Show simple item record

dc.contributor.advisorBirol, Zehra Nesrin
dc.contributor.authorKale, Hakan
dc.date.accessioned2020-12-06T18:04:57Z
dc.date.available2020-12-06T18:04:57Z
dc.date.submitted2019
dc.date.issued2019-10-24
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/108663
dc.description.abstractToplumda yaygınlaşan internet ve sosyal medya kullanımın ergenlik döneminde bulunan lise öğrencileri üzerinde de birçok etkisi bulunduğu bilinmektedir. Bundan dolayı bu çalışmada da lise öğrencilerinde sosyal medya kullanım amacı ile yalnızlık, zaman yönetimi, iletişim becerisi ve psikolojik iyi olma arasındaki ilişkinin var olup olmadığı incelemeye çalışılmıştır.Araştırma ilişkisel tarama modeline uygun olarak tasarlanmıştır. Araştırma grubunu 2018-2019 Eğitim Öğretim yılı güz döneminde Giresun iline bağlı devlet okullarının 9, 10 ve 11. sınıfta öğrenim 1153 lise öğrencisinden oluşmaktadır. Araştırmada Kişisel Bilgi Formu, Sosyal Medya Kullanım Amaçları Ölçeği, UCLA Yalnızlık Ölçeği Kısa Formu (UCLA-KF- Ergenler için), Boş Zaman Yönetim Ölçeği, İletişim Becerileri Ölçeği ve Psikolojik İyi Olma Ölçeği kullanılmıştır. Elde edilen veriler ile ölçeklerin ve alt boyutlarının maddeler arası iç tutarlılık (Cronbach's Alpha) katsayısı hesaplanmış, güvenirlik katsayısı yeterli olduğuna karar verildikten sonra araştırma hipotezlerine uygun analizlerin yapılması için bağımlı değişken olan sosyal medya kullanım amacının değişkeninin normallik dağılımı incelenmiştir. Verilerin normal dağılım varyansını taşıması nedeniyle parametrik test tekniklerinden bağımsız gruplar t-testi, Tukey post-hoc testi ve Pearson Korelasyon katsayısı incelenmiştir. Araştırma sonuçlarına göre, lise öğrencilerinin interneti daha çok sosyal ağ ve eğlence amacıyla akıllı telefonlar üzerinden kullandıkları ve sosyal medyaya her gün erişim sağladıkları belirlenmiştir. Lise öğrencilerin yalnızlık hislerinin az olduğu, zaman yönetimi ve iletişim becerilerinde başarılı oldukları, psikolojik iyi olma düzeylerinin ortalamanın üstünde oldukları belirlenmiştir. Öğrenim görülen lise türünün sosyal medya kullanım sıklığını etkilemediği, ancak sosyal medyanın ders hazırlığı amacıyla kullanımını etkilediği belirlenmiştir. Lise öğrencilerinin kardeş sayısı arttıkça sosyal medya kullanım sıklığının azaldığı belirlenmiştir.Anahtar Kelimeler: Sosyal Medya, Yalnızlık, Zaman Yönetimi, İletişim Becerisi, Psikolojik İyi Olma
dc.description.abstractIt is known that the use of internet and social media, which are widespread in society, have many effects on high school students who are in adolescence. Therefore, in this study, it has been tried to examine whether there is a relationship between loneliness, time management, communication skill and psychological well-being in social media use in high school students.The research was designed in accordance with the relational screening model. The research group consisted of 1153 high school students studying in 9th, 10th and 11th grade in Giresun province during the fall semester of 2018-2019 Academic Year. Personal Information Form, Social Media Usage Objectives Scale, UCLA Loneliness Scale Short Form (for UCLA-KF-Adolescents), Leisure Time Scale, Communication Skills Scale and Psychological Well Being Scale were used in the study. The internal consistency (Cronbach's Alpha ) coefficient of the scales and sub-dimensions was calculated and the reliability coefficient was determined to be sufficient and the normality distribution of variable dependent social media usage was investigated. Because of the normal distribution of the data, t-test, Tukey post-hoc test and Pearson Correlation Coefficient were used.According to the results of the research, it was determined that high school students mostly use the internet via smart phones for social networking and entertainment and they provide access to social media every day. It was determined that high school students had low feelings of loneliness, they were successful in time management and communication skills, and psychological well-being levels were above average. It was determined that the high school type did not affect the prevalence of social media use, but it affected the use of social media for course preparation. As the number of siblings increased, the frequency of social media use decreased.Key Words: Social Media, Loneliness, Time Management, Communication Skills Psychological Well-Beingen_US
dc.languageTurkish
dc.language.isotr
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectPsikolojitr_TR
dc.subjectPsychologyen_US
dc.titleLise öğrencilerinde sosyal medya kullanım amacı ile yalnızlık, zaman yönetimi, iletişim becerisi ve psikolojik iyi olma arasındaki ilişkinin incelenmesi
dc.title.alternativeInvestigation of the relationship between social media use and loneliness, time management, communication skills and psychological well-being in high school students
dc.typemasterThesis
dc.date.updated2019-10-24
dc.contributor.departmentEğitim Bilimleri Anabilim Dalı
dc.identifier.yokid10275654
dc.publisher.instituteLisansüstü Eğitim Enstitüsü
dc.publisher.universityTRABZON ÜNİVERSİTESİ
dc.identifier.thesisid571895
dc.description.pages124
dc.publisher.disciplineRehberlik ve Psikolojik Danışmanlık Bilim Dalı


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess