Öğretmen adaylarının coğrafya derslerinde bilgisayar destekli eğitime ilişkin tutumları
dc.contributor.advisor | Erenoğlu, Oya | |
dc.contributor.author | Dorga, Gamze | |
dc.date.accessioned | 2020-12-07T07:33:36Z | |
dc.date.available | 2020-12-07T07:33:36Z | |
dc.date.submitted | 2020 | |
dc.date.issued | 2020-06-16 | |
dc.identifier.uri | https://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/109082 | |
dc.description.abstract | Teknolojinin gelişimi her alana olduğu gibi eğitime de yansımıştır. Bu yansıma coğrafya eğitimini de etkilemiştir. Bu çalışmada, Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi, Eğitim Fakültesi, Türkçe ve Sosyal Bilimler Eğitimi Bölümü, Sosyal Bilgiler Eğitimi ve Coğrafya Eğitimi Anabilim Dalı öğrencilerinin coğrafya derslerinde bilgisayar destekli eğitime ilişkin tutumlarının belirlenmesi amaçlanmıştır. Araştırmaya 2018-2019 eğitim-öğretim yılı bahar dönemi 1. ve 4. sınıf düzeyleri arasında, Sosyal Bilgiler ve Coğrafya Eğitimi Anabilim Dalı'nda eğitim gören öğretmen adayları katılmıştır. Gümüş ve Özüpekçe (2013) tarafından geliştirilen Bilgisayar Destekli Coğrafya Öğretimine Yönelik Tutum Ölçeği 47 sorudan oluşmaktadır. Çalışmada betimsel-nicel araştırma modeli kullanılmıştır. Araştırma verilerinin değerlendirilmesinde SPSS programı kullanılmıştır. Araştırmaya 77 kişi Coğrafya Eğitimi, 140 kişi Sosyal Bilgiler Eğitimi öğrencileri olmak üzere 217 öğretmen adayı katılmıştır. Bulguların p<0.05 düzeyine göre anlamlılık durumu değerlendirilmiştir. Ayrıca öğretmen adaylarının coğrafya derslerine yönelik tutum düzeyleri ve bilgisayar destekli coğrafya eğitimine yönelik tutumları arasındaki ilişkiyi değerlendirmek için korelasyon analizi yapılmıştır. Bulgularda, öğretmen adaylarının coğrafya dersine yönelik tutum düzeyleriyle cinsiyetleri, sınıf düzeyleri, akademik başarı ortalamaları, bilgisayar sahibi olma durumu ve bilgisayar kullanma seviyeleri arasında anlamlı farklılık bulunmamaktadır. Bu konudaki tutumlarıyla okudukları bölüm ve coğrafya çalışırken bilgisayar kullanma sıklıkları arasında anlamlı farklılık tespit edilmiştir. Öğretmen adaylarının bilgisayar destekli coğrafya eğitimine yönelik tutumlarıyla cinsiyet, sınıf düzeyi, okudukları bölüm, akademik başarı ortalamaları ve bilgisayar sahibi olma durumları arasında anlamlı farklılık bulunmamaktadır. Ancak bu konu hakkındaki tutumları ile bilgisayar kullanma seviyeleri ve coğrafya çalışırken bilgisayar kullanma sıklıkları arasında anlamlı farklılık bulunmaktadır. Öğretmen adaylarının coğrafya dersine yönelik tutumları ve bilgisayar destekli coğrafya eğitimine yönelik tutumları arasında orta seviyede, pozitif yönlü ve anlamlı bir ilişki olduğu tespit edilmiştir. Öğretmen adaylarının coğrafya dersine yönelik tutum düzeyleri 5 üzerinden 3,99 ve coğrafya eğitiminde bilgisayar destekli eğitime ilişkin tutum düzeyleri 3,76 aritmetik ortalamayla `katılıyorum` düzeyindedir. | |
dc.description.abstract | The development of technology is reflected in education just as in every field. This reflection also affected geography education. In this study, it was aimed to determine the attitudes of the students of the Department of Turkish and Social Sciences Education, Department of Social Sciences Education and Geography Education to the computer-assisted education in the teaching of geography courses. Prospective teachers studying at the Social Studies and Geography Education Department between the 1st and 4th grades of the 2018-2019 academic year spring semester participated in the study. The Attitude Scale for Computer-Assisted Geography Teaching developed by Gümüş and Özüpekçe (2013), consists of 47 questions. In this study, the descriptive-quantitative research model was used. SPSS program was used to evaluate the research data. A total of 217 prospective teachers, 77 Geography Education and 140 Social Studies Education students participated in the study. The significance of the results was evaluated according to p <0.05 level. In addition, correlation analysis was conducted to evaluate the relationship between teacher candidates' attitude levels towards geography and their attitudes towards computer-assisted geography education. In the indications, there is no significant difference between the pre-service teachers' attitude levels towards geography lessons and their gender, grade levels, academic achievement averages, computer ownership, and computer usage levels. A significant difference was found between their attitude about this subject and the frequency of using computers while studying the department and geography. There was no significant difference between the pre-service teachers' attitudes towards computer-assisted geography education and gender, grade level, the department they studied, their academic achievement averages, and their computer ownership. However, there is a significant difference between their attitudes on this subject and computer usage levels and the frequency of using computers while working in geography. It has been determined that there is a moderate, positive and significant relationship between the attitudes of prospective teachers towards geography lesson and their attitudes towards computer-assisted geography education. The attitude levels of pre-service teachers towards geography lessons are 3,99 out of 5 and attitude levels of computer-assisted education in geography education are ''I agree'' with a 3,76 arithmetic average. | en_US |
dc.language | Turkish | |
dc.language.iso | tr | |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | |
dc.rights | Attribution 4.0 United States | tr_TR |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | |
dc.subject | Coğrafya | tr_TR |
dc.subject | Geography | en_US |
dc.title | Öğretmen adaylarının coğrafya derslerinde bilgisayar destekli eğitime ilişkin tutumları | |
dc.title.alternative | Prospective teachers' attitudes towards computer-assisted education | |
dc.type | masterThesis | |
dc.date.updated | 2020-06-16 | |
dc.contributor.department | Türkçe ve Sosyal Bilimler Eğitimi Anabilim Dalı | |
dc.subject.ytm | Geography | |
dc.subject.ytm | Computer assisted education | |
dc.subject.ytm | Attitudes | |
dc.identifier.yokid | 10209011 | |
dc.publisher.institute | Eğitim Bilimleri Enstitüsü | |
dc.publisher.university | ÇANAKKALE ONSEKİZ MART ÜNİVERSİTESİ | |
dc.identifier.thesisid | 623925 | |
dc.description.pages | 111 | |
dc.publisher.discipline | Coğrafya Eğitimi Bilim Dalı |