Show simple item record

dc.contributor.advisorKarataş, Faik Özgür
dc.contributor.authorYilmaz, Pelin
dc.date.accessioned2020-12-06T18:07:53Z
dc.date.available2020-12-06T18:07:53Z
dc.date.submitted2019
dc.date.issued2019-12-04
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/108733
dc.description.abstractÖğretmenlik mesleğini diğer mesleklerden ayıran en önemli özelliği; toplumdaki bireylerin yetişmesinde rol oynamasıdır. Bu nedenle geleceğe ışık tutacak gençler yetiştirebilmeleri için öğretmen adaylarının etkili bir eğitim-öğretim süreci gerçekleştirmeye özen göstermesi gerekmektedir. Öğretmenlerin ve/veya öğretmen adaylarının mesleki gelişimlerinde Pedagojik Alan Bilgisi (PAB), pedagoji bilgi ve içerik bilgisinin bütünleştirilerek kullanılması anlamına gelmektedir ve alan eğitiminin en önemli parçalarından biridir. Bu nedenle öğretmenlerin ve/veya öğretmen adaylarının PAB düzeylerinin geliştirilmesi, kimya öğretiminin niteliğinin de geliştirilmesi anlamına gelmektedir. Bu kapsamda gerçekleştirilen çalışmanın amacı mikro-öğretim merkezinde ve içerik gösterimi planı çerçevesinde tasarlanan `Pedagojik Alan Bilgisinin Akran ve Uzman Etkileşimli Mikro-Öğretim ile Geliştirilmesi (PABEM)` modelinin kimya öğretimi II dersi kapsamında kimya öğretmen adaylarının PAB'larını geliştirme sürecini değerlendirmektir. Araştırmanın amacına uygun olarak özel durum çalışmasından faydalanılmıştır. Öğretmen adaylarının PAB'larını geliştirmek ve mevcut durumlarını ortaya koymak için öğretmenlerin ve/veya öğretmen adaylarının derslerini planlarken kullanabilecekleri kapsamlı bir öğretim planı sunan içerik gösteriminden (Content Representation [CoRe]) yararlanılmıştır. Kimya öğretmen adaylarına araştırmacı tarafından sürekli rehberlik sağlanmış ve her bir öğretmen adayı bir pilot mikro-öğretim bir de mikro-öğretim olmak üzere toplam iki uygulama gerçekleştirmiştir. Araştırmanın çalışma grubunu 2017-2018 eğitim–öğretim yılının bahar döneminde Kimya Öğretimi II dersini alan toplam 8 3. sınıf kimya öğretmen adayı oluşmuştur. Çalışma sürecinde öncelikle öğretmen adaylarına içerik gösterimi, pedagojik alan bilgisi ve değerlendirme yöntemleri ile ilgili bilgiler verilmiştir. Öğretmen adaylarından hazırladıkları içerik gösterimleri, mikro-öğretim ders gözlem formları, yansıtıcı form ve yarı yapılandırılmış mülakatlar aracılığı ile veriler toplanmıştır. Elde edilen verilerin analizlerinde ise betimsel analiz ve içerik analizi teknikleri kullanılmıştır. PABEM uygulaması sonucunda kimya öğretmen adaylarının zamanla hem biçimlendirici hem de özetleyici değerlendirme üzerine yoğunlaşmayı öğrendikleri, kavram yanılgıları, öğrenme zorlukları ve seçilen stratejiye uygun olarak derslerini detaylı bir biçimde yapılandırmanın önemi ile ilgili farkındalıklarının geliştiğini tespit edilmiştir. Ancak yeni denemeler yerine en çok bildikleri 5E ders modelini sürekli kullandıkları ve öğretim programını kullanma konusunda eksiklikleri olduğu sonucuna varılmıştır. İçerik gösteriminin işe koşulduğu ve adaylara hem hazırlık hem de uygulama sürecinde sürekli rehberlik sağlandığı mikro-öğretim uygulamalarını içeren PABEM modelinin öğretmen adaylarının eğitiminde uygulamalı olarak kullanılması önerilmektedir.
dc.description.abstractThe most important characteristic that distinguishes the teaching profession from other professions is shaping the society by educating individuals. For this reason, in order to educate young people who will shed light on the future, pre-service teachers should pay attention to carry out an effective pre-service education. In the professional development of teachers and/or pre-service teachers, Pedagogical Content Knowledge (PCK) means the integration of pedagogical knowledge and content knowledge that a teacher should have, and is one of the main types of knowledge required for effective teaching. Therefore, the development of PCK levels of teachers or pre-service teachers also means <improvement in chemistry teaching. The aim of this study is to evaluate the process of developing and improving the pre-service teacher' PCKs that was executed with a model called PABEM (Developing PCK with micro-teaching involves peer and expert interactions). In order to reach the aim, case study approach was employed. Within this model content representation (CoRe) was used to help teachers or pre-service teachers develop a comprehensive teaching plan that they could employ in their lessons in order to determine and develop their PCKs. The participants consisted of 8 3rd grade chemistry pre-service teachers who took Chemistry Teaching II course in the spring semester of 2017-2018 academic year. The pre-service teachers were informed about content presentation, pedagogical content knowledge, and evaluation methods at the beginning of the study. The data collected through content representation plans, micro-teaching course observation forms, reflections and semi-structured interviews. The collected data were analyzed by carrying out descriptive and content analysis methods. As a result of PABAREM model, it was found that the pre-service chemistry teachers improved their awareness about how to use both formative and summative assessment, taking into account student misconceptions and learning difficulties, and the importance of design the course in detail in accord with the selected strategy. However, they generally administered a teaching model best-known by themselves and they have deficiencies in utilizing the curriculum properly. For this reason, the PABEM model that includes micro-teaching trials in which content representation is used for planning and where the pre-service teachers are provided with continuous guidance both in preparation and implementation process should be used practically in the training of pre-service teachers.en_US
dc.languageTurkish
dc.language.isotr
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectEğitim ve Öğretimtr_TR
dc.subjectEducation and Trainingen_US
dc.titleKimya öğretmen adaylarının pedagojik alan bilgilerinin geliştirilmesi ve sürecin değerlendirilmesi
dc.title.alternativeDeveloping and evaluating pre-service chemistry teachers' pedagogical content knowledge
dc.typemasterThesis
dc.date.updated2019-12-04
dc.contributor.departmentOrtaöğretim Fen ve Matematik Alanları Eğitimi Anabilim Dalı
dc.identifier.yokid10291169
dc.publisher.instituteLisansüstü Eğitim Enstitüsü
dc.publisher.universityTRABZON ÜNİVERSİTESİ
dc.identifier.thesisid587645
dc.description.pages137
dc.publisher.disciplineKimya Eğitimi Bilim Dalı


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess