Sınıf öğretmenlerinin ve sınıf öğretmeni adaylarının matematiğe ve matematik öğretimine ilişkin tutumlarının incelenmesi
dc.contributor.advisor | Tabuk, Mesut | |
dc.contributor.author | Avci, Yusuf Mücahid | |
dc.date.accessioned | 2020-12-07T07:35:09Z | |
dc.date.available | 2020-12-07T07:35:09Z | |
dc.date.submitted | 2019 | |
dc.date.issued | 2020-01-08 | |
dc.identifier.uri | https://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/109166 | |
dc.description.abstract | Matematik dersi diğer derslere göre daha zor olduğu düşünülmektedir. Çocuklarda çeşitli sebeplerden bu derse karşı olumsuz düşünceler oluşabilmektedir. Bu olumsuz düşünceler de zaman içerisinde matematik dersine karşı olumsuz bir tutum geliştirilmesine neden olmaktadır. Öğrenciler, Matematik dersine, diğer derslere göre daha fazla ön yargı ile yaklaşmaktadır. Matematik dersinin karmaşık yapısı ve zihinsel faaliyetler sonuca ulaşılan bir ders olması nedeni başarısızlık oranının yüksek olduğu bir derstir. Bunun yanında eğitimcilerin tutum ve davranışları da öğrencilerde matematik dersine karşı olumsuz bir tutum ortaya çıkmasına neden olmaktadır. Öğrencilerin kaygı ve psikolojik açıdan gerginlik yaşamasına neden olabilmektedir. Okuldaki ve merkezi sistemde yapılan sınavlarda bu kaygı ve olumsuz tutumlar kendini göstermektedir. Öğrencilerin matematikler ilk karşılaştıkları eğitimlerinin ilk günlerinde bir önyargı oluşmamaktadır. Zaman içerisinde dersin zorluğu, öğretmenlerin ve ailelerin yaklaşımı bir önyargı oluşmasına ilerleyen süreç içerisinde olumsuz tutum gelişmesine neden olabilmektedir. Hatısaru (2009)'ya göre öğrencilere matematiğin olumlu yanları vurgulanır ve matematiğin dinlendirici yanları tanıtılırsa matematiğe karşı olumlu tutumlar gelişebilmektedir. Bu durumda öğrenci sürece isteyerek katılacak ve kalıcı öğrenme de gerçekleşecektir (Şentürk 2010). Bu bağlamda sınıf öğretmenlerine çok önemli bir görev düşmektedir. Öğrencilerin matematiğe karşı bir ön yargı oluşturmamalarını sağlamakla görevlidirler. Onların matematik dersine karşı olan tutumları da davranışlarını etkilemekte ve öğrencilerde ön yargı oluşumunda, olumsuz tutum oluşmasında çok etkili olabilmektedir. Bu nedenle araştırmada sınıf öğretmenlerinin ve sınıf öğretmeni adayların matematik dersine karşı tutumlarını belirleyebilmek ve olumsuz tutumlara karşı, çeşitli çözüm önerileri sunabilmek amacı hedef olarak belirlenmiştir. Alan yazınında matematik dersine karşı tutum konusu ile ilgili birçok çalışma bulunmaktadır. Bu çalışmaların çoğunluğu öğrencilerin tutumlar ve buna neden olabilecek faktörler üzerinde gerçekleştirilmiştir. Sınıf öğretmenleri ve adaylarını içerene çalışma az sayıdadır. Bu açıdan yapılan bu çalışmanın alan yazınına kavram ile farklı bir bakış getireceği ve bu konuda yeni çözüm önerileri sunması açısından önemli olduğu düşünülmektedir. Araştırma nicel ve nitel metot birlikte kullanılarak gerçekleştirilmiştir. araştırmada Relich ,Way (1992) tarafından geliştirilen Matematik Öğretimi Tutum Ölçeği (MÖTÖ)'nin Türkçeye Tabuk ve Tabuk (2018) tarafından uyarlanan anket kullanılmıştır. Güvenilirlik ölçeği sırası ile α =.82 ve α=.85 olarak hesaplandığı belirlenmiştirMülakat formları ise mülakat formu 12 açık uçlu sorudan oluşmaktadır. Bu form Di Martino ve Sabena (2010, 2011) tarafından ilkokul matematik öğretmen adayları ile gerçekleştirilen çalışmalardan yararlanarak hazırlanmıştır.Araştırmanın örneklem grubu 815 sınıf öğretmeni ve 115 sınıf öğretmeni adayı oluşturmuştur. Nicel bulgularda elde edilen sonuç, sınıf öğretmenleri ve sınıf öğretmenliği adayı olanların matematik dersine ve matematiği eğitiminin verilme şekilleri ile ilgili olan davranışlarının olumlu olduğu yönündedir. Nitel bulgularda da katılımcıların matematiği hayatın anlamı olarak değerlendirmesi, eğlence ve neşeyle özdeşleştirmesi nicel bulguları desteklemektedir.Anahtar Kelimeler: Matematik Dersine Karşı Tutum, Matematik Dersi, Matematik Öğretimi, Sınıf öğretmenliği | |
