Show simple item record

dc.contributor.advisorAyvacı, Hakan Şevki
dc.contributor.authorAtik, Alper
dc.date.accessioned2020-12-06T18:06:23Z
dc.date.available2020-12-06T18:06:23Z
dc.date.submitted2019
dc.date.issued2020-11-10
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/108697
dc.description.abstractGelişen ve sürekli yenilenen dünyamızda bilimin ve teknolojinin yeri her geçen gün daha da artarak hayatımızın vazgeçilmez bir unsuru olmaktadır. Bu yeniliklerin üstesinden ancak eğitimle gelebiliriz. Eğitimde ortaya atılan fikirler gelecekteki meslekleri yapabilecek kabiliyetteki insan ihtiyacının karşılanmasına yönelik ve genellikle fen bilimleri eğitimi alanında kendisine yeni yaklaşım ve yöntemler aramaktadır. Günümüzde yeni iş alanları için yenilikçi ve yaratıcı çözüm üretme özelliğine sahip insanlara ihtiyaç bir problem olarak önümüze çıkmaktadır. 21. yüzyıl becerisi olarak önümüze çıkan bu yetkinlikler, eleştirel düşünme, yaratıcılık, girişimcilik, problem çözme gibi becerileri içermektedir. 21. yüzyıl becerilerine sahip bireyler yetiştirilmek hedeflendiğinde, birçok ülkede fen bilimleri, teknoloji, mühendislik ve matematik derslerinde öğrenciler edindikleri bilgileri bir bütün olarak öğrenmelerini sağlayan STEM yaklaşımı öğretim programlarına entegre edilmektedirler. Bu bağlamda, bu araştırmanın amacı okul öncesi dönem çocukları için hazırlanan STEM etkinliklerinin öğrencilerin bilimsel süreç becerilerine etkisinin incelenmesidir. Bu amaç bağlamında araştırmada nicel ve nitel yöntemlerin birlikte kullanıldığı karma yöntem tercih edilmiştir. Araştırmanın katılımcılarını 2017-2018 eğitim öğretim yılında Trabzon ili Çarşıbaşı ilçesinde bulunan Kadıköy İlkokulu anasınıfında eğitim gören 5 yaşındaki 7 çocuk oluşturmaktadır. Sınıfın mevcut doğasına ve yapısına müdahale edilmeden yürütülen çalışmada katılımcılar seçkisiz yolla seçilmiştir. Veri toplama aracı olarak Ayvacı (2010) tarafından okul öncesi çocuklarına yönelik geliştirilen bilimsel süreç becerileri testi ön test ve son test olarak kullanılmıştır. Bununla birlikte araştırmacı tarafından geliştirilen 8 adet STEM içerikli etkinlikler uygulanarak mülakat ve çizim çalışmaları da kullanılmıştır. Katılımcılara sekiz hafta süresince haftada bir etkinlik olacak şekilde STEM etkinlikleri uygulanmıştır. Elde edilen verilerin analizinde, testte yer alan maddelerin farklı derecelendirilmesinden dolayı Rasch modeli tercih edilmiştir. Bunun yanısıra nitel veriler için betimsel analiz kullanılmıştır. Bu çalışmadan elde edilen bulgulara göre STEM etkinlikleri 5 yaşındaki çocukların bilimsel süreç becerilerini olumlu yönde etkilediği sonucuna ulaşılmıştır.
dc.description.abstractDeveloping and constantly renewed in our world, the place of science and technology is increasingly becoming an indispensable element of our lives. These innovations can only be overcome by education. The ideas that are put forward in education are looking for new approaches and methods in the field of science education in order to meet the needs of people who are capable of making future occupations. Today, the need for people who have the ability to produce innovative and creative solutions for new business areas is a problem. These 21st century competences include skills such as critical thinking, creativity, entrepreneurship and problem solving. When aiming to raise individuals with 21st century skills, the STEM approach is integrated into the curriculum in many countries in science, technology, engineering and mathematics. In this context, the aim of this study is to investigate the effects of STEM activities prepared for pre-school children on students' scientific process skills. In the context of this purpose, the mixed method in which the quantitative and qualitative methods are used is chosen. The participants of the study consisted of 7 children aged 5 years who were studying at the kindergarten of Kadıköy Primary School in the Çarşıbaşı district of Trabzon province in the 2017-2018 academic year. Participants were randomly selected in the study conducted without interfering with the current nature and structure of the class. The scientific process skills test developed by Ayvacı (2010) for pre-school children was used as pre-test and post-test. In addition, 8 STEM-based activities developed by the researcher were applied and interview and drawing works was used. STEM activities were applied to the participants for 8 weeks. In the analysis of the data obtained, Rasch model was preferred because of the different grading of the items in the test. In addition, descriptive analysis was used for qualitative data. According to the findings of this study, it was concluded that 5-year-old children have positive effects on scientific process skills.en_US
dc.languageTurkish
dc.language.isotr
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectEğitim ve Öğretimtr_TR
dc.subjectEducation and Trainingen_US
dc.titleSTEM etkinliklerinin bilimsel süreç becerileri üzerine etkisi: 5 yaş örneği
dc.title.alternativeEffects of STEM activities on scientific process skills: 5 age sample
dc.typemasterThesis
dc.date.updated2020-11-10
dc.contributor.departmentİlköğretim Anabilim Dalı
dc.subject.ytmScientific process
dc.subject.ytmSTEM training method
dc.subject.ytmPreschool education
dc.subject.ytmPreschool childrens
dc.subject.ytmEducation programs
dc.subject.ytmRasch model
dc.subject.ytmPrimary education students
dc.subject.ytmScience
dc.subject.ytmScience education
dc.subject.ytmCognitive abilities
dc.identifier.yokid10264248
dc.publisher.instituteLisansüstü Eğitim Enstitüsü
dc.publisher.universityTRABZON ÜNİVERSİTESİ
dc.identifier.thesisid562868
dc.description.pages237
dc.publisher.disciplineFen Bilgisi Eğitimi Bilim Dalı


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess