Sosyal bilgiler eğitiminde mekânsal teknolojilere dayalı öğretim uygulamalarının öğrencilerin mekânsal düşünme becerilerine ve akademik başarılarına etkisi
dc.contributor.advisor | Akbaş, Yavuz | |
dc.contributor.author | Yayla, Onur | |
dc.date.accessioned | 2020-12-06T18:07:40Z | |
dc.date.available | 2020-12-06T18:07:40Z | |
dc.date.submitted | 2019 | |
dc.date.issued | 2019-10-14 | |
dc.identifier.uri | https://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/108728 | |
dc.description.abstract | Bu araştırmanın amacı, Sosyal Bilgiler dersinde mekânsal teknolojilere dayalı öğretim uygulamalarının 6. sınıf öğrencilerinin mekânsal düşünme becerisine ve akademik başarısına etkisini belirlemektir.Araştırmada yöntem olarak, karma yöntem kullanılmıştır. Araştırmanın nicel kısmında yarı deneysel yöntemin ön test - son test kontrol gruplu deseni kullanılmıştır. Nitel kısmında ise öğrencilerin görüşlerini elde etmek için görüşmeler yapılmıştır. Çalışma grubu, Burdur ilindeki bir ortaokulda öğrenim gören 6. sınıf öğrencilerinden oluşturulmuştur. Araştırma kapsamında belirlenen ortaokulda yer alan 6. sınıflardan 23 kişilik bir sınıf deney grubunu oluştururken 24 kişilik sınıf ise kontrol grubunu oluşturmuştur. Araştırmada dersler, deney grubunda mekânsal teknolojilere dayalı öğretim uygulamalarıyla, kontrol grubunda ise dersler mevcut programa dayalı olarak yürütülmüştür. Bu araştırmada veri toplama aracı olarak, araştırmacı tarafından geliştirilerek hazırlanmış olan İnsanlar, Yerler ve Çevreler Ünitesi Akademik Başarı Testi (İYÇAT) ve Mekânsal Düşünme Beceri Testi (MEDBT) kullanılmıştır. Ayrıca öğrencilerin gerçekleştirmiş olduğu mekânsal teknolojilere dayalı öğretim uygulamaları hakkındaki düşüncelerini belirlemek için yarı yapılandırılmış görüşmelere yer verilmiştir. Nicel verilerin analizinde R program paketlerinden Stats kullanılırken, nitel verilerin analiz edilmesinde ise içerik analizi yöntemi kullanılmıştır.Araştırmanın sonuçlarına bakıldığında deney ve kontrol gruplarının uygulamanın öncesinde ve sonrasında akademik başarıları arasında anlamlı bir fark bulunmazken mekânsal düşünme becerileri arasında anlamlı bir farklılığın olduğu sonucuna varılmıştır. Google Earth uygulamasının öğrencilerin mekânsal düşünme becerilerini geliştirmesinin yanı sıra bu öğrencilerin akademik başarılarını geliştirdiğine ilişkin anlamlı bir farklılığın olmadığı tespit edilmiştir.Anahtar Kelimeler: Sosyal Bilgiler, Mekânsal Teknolojiler, Akademik Başarı, Mekânsal Düşünme, Google Earth. | |
dc.description.abstract | The aim of this study is to determine the effect on 6th grade students' spatial thinking skills and academic success of teaching aplications based on spatial technologies in lesson social studies. Mixed method was used as the method in the research. In the quantitative part of the study, pre - post - test control group design of quasi - experimental method was used. In the qualitative part, interviews were conducted to obtain the views of the students. The study group consisted of 6th grade students attending a secondary school in Burdur. In the study, a class of 23 students from the 6th grade students in the secondary school formed the experimental group and the class of 24 students from the control group. In the research, the courses were conducted with the teaching applications based on spatial technologies in the experimental group and the courses in the control group based on the current program. In this research, the People, Places and Environments Academic Achievement Test (PPEAT) and Spatial Thinking Skill Test (STST), which was developed and developed by the researcher, were used as data collection tools. In addition, semi-structured interviews were conducted in order to determine the students' opinions about the teaching practices based on spatial technologies. Stats were used to analyze quantitative data and R was used for content analysis, while qualitative data were analyzed using content analysis method.When the results of the study were examined, it was concluded that there was no significant difference between the academic achievement of the experimental and control groups before and after the application, while there was a significant difference between the spatial thinking skills. In addition to improving students 'spatial thinking skills, it was found that there was no significant difference between Google Earth and their students' academic achievement.Keywords: Social Studies, Spatial Technologies, Academic Achievement, Spatial Thinking, Google Earth. | en_US |
dc.language | Turkish | |
dc.language.iso | tr | |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | |
dc.rights | Attribution 4.0 United States | tr_TR |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | |
dc.subject | Coğrafya | tr_TR |
dc.subject | Geography | en_US |
dc.subject | Eğitim ve Öğretim | tr_TR |
dc.subject | Education and Training | en_US |
dc.title | Sosyal bilgiler eğitiminde mekânsal teknolojilere dayalı öğretim uygulamalarının öğrencilerin mekânsal düşünme becerilerine ve akademik başarılarına etkisi | |
dc.title.alternative | The effect of spatial thinking skills and academic achievements of teaching applications based on spatial technologies in social studies education | |
dc.type | masterThesis | |
dc.date.updated | 2019-10-14 | |
dc.contributor.department | Türkçe ve Sosyal Bilimler Eğitimi Anabilim Dalı | |
dc.identifier.yokid | 10259788 | |
dc.publisher.institute | Lisansüstü Eğitim Enstitüsü | |
dc.publisher.university | TRABZON ÜNİVERSİTESİ | |
dc.identifier.thesisid | 568309 | |
dc.description.pages | 160 | |
dc.publisher.discipline | Sosyal Bilgiler Eğitimi Bilim Dalı |