dc.contributor.advisor | Yüksek, Selami | |
dc.contributor.author | Aydin, Fatih | |
dc.date.accessioned | 2020-12-06T18:08:34Z | |
dc.date.available | 2020-12-06T18:08:34Z | |
dc.date.submitted | 2019 | |
dc.date.issued | 2019-11-15 | |
dc.identifier.uri | https://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/108750 | |
dc.description.abstract | Bu araştırma, karate eğitiminin çocukların fiziksel, fizyolojik gelişimleri ve öfke kontrollerine etkisini incelemek amacıyla yapıldı. Araştırmanın, örneklemini; Trabzon İlinde yaşayan, 7-12 yaş grubu spor yapmayan öğrenciler oluşturdu. Çalışmanın deney grubunu, Trabzon ili Yomra Halk Eğitim Merkezinin açmış olduğu karate kursuna katılan, 8 kız, 12 erkek toplam 20 öğrenci; kontrol grubunu, aynı yaş grubunda ve spor yapmayan 9 kız ve 12 erkek toplam 21 öğrenci; öfke düzeyi ve bunu ifade etme tarzlarını belirlemek için oluşturulan genel öfke grubunu ise, aynı yaş grubunda olan, Milli Eğitim kurumlarında eğitimlerine devam eden 146 kız ve 114 erkek toplam 260 öğrenci, rastgele yöntemle seçilerek oluşturdu. Araştırma süresince deney ve kontrol grubuna antrenman programı öncesi-sonrası olmak üzere iki kez fiziksel ve fizyolojik testler ile sürekli öfke, öfkeyi ifade etme tarzı ölçeği (SÖÖTÖ) uygulanırken; genel öfke grubuna sadece bir kez SÖÖTÖ uygulandı. Deney grubuna, önceden hazırlanmış eşit kazanım hedefli haftada 5 gün, 2'şer saat toplam 14 hafta karate antrenman programı uygulanırken, kontrol ve genel öfke grubuna herhangi bir antrenman programı uygulanmadı. Deney ve kontrol gruplarındaki sporcuların motorik performanslarının tespit edilmesi amacıyla ÖT-ST aşamalarında sırasıyla; boy kilo ölçümleri, otur uzan esneklik testi, flamingo denge testi, el kavrama ve bacak kuvveti testi, vertical (dikey) sıçrama testi, horizontal sıçrama (çift-tek ayak ve beşli sıçrama) testi, İllinois çabukluk testi, 20 metre sürat testi, 30 saniye şınav-mekik testi ve multistage shuttle run aerobik güç testleri kullanıldı. Sporcuların anaerobik güçleri ise; vücut ağırlığı ve dikey sıçrama verilerinin formülize edildiği Lewis Nomogramı ile hesaplandı. Araştırmanın verileri, Spss 25.0 istatistik uygulaması ile incelendi. Anlamlılık düzeyleri p<0,05 ve p<0,01 değeri alındı.Araştırmanın bulguları incelendiğinde; motorik test performanslarındaki ÖT-ST sonuçlarının deney grubu lehine istatistiksel olarak anlamlı olduğu; fakat öfke ifade etme tarzlarında gruplar arası farkın istatistiksel olarak anlamlı olmadığı görüldü. Grup içi karşılaştırmalarda ise; motorik test performanslarındaki ÖT ve ST sonuçlarında ve öfke ifade tarzları, deney grubu öğrencileri lehine olduğu tespit edildi.Bir mücadele sporu olarak karate, doğası, felsefesi ve içerisinde bulundurduğu müsabaka kuralları gereği öncelikle güzel ahlak, saygı ve öfke kontrolü gibi değerleri, ardından çocukların çok yönlü hareket gelişimi için önemli olan kuvvet, sürat, çabukluk, dayanıklılık, denge, esneklik ve güç gibi tüm motorik performans öğelerini içerisinde barındırmakta ve sürekli çalıştırmaktadır. Bu özelliğinden dolayı çocukların, özellikle küçük yaşlardan itibaren karateye yönlendirilmelerinin, öfke kontrollerine ve hareket gelişimlerine katkı sağlayacağı ifade edilebilir.Anahtar Kelimeler: Karate, Öfke, Performans. | |
dc.description.abstract | This research was made to investigate effect of karate trainings on physical and physiological developments and anger control of students. The sample of the research composed of 7-12 age sedentary students lived in Trabzon. The experimental group of study composed of 8 girls, 12 boys totally 20 students who participated karate trainings organized that Trabzon, Yomra public education center. The control group of study composed of the same age group 9 girl, 12 boys totally 21 students. The general anger group that composed to determine anger level and express way composed of 146 girls and 114 boys totally 260 students continued one's education in national education chosen randomly.Physical and physiological tests and state anger, the way of angers express scale (SÖÖTÖ) applied 2 times to experimental and control groups before and after trainings program while the SÖÖTÖ applied to general anger group only 1 time. While karate trainings with equal gain target that 5 days a week and 2 hours each training was applied experimental group during 14 weeks, the control and general anger groups were not participated that trainings in some way or another. Height and weight measurement, sit and reach test, flamingo balance test, handgrip and leg strength test, vertical jump test, horizontal jump (sole-pair and penta jump) test, illinois agility test, 20-meter velocity test, 30 seconds push up and sip ups test and multistage shuttle run aerobic power test was used to determine motoric performance of experimental and control group athletes during pre-posttest periods. Lewis nomogram that formulized with body weight and vertical jump data was used to determine anaerobic power of the athletes. SPSS 25.0 statistical software was used to statistical analyses of data and the statistical significance was set at p<0.05 and p<0.01.The results obtained on the research indicated that there were significant differences between experimental and control groups pre- post motoric performance tests in favor of experimental group but there were not significant differences between that groups in the way of angers express scales. Comparisons of in-group indicated that there were militated in favor of experimental group pre- post motoric performance tests and anger expressing styles. Karate as a martial art contain in itself and trained continuously first of all social ethics, respect and control of anger and then all motoric performance characteristics like strength, velocity, agility, endurance, balance, flexibility and power that these are so importable for multiple movement development of students inherently and philosophy of karate. Because of this characteristic of karate, we can say that students can canalized to karate especially at young ages because of contribute to multiple motoric development and anger control.Keywords: Karate, Anger, Performance. | en_US |
dc.language | Turkish | |
dc.language.iso | tr | |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | |
dc.rights | Attribution 4.0 United States | tr_TR |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | |
dc.subject | Psikoloji | tr_TR |
dc.subject | Psychology | en_US |
dc.subject | Spor | tr_TR |
dc.subject | Sports | en_US |
dc.title | Karate eğitiminin çocukların fiziksel ve fizyolojik gelişimleri ile öfke kontrolleri üzerine etkisinin incelenmesi | |
dc.title.alternative | Investigation of the effect of karate trainings on physical and physiological developments and anger control of children | |
dc.type | masterThesis | |
dc.date.updated | 2019-11-15 | |
dc.contributor.department | Beden Eğitimi ve Spor Anabilim Dalı | |
dc.subject.ytm | Education | |
dc.subject.ytm | Sport education | |
dc.subject.ytm | Karate | |
dc.subject.ytm | Physical development | |
dc.subject.ytm | Physological effects | |
dc.subject.ytm | Physiological properties | |
dc.subject.ytm | Anger control | |
dc.subject.ytm | Children | |
dc.identifier.yokid | 10238105 | |
dc.publisher.institute | Lisansüstü Eğitim Enstitüsü | |
dc.publisher.university | TRABZON ÜNİVERSİTESİ | |
dc.identifier.thesisid | 545151 | |
dc.description.pages | 108 | |
dc.publisher.discipline | Diğer | |