Show simple item record

dc.contributor.advisorKalyoncu, Raif
dc.contributor.authorYilmaz, Haluk
dc.date.accessioned2020-12-06T18:07:08Z
dc.date.available2020-12-06T18:07:08Z
dc.date.submitted2019
dc.date.issued2020-09-28
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/108715
dc.description.abstractBu araştırma, görsel sanatlar öğretmen adaylarının yaratıcılık düzeylerini video oyunu oynama durumu ve kişilik özellikleri açısından incelemek üzere yürütülmüştür. Araştırmayı gerçekleştirmek için nicel araştırma yöntemlerinden tarama modeli kullanılmıştır. Çalışma grubunu, 2018-19 akademik eğitim-öğretim yılında öğrenim gören birinci, ikinci, üçüncü ve dördüncü sınıf görsel sanatlar öğrencileri oluşturmaktadır. Araştırmaya dayalı veriler Trabzon Üniversitesi Güzel Sanatlar Eğitimi Resim-iş Öğretmenliği bölümünden elde edilmiştir. Öğrencilerin yaratıcı düşünce düzeyini ölçmek için Torrance Yaratıcı Düşünme Testi A sözel ve şekilsel formu kullanılmıştır. Kişilik özelliklerini belirlemek için ise Sıfatlara Dayalı Kişilik Testi kullanılmıştır. Çalışmadan elde edilen bulgular SPSS 23.0 istatistik paket programı kullanılarak analiz edilmiştir. Veri analizi teknikleri olarak Bağımsız Örneklem t Testi, Tek Yönlü Varyans Analizi (One-Way ANOVA), Pearson Momentler Çarpımı Korelasyon Katsayısı (PMÇKK) ve Regresyon analizi kullanılmıştır. Araştırma sonucunda elde edilen bulgular video oyunu oynayan görsel sanatlar öğretmen adaylarının, oynamayan adaylara göre her iki yaratıcılık testinde yüksek puan elde ettiğini göstermiştir. Öğrencilerin yaratıcılık ve kişilik özellikleri arasındaki ilişkiyi belirlemeye yönelik uygulanan korelasyon testi sonucunda, iki toplam puan arasında herhangi bir anlamlı ilişki gözlemlenmemiştir. Video oyunu oynama durumunun, kişilik özellikleri ve cinsiyet değişkenin dışında, öğrencilerin yaratıcılıkları üzerinde etkisinin olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Ayrıca sözel ve şekilsel yaratıcılık puanları cinsiyet, anasanat dalı ve sınıf değişkenlerine göre bazı yaratıcılık boyutlarında anlamlı farklılık gösterirken, diğer boyutlarda ise herhangi bir farklılaşma saptanmamıştır. Elde edilen sonuçlar tartışma bölümünde yurt içi ve yurt dışı araştırmalar ile karşılaştırılarak yorumlanmıştır. Ortaya çıkan sonuçlar neticesinde ileride yürütülmesi amaçlanan çalışmalar için önerilerde bulunulmuştur.
dc.description.abstractThis research was carried out to examine the creativity levels of the visual arts teacher candidates in terms of their video game playing status and personality traits. In order to carry out the research, the screening model, which is one of the quantitative research methods, was used. The study group consists of first, second, third and fourth year visual arts students studying in the academic year of 2018-19. The data based on the research was obtained from the Fine Arts Education, Painting Teaching Department of Trabzon University. Torrance Tests of Creative Thinking (TTCT) verbal and figural A form was used to measure students' creative thinking level. In order to determine personality traits, Adjective Based Personality Test (ABPT) was used. The findings of the study were analyzed by using SPSS 23.0 statistical package program. Independent sampling t test, One-Way ANOVA, Pearson Product-Moment Correlation Coefficient (PPMCC) and Regression analysis were used as data analysis techniques.The results of the study showed that the visual arts teacher candidates who play the video game gained high scores in both creativity tests according to the candidates who did not play. As a result of the correlation test applied to determine the relationship between students' creativity and personality traits, no significant relationship was observed between the two total scores. It has been concluded that playing video games has an impact on students' creativity, other than personality traits and gender. In addition, verbal and figural creativity scores showed significant differences in creativity dimensions according to gender, art major and class variables, while there were no differences in other dimensions. The results were examined and interpreted in the discussion section by comparing them with domestic and foreign researches. Based on the results, suggestions were made for the future studies.en_US
dc.languageTurkish
dc.language.isotr
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectEğitim ve Öğretimtr_TR
dc.subjectEducation and Trainingen_US
dc.subjectGüzel Sanatlartr_TR
dc.subjectFine Artsen_US
dc.titleGörsel sanatlar öğretmen adaylarının yaratıcılık düzeylerinin video oyunu oynama ve kişilik özellikleri açısından incelenmesi
dc.title.alternativeInvestigation of visual arts teacher candidates' creativity level in terms of video game playing and personality traits
dc.typemasterThesis
dc.date.updated2020-09-28
dc.contributor.departmentGüzel Sanatlar Anabilim Dalı
dc.subject.ytmArtistic creativity
dc.subject.ytmFive factor personality model
dc.subject.ytmTeachers
dc.subject.ytmCandidate teachers
dc.subject.ytmVisual arts course
dc.subject.ytmVisual arts education
dc.subject.ytmCreativity
dc.subject.ytmVideo games
dc.subject.ytmDigital games
dc.subject.ytmPersonality traits
dc.identifier.yokid10266362
dc.publisher.instituteLisansüstü Eğitim Enstitüsü
dc.publisher.universityTRABZON ÜNİVERSİTESİ
dc.identifier.thesisid559639
dc.description.pages152
dc.publisher.disciplineResim-İş Eğitimi Bilim Dalı


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess