Meslek lisesi öğrencilerinin sürdürülebilir kalkınmaya yönelik farkındalık düzeylerinin geliştirilmesi
dc.contributor.advisor | Çimer, Atilla | |
dc.contributor.author | Aydin, Özhan | |
dc.date.accessioned | 2020-12-06T18:08:55Z | |
dc.date.available | 2020-12-06T18:08:55Z | |
dc.date.submitted | 2019 | |
dc.date.issued | 2020-01-14 | |
dc.identifier.uri | https://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/108759 | |
dc.description.abstract | Bu çalışmanın amacı; aktif öğrenme etkinlikleri ile desteklenmiş proje tabanlı öğrenme yönteminin meslek lisesi öğrencilerinin sürdürebilir kalkınma ile ilgili farkındalıkları üzerine etkisini araştırmaktır. Bu doğrultuda uygulamalar sonunda öğrencilerin tutum, davranış ve farkındalık seviyeleri arasındaki ilişki, cinsiyet değişkenine göre farklılık gösterip göstermediği tespit edilmeye çalışılmıştır.Bu çalışma karma yaklaşım çerçevesinde deneysel araştırma yöntemi ile birlikte yürütülmüştür. Trabzon ilindeki bir imam hatip lisesinin 9. sınıflarında dört sınıfta öğrenim gören 159 öğrenci (80 kız, 79 erkek) ile birlikte yürütülen bu çalışma, 2014-2015 eğitim öğretim yılı güz döneminde 10 haftalık bir periyotta gerçekleştirilmiştir. Bu sınıfların ikisi deney ikisi kontrol grubu olarak seçilmiştir. Araştırma bulguları, hem nicel hem de nitel yaklaşımlarla elde edilmiştir. Bu kapsamda araştırmanın verileri; Sürdürülebilir Kalkınma Farkındalık, Sürdürülebilir Kalkınma Tutum ve Sürdürülebilir Kalkınma Davranış anket formu ile birlikte mülakat, doküman incelemesi aracılığı ile toplanmıştır.Nicel verilerin analizinde `bağımlı t-testi` , `bağımsız t-testi` ve tekrarlı ölçümler için ANOVA ile yapılan analitik istatistikten faydalanılmıştır. Nitel veriler ise içerik analizine tabi tutularak kategoriler halinde yüzde ve frekans dağılımlarını içeren çizelgeler aracılığı ile sunulmuştur. Bununla birlikte araştırma bulguları sunulurken nitel verilerden doğrudan alıntılara da yer verilmiştir.Araştırmanın bulguları Sürdürülebilir Kalkınma Eğitimi için öğretim modeli uygulamalarının deney grubu öğrencilerinin sürdürülebilir kalkınma farkındalık, tutum, davranış ve becerilerini geliştirdiğini ortaya koymaktadır. Deney ve kontrol grubunun sürdürülebilir kalkınma ön ve son test farkındalık, tutum ve davranış puanları cinsiyetlere göre karşılaştırıldığında bu modelin deney grubu öğrencilerinin sürdürülebilir kalkınma davranışlarında önemli bir etkisi olduğu ve bu etkinin erkek öğrencilerde daha olumlu olduğunu söyleyebiliriz. Ayrıca araştırmadan elde edilen sonuçlar, sürdürülebilir kalkınma konusunda farkındalık, tutum ve davranışlarında kalıcılığı sağladığını göstermektedir. Çalışma araştırmacı ve eğitimcilere sunulan önerilerle tamamlanmıştır. | |
dc.description.abstract | The purpose of this study, project-based learning supported by a variety of active learning activities to investigate what the impact on the level of awareness about the sustainability vocational high school students. It is aimed to determine whether the correlation among student attitude, behavior and awareness levels show a difference with respect to gender parameter.This study was carried out with mixed research approach. Research design was experimental method. The sample of the study consisted of 159 (80 female and 79 male) 9th grade high school students who were enrolled to Vocational High School in the province of Trabzon. The study was carried out in the fall semester of 2014-2015 academic year for a ten-weeks period. Two of these classes in the group were selected as the group of experiment and the others were selected as the group of control. The findings of the research were gained from both quantitative and qualitative data. In this context, data sources for this study included: `Sustainability Attitude Scale`, `Sustainability Behavior Scale` and Sustainability Awareness Scale`. Furthermore, the scales developed for interviews and documents were used as data sources.While analyzing the quantitative data independent samples t-test, dependent samples t-test, ANOVA test for repeated measurements was used; descriptive and content analysis, including frequency and percentage stables, and direct quotations were used for analyzing qualitative data. The findings of study reveal that ESD model practices improve the awareness, attitude, behaviour and skills of experimental group students about sustainable development. When compared to the sexes, the ESD model had a significant effect on the sustainable development behaviors of experimental group students and this effect was more favorable in male students. Besides, the findings showed that to store development of students' attitudes, behavior and awareness about Sustainability in their long-term memory. The study has been completed with suggestions and implications for educators and researchers. | en_US |
dc.language | Turkish | |
dc.language.iso | tr | |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | |
dc.rights | Attribution 4.0 United States | tr_TR |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | |
dc.subject | Eğitim ve Öğretim | tr_TR |
dc.subject | Education and Training | en_US |
dc.title | Meslek lisesi öğrencilerinin sürdürülebilir kalkınmaya yönelik farkındalık düzeylerinin geliştirilmesi | |
dc.title.alternative | Improving awareness levels of students towards sustainable development vocational high schools | |
dc.type | doctoralThesis | |
dc.date.updated | 2020-01-14 | |
dc.contributor.department | Ortaöğretim Fen ve Matematik Alanları Eğitimi Anabilim Dalı | |
dc.subject.ytm | Biology lesson | |
dc.subject.ytm | Biology education | |
dc.subject.ytm | Biology teaching | |
dc.subject.ytm | Awareness | |
dc.subject.ytm | Behavior of student | |
dc.subject.ytm | Student attitude | |
dc.subject.ytm | Project based learning method | |
dc.subject.ytm | Active learning | |
dc.subject.ytm | Sustainable development | |
dc.subject.ytm | Vocational high schools | |
dc.identifier.yokid | 10308840 | |
dc.publisher.institute | Lisansüstü Eğitim Enstitüsü | |
dc.publisher.university | TRABZON ÜNİVERSİTESİ | |
dc.identifier.thesisid | 601999 | |
dc.description.pages | 331 | |
dc.publisher.discipline | Biyoloji Eğitimi Bilim Dalı |