dc.description.abstract | Mathematics is thought to be more difficult than other courses. Negative thoughts may arise in children due to various reasons. These negative thoughts lead to a negative attitude towards mathematics course over time.Students approach mathematics with more prejudice than other courses. The complex structure of the mathematics course and the reason for the mental activities result in a course with high failure rates. In addition, the attitudes and behaviors of the educators lead to a negative attitude towards the mathematics course.It may cause students anxiety and psychological tension. These anxiety and negative attitudes are manifested in the examinations held in the school and central system.There is no prejudice in the first days of the students' first mathematics education. Over time, the difficulty of the course, the approach of teachers and families can lead to the development of negative attitudes in the process of developing a bias.According to Hatısaru (2009), if positive aspects of mathematics are emphasized and the resting aspects of mathematics are introduced, positive attitudes towards mathematics can develop. In this case, the student will willingly participate in the process and permanent learning will be realized (Şentürk 2010).Class teachers have a very important task. They are responsible for ensuring that students do not form a prejudice against mathematics. Their attitudes towards mathematics course also affect their behavior and can be very effective in the formation of prejudice and negative attitude in students.The aim of this study was to determine the attitudes of classroom teachers and classroom teacher candidates towards mathematics course and to offer various solutions against negative attitudes.There are many studies in the literature on the subject of attitude towards mathematics course. The majority of these studies were conducted on students' attitudes and the factors that could cause this.There are few studies involving classroom teachers and candidates. In this respect, it is thought that this study will bring a different perspective to the field literature and it is important to present new solution suggestions in this field.The research was conducted by using both quantitative and qualitative methods. In the study, a questionnaire adapted to Turkish by Tabuk and Tabuk (2018) of the Mathematics Teaching Attitude Scale (MÖTÖ) developed by Relich, Way (1992) was used. The reliability scale was calculated as α = .82 and α = .85, respectively.The interview forms consisted of 12 open-ended questions. This form was prepared by Di Martino and Sabena (2010, 2011) from the studies carried out with prospective mathematics teachers.The sample group of the study consisted of 815 classroom teachers and 115 classroom teacher candidates.The results obtained from the quantitative findings indicate that classroom teachers and prospective teachers have positive attitudes towards mathematics and mathematics education.In qualitative findings, the participants' evaluation of mathematics as meaning of life, and the identification of it with fun and joy support the quantitative findings.Keywords: Attitude towards Mathematics, Mathematics, Mathematics Education, Form Teaching | en_US |
dc.language | Turkish | |
dc.language.iso | tr | |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | |
dc.rights | Attribution 4.0 United States | tr_TR |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | |
dc.subject | Eğitim ve Öğretim | tr_TR |
dc.subject | Education and Training | en_US |
dc.title | Sınıf öğretmenlerinin ve sınıf öğretmeni adaylarının matematiğe ve matematik öğretimine ilişkin tutumlarının incelenmesi | |
dc.title.alternative | An examination of the attitudes of elementary school teachers and candidate elementary school teachers towards mathematics and mathematics teaching | |
dc.type | masterThesis | |
dc.date.updated | 2020-01-08 | |
dc.contributor.department | Temel Eğitim Anabilim Dalı | |
dc.identifier.yokid | 10297568 | |
dc.publisher.institute | Eğitim Bilimleri Enstitüsü | |
dc.publisher.university | ÇANAKKALE ONSEKİZ MART ÜNİVERSİTESİ | |
dc.identifier.thesisid | 600518 | |
dc.description.pages | 101 | |
dc.publisher.discipline | Sınıf Eğitimi Bilim Dalı |