Show simple item record

dc.contributor.advisorÇoruk, Adil
dc.contributor.authorBurunsuzoğlu, Ecem Nur
dc.date.accessioned2020-12-07T07:35:13Z
dc.date.available2020-12-07T07:35:13Z
dc.date.submitted2019
dc.date.issued2020-01-08
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/109169
dc.description.abstractBu çalışmada, ilkokul ve ortaokulda görev yapan öğretmenlerin örgütsel iletişime ve okul yöneticilerinin örgütsel sosyalleşme stratejilerini kullanma becerilerine yönelik görüşlerinin cinsiyet, yaş, kıdem, medeni durum, branş, eğitim durumu, yöneticilik deneyimine sahip olma değişkenlerine göre değişip değişmemesi incelenmiş, örgütsel iletişim ve örgütsel sosyalleşme arasındaki ilişkinin belirlenmesi amaçlanmıştır.Tarama modelinde yapılan çalışmanın evrenini 2018- 2019 öğretim yılında Çanakkale merkez ilköğretim okullarında görev yapan 699 öğretmen oluşturmaktadır. Araştırmanın örneklemi, evrenden rastgele seçilmiş 11 ilkokul ve 10 ortaokulda görev yapan toplam 278 öğretmenden oluşmaktadır.Veri toplama araçları olarak, Celep (2000) tarafından geliştirilmiş ve 34 maddeden oluşan örgütsel iletişim ölçeği ile Kuşdemir (1999) tarafından hazırlanan, Garip (2009) tarafından geliştirilen okul yöneticisinin öğretmenlerin örgütsel sosyalleşmesini sağlamak için kullandığı stratejilere yönelik 31 maddeden oluşan örgütsel sosyalleşme ölçeği kullanılmıştır. Örnekleme seçilen 330 öğretmenin 278'sinden gönüllülük esası ile toplanan verilerle araştırma sonuçlarına ulaşılmıştır.Toplanan veriler SPSS 21.0 paket programı ile analiz edilmiştir. Verilerin analizinde; frekans, yüzde, ortalama, Mann Whitney U testi, Kruskal Wallis testi ve Pearson sıra farkları korelasyon hesabı kullanılmıştır.Araştırma sonuçları incelendiğinde örgütsel iletişimde cinsiyet, yaş, kıdem, değişkenlerinde anlamlı farklılık ortaya çıkarken medeni durum, eğitim durumu, branş ve yöneticilik deneyimlerinde anlamlı farklılık görülmemektedir. Örgütsel sosyalleşmede ise cinsiyet, yaş, kıdem, medeni durum ve branş değişkenlerinde anlamlı farklılık bulunmuş fakat eğitim durumu, yöneticilik deneyimi değişkenlerinde anlamlı farklılık görülmemektedir. Öğretmenlerin örgütsel iletişim algıları ile okul yöneticilerinin örgütsel sosyalleşme stratejilerini kullanma becerileri arasında pozitif yönde yüksek düzeyde anlamlı bir ilişkinin olduğu görülmüştür.Araştırmanın, uygulamada faydalı olabilecek en önemli genel bulgusu; örgütsel iletişim ve örgütsel sosyalleşme olgularının birbirini tamamladığı düşünülmektedir. Yöneticiler, öğretmenleri iş birliğine yönlendiren, onları birleştiren ve fikir alış verişi yapabilecekleri oryantasyon, drama, resim, piknik, doğum günleri gibi programlara dahil ederek okuldaki iletişimin ve sosyalleşmenin etkin ve verimli olmasını sağlamalıdırlar.Anahtar kelimeler. Örgütsel iletişim, örgütsel sosyalleşme, öğretmen, okul yöneticisi.
dc.description.abstractIn this study, it is examined whether the opinions of primary school and secondary school teachers about organizational communication and school administrators' ability to use organizational socialization strategies change according to variables such as gender, age, seniority, marital status, branch, education level, having managerial experience, organizational communication and organizational socialization It is aimed to determine the relationship between.The universe of the study was 699 teachers working in Çanakkale central elementary schools in 2018- 2019 academic year. The sample of the study consists of 278 teachers working in 11 primary and 10 secondary schools randomly selected from the universe.Data collection tools were developed by Celep (2000) and consisted of 34 items of organizational communication scale and prepared by Kuşdemir (1999). Garip (2009) developed a 31-item organizational socialization scale for the strategies used by teachers to ensure organizational socialization. The results of the study were reached with the data collected on a voluntary basis from 278 of the 330 teachers selected for sampling.The collected data were analyzed with SPSS 21.0 package program. In the analysis of the data; frequency, percentage, mean, Mann Whitney U test, Kruskal Wallis test and Pearson rank differences correlation calculation were used.When the results of the research are examined, there is a significant difference in organizational communication in terms of gender, age, seniority and variables; In organizational socialization, significant differences were found in gender, age, seniority,marital status and branch variables, but there were no significant differences in educational status and management experience variables. It was seen that there was a positive and significant relationship between teachers 'perception of organizational communication and school administrators' ability to use organizational socialization strategies.Keywords. Organizational communication, organizational socialization, teacher, school administratoren_US
dc.languageTurkish
dc.language.isotr
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectEğitim ve Öğretimtr_TR
dc.subjectEducation and Trainingen_US
dc.titleÖrgütsel iletişime ve okul yöneticilerinin örgütsel sosyalleşme stratejilerini kullanma becerilerine yönelik öğretmen görüşleri
dc.title.alternativeTeachers' opinions on organizational planning and skills of school administrators using organizational socialization strategies
dc.typemasterThesis
dc.date.updated2020-01-08
dc.contributor.departmentEğitim Bilimleri Anabilim Dalı
dc.identifier.yokid10297601
dc.publisher.instituteEğitim Bilimleri Enstitüsü
dc.publisher.universityÇANAKKALE ONSEKİZ MART ÜNİVERSİTESİ
dc.identifier.thesisid600520
dc.description.pages135
dc.publisher.disciplineEğitim Yönetimi ve Denetimi Bilim Dalı


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess