleki Doyum Ölçeği` , kullanılmıştır. Antalya ili Alanya ilçesinde belirlenen okullarda çalışma yapabilmek için önce resmi izin alınmıştır. Daha sonra ilgili okullarda çalışan öğretmenler ile görüşülerek ölçek çalışması gönüllülük esasına dayalı olarak yapılmıştır. ''Mesleki Doyum Ölçeği` ile `Maslach Tükenmişlik Ölçeği` ve bu ölçeğin alt boyutlarından alınan puanların demografik değişkenler ile olan ilişkileri incelenmiştir. Araştırmada kişisel verilerini analiz etmek için frekans, yüzde; alt problemlere ilişkin verilerin çözümlenmesinde aritmetik ortalama, standart sapma; karşılaştırma analizlerinde Mann-Whitney U, Kruskal-Wallis analizi ve Spearman Korelasyon testi için IBM SPSS 21 programı kullanılmıştır.Araştırma sonuçları değerlendirildiğinde öğretmenlerin tükenmişlik algıları ile mesleki doyum algıları arasında negatif yönde anlamlı bir ilişki tespit edilmiş ve birtakım önerilerde bulunulmuştur. | |
dc.description.abstract | Am of this research is to determine the level of primary school and special education teachers' burnout and job satisfaction level. It was tried to compare primary school and special education teachers' burnout and job satisfaction level.Scanning method was used in this research universe of the research consist of the primary school teachers and special education teachers who are working in official primary and special education classes in Antalya-Alanya between 2016-2017. Sample includes 277 teachers, 185 of them female and 92 of them male.In this research, personel information form prepared by the researcher was used to get the information about the status of choosing this profession again, even if the teachers had the chance to gender, age, marital status, professional seniority, branch, working style. At the some time, '' Maslach Burnout Scale'' was used which was developed by Mslach and Jackson in 1981 and adopted to Turkish by Ergin in 1992. Also '' Occupation Satisfaction Scale'' was used which was developed by Kuzgun, Aydemir-Sevim ve Hamamcı in 1999. Before the research official permission received. Questionnaire study was conducted on volunteer basis.It was viewed the relationship between the scare ( which was taken from the sub-dimension of the ''Occipational Satisfaction scale'' and ''Maslach Burnout Scale'') and demographic variables. İn this reseach in order to analyze personel data frequency percentage, to analyze the data related to the sub-problems arithmetic mean, standart deviation; in comparison analysis Mann-Whitney U, analysis of Kruskal-Wallis and for Spearman Correlation test IBM SPSS 21 program was used.A negatively meaningful relationship was detected between the teachers'burnout and job satisfaction sense and some suggestions were made. | en_US |
dc.language | Turkish | |
dc.language.iso | tr | |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | |
dc.rights | Attribution 4.0 United States | tr_TR |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | |
dc.subject | Eğitim ve Öğretim | tr_TR |
dc.subject | Education and Training | en_US |
dc.title | Sınıf ve özel eğitim öğretmenlerinin mesleki doyum ve tükenmişlik düzeyinin karşılaştırılması | |
dc.title.alternative | Comparison of primary school and special education teachers' burnout and job satisfaction level | |
dc.type | masterThesis | |
dc.date.updated | 2020-01-03 | |
dc.contributor.department | Eğitim Bilimleri Anabilim Dalı | |
dc.subject.ytm | Primary school teachers | |
dc.subject.ytm | Special education teachers | |
dc.subject.ytm | Job satisfaction | |
dc.subject.ytm | Burnout | |
dc.identifier.yokid | 10293869 | |
dc.publisher.institute | Eğitim Bilimleri Enstitüsü | |
dc.publisher.university | ÇANAKKALE ONSEKİZ MART ÜNİVERSİTESİ | |
dc.identifier.thesisid | 599518 | |
dc.description.pages | 158 | |
dc.publisher.discipline | Eğitim Yönetimi ve Denetimi Bilim Dalı |