Ortaokul öğrencilerinin beden eğitimi yatkınlıkları ile sosyal beceri düzeyleri arasındaki ilişki
dc.contributor.advisor | Öncü, Erman | |
dc.contributor.author | Parlar, Ferizan | |
dc.date.accessioned | 2020-12-06T18:05:38Z | |
dc.date.available | 2020-12-06T18:05:38Z | |
dc.date.submitted | 2019 | |
dc.date.issued | 2019-10-30 | |
dc.identifier.uri | https://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/108679 | |
dc.description.abstract | Bu çalışma, ortaokul öğrencilerinin beden eğitimi yatkınlıkları ile sosyal beceri düzeyleri arasındaki ilişkiyi tespit etmek amacıyla yapılmıştır.Araştırmada verilere ulaşmak amacıyla nicel araştırma yöntemlerinden yararlanılmıştır. Betimsel araştırma modeliyle kurgulanan araştırmada çalışma grubunu; 2018-2019 eğitim öğretim yılında Millî Eğitim Bakanlığı'na bağlı Artvin İli Arhavi İlçesinde bulunan beş farklı ortaokuldaki (n=852) öğrenciler oluşturmaktadır. Çalışmada veriler, araştırmacı tarafından geliştirilen `Kişisel Bilgi Formu`, Öncü ve Gürbüz, Küçük-Kılıç ve Keskin (2015) tarafından Türkçe'ye uyarlanan `Beden Eğitimi Yatkınlık Ölçeği` ile Kocayörük'ün (2000) geliştirdiği `Sosyal Beceri Ölçeği` aracılığıyla toplanmış ve elde edilen veriler betimsel istatistiklerden; t-testi, tek yönlü varyans analizi (ANOVA), korelasyon ve regresyon testleri kullanılarak çözümlenmiştir.Araştırma sonucunda, çalışmaya dahil edilen ortaokul öğrencilerinin beden eğitimi yatkınlıkları ile beden eğitimine ilişkin tutum ve öz-yeterliklerinin orta seviyenin üstünde olduğu, buna benzer şekilde sosyal beceri düzeylerinin de orta seviyenin üzerinde olduğu saptanmıştır. Katılımcıların beden eğitimine ilişkin tutumları ile sosyal becerileri arasında pozitif yönde ve zayıf; beden eğitimi yatkınlıkları ile öz-yeterlikleri ile sosyal beceri düzeyleri arasında pozitif yönde ve orta düzeyde bir ilişki gözlemlenirken öğrencilerin beden eğitimi yatkınlıkları, sosyal becerilerinin %12'sini açıklamaktadır. Ayrıca erkek öğrencilerin beden eğitimi yatkınlıkları ve öz-yeterlikleri kadın öğrencilerden daha yüksek, sosyal becerileri ise daha düşüktür. Öğrencilerin sınıf düzeyleri arttıkça beden eğitimi yatkınlıkları, tutum ve öz-yeterlikleri ile sosyal beceri düzeylerinin azaldığı görülmüştür. Beden eğitimi öğretmeni kadın olan öğrencilerin beden eğitimine yönelik tutumları daha yüksekken beden eğitimi derslerinde sakatlanma/yaralanma durumu bakımından katılımcıların elde ettikleri puanlar arasında anlamlı fark bulunmamıştır. Anne ve babası lise mezunu olan öğrencilerin üniversite mezunu olanlara göre tutumlarının daha yüksek olduğu tespit edilirken yine ailesinde sporla ilgilenen birey bulunan, okul spor takımlarında yer alan ve bir spor kulübünde lisanslı spor yapan öğrencilerin beden eğitimi yatkınları, öz-yeterlikleri ve sosyal becerilerinin daha yüksek olduğu görülmüştür. | |
dc.description.abstract | This study was conducted to determine the relationship between secondary school students' physical education predisposition and social skill levels. In order to reach the data in the study, quantitative research methods were used. In the study, which was designed with a descriptive research model, the study group consisted of students (n = 852) studying in five different middle schools of Arhavi district of Artvin province during the 2018-2019 academic year. The data were collected through the `Physical Education Predisposition Scale` adapted to Turkish by Öncü, Gürbüz, Küçük-Kılıç and Keskin (2015) and `Social Skill Scale` developed by Kocayörük (2000) and analyzed by using descriptive statistics t-test, one-way analysis of variance (ANOVA), correlation and regression tests.As a result of the study, it was found that the middle school students included in the study had higher than intermediate level physical education predisposition and attitudes and self-efficacy related to physical education; similarly, their social skill levels were also above the intermediate level. A positive and weak relationship was found between the social skill levels of the participants and their attitudes towards physical education, while there was a positive and moderate relationship between social skill levels and physical education predisposition and physical education self-efficacy. It was found that students' predisposition towards explained 12% of their social skills. In addition, male students' physical education predisposition and self-efficacy were higher than female students but their social skills were lower. It was seen that as the students' class levels increased, their physical education predisposition, attitudes, self-efficacy and social skills levels decreased. There was no significant difference between the scores of the participants in terms of disability/injury status in physical education classes, while the attitudes of the students who were female physical education teacher were higher. While the students whose parents are high school graduates have higher attitudes than the university graduates, it is determined that the students who are interested in sports in their family, who are involved in school sports teams and who are licensed in a sports club have higher physical education predispositions, self-efficacy and social skills. | en_US |
dc.language | Turkish | |
dc.language.iso | tr | |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | |
dc.rights | Attribution 4.0 United States | tr_TR |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | |
dc.subject | Eğitim ve Öğretim | tr_TR |
dc.subject | Education and Training | en_US |
dc.subject | Spor | tr_TR |
dc.subject | Sports | en_US |
dc.title | Ortaokul öğrencilerinin beden eğitimi yatkınlıkları ile sosyal beceri düzeyleri arasındaki ilişki | |
dc.title.alternative | The relationship between middle school students' physical education predisposition and social skill levels | |
dc.type | masterThesis | |
dc.date.updated | 2019-10-30 | |
dc.contributor.department | Beden Eğitimi ve Spor Öğretmenliği Anabilim Dalı | |
dc.subject.ytm | Physical education | |
dc.subject.ytm | Physical education and sports lesson | |
dc.subject.ytm | Physical education | |
dc.identifier.yokid | 10274105 | |
dc.publisher.institute | Lisansüstü Eğitim Enstitüsü | |
dc.publisher.university | TRABZON ÜNİVERSİTESİ | |
dc.identifier.thesisid | 572790 | |
dc.description.pages | 123 | |
dc.publisher.discipline | Diğer |