Robotik kodlama eğitiminde akran öğretici olarak özel yetenekli öğrencilerin etkisinin değerlendirilmesi
dc.contributor.advisor | Karal, Yasemin | |
dc.contributor.author | Civelek, Mustafa | |
dc.date.accessioned | 2020-12-06T18:03:31Z | |
dc.date.available | 2020-12-06T18:03:31Z | |
dc.date.submitted | 2019 | |
dc.date.issued | 2019-12-03 | |
dc.identifier.uri | https://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/108628 | |
dc.description.abstract | Bu çalışmada özel yetenekli öğrencilerin robotik kodlama eğitiminde akran öğretici rollerini irdelemek amaçlanmaktadır. Bilim ve Sanat Merkezinde, destek eğitim, bireysel yetenekleri fark ettirici eğitim programlarını almış ve özel yetenek geliştirici program aşamasında bilişim teknolojileri ve yazılım temel alanına yerleşmiş öğrencilerin, ilgi ve yetenekleri doğrultusunda aldıkları eğitimi akranlarına yansıtma biçimleri betimlenmeye çalışılmıştır. Çalışmada, robotik kodlama konusunda, proje programı aşamasında olan 6 özel yetenekli öğrenci ve formal okullarda robotik kodlama kulübüne kayıtlı 20 lise öğrencisi ile 4 proje grubu oluşturulmuştur. Özel yetenekli bireylerin akran öğretici olarak rehberlik edeceği grupların, robotik kodlama konusunda eğitim etkinlikleri sonucunda `çizgi izleyen robot` geliştirmeleri hedeflenmektedir. Nitel yaklaşıma dayalı, özel durum çalışması olarak planlanan çalışmada, özel yetenekli bireylerin akran öğretici rolleri ve bu rolün etkisinin nasıl olduğu ayrıntılarıyla incelenmeye çalışılmıştır. 30 saatlik sürede uygulanan çalışmalardan, öğrenci günlükleri, odak grup görüşmeleri, öğretmen gözlemleri, araştırmacı gözlemleri ve ürün değerlendirme ile veri toplanmıştır. 2018-2019 eğitim öğretim yılında yürütülen çalışmalar; robotik kodlama eğitim içeriğinin belirlenmesi, bu eğitim içeriğinin akran öğretici öğrenciler tarafından grup arkadaşlarıyla paylaşım sürecinin planlanması, uygulanması ve değerlendirilmesi aşamalarından oluşmaktadır. Elde edilen veriler araştırma amacına uygun olarak betimsel analiz yöntemi ile analiz edilmiştir. Araştırma sonucuna göre akran öğretim süreci oldukça verimli ve başarılı bir şekilde sonuçlanmıştır. Akran öğreticiler ve öğrenciler arasında devam eden bağlar kurulmuş, katılımcı öğrenciler robotik kodlama çalışmalarında mesafe alarak, çalışmalara kendi okullarında da devam etmişlerdir. Çalışmalarda iletişim, grupla çalışma / iş birliği, akran öğreticilerin akademik düzeyi ve liderlik özellikleri ön plana çıkmış ve bütün grup tarafından vurgulanmıştır. Katılımcı öğrenciler robotik ve kodlamayı gelecek planlarına dahil etmişlerdir. Özel yetenekli akran öğreticiler yaptıkları işten çok etkilenmişler ve arkadaşları ile samimi bir ortamda bilgi birikimlerini paylaşmaktan zevk almışlar, çalışmalar sırasında kendilerine yöneltilen soru ve sorunlara cevap ararken kendi bilgi birikimlerini artırarak yeni tecrübeler kazanmıştır. | |
dc.description.abstract | In this study, it is aimed to examine the role of peer instructor in robotic coding education of gifted students. At the Science and Arts Center, the ways of reflecting the education of the students who were taken supportive education, individual talent recognition programs and settled in the field of information technologies and software at the stage of special talent development program according to their interests and abilities were tried to depict on their peers. In this study, with 6 project gifted students in the level of project program and 20 high school students enrolled in robotic coding club in formal schools, totally 4 project groups were formed. As a result of educational activities on robotic coding, it is aimed that the groups to be guided by peer educators by gifted students to develop `robot following line`. In this study, which is planned as a case study based on qualitative approach, peer- teaching roles of gifted individuals and the effect of this role are tried to be examined in detail. Data were collected from 30-hour lasted studies, student dairies, focus group interviews, teacher observations, researcher observations and product evaluation. The studies carried out in the 2018-2019 academic year consist of the determination of the content of robotics coding training, the planning, implementation and evaluation of the sharing process of these content by peer tutoring students with group friends. The obtained data were analyzed with descriptive analysis method in accordance with the research purpose.According to the results of the research, the peer teaching process has been concluded quite efficiently and successfully. The ongoing links between peer tutors and students have been established, peer tutors have continued robotic studies getting more advanced at their own schools. Communication, studying with the group/ collaboration, academic level and leadership characteristics of peer tutors have come to the fore and are emphasized by the whole group. Participant students have integrated robotics and coding to their future plans. Gifted peer insructors have been higly affected by the work they carried out and have taken pleasure for sharing their fund of knowledge with theirs peers in a warm atmosphere, have gained new experiences by enchancing their own background information while seeking for answers to questions and problems they were addressed to during the studies. | en_US |
dc.language | Turkish | |
dc.language.iso | tr | |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | |
dc.rights | Attribution 4.0 United States | tr_TR |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | |
dc.subject | Eğitim ve Öğretim | tr_TR |
dc.subject | Education and Training | en_US |
dc.title | Robotik kodlama eğitiminde akran öğretici olarak özel yetenekli öğrencilerin etkisinin değerlendirilmesi | |
dc.title.alternative | Evaluation of the effect of gifted students as a peer educators in robotic coding education | |
dc.type | masterThesis | |
dc.date.updated | 2019-12-03 | |
dc.contributor.department | Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri Eğitimi Anabilim Dalı | |
dc.identifier.yokid | 10289554 | |
dc.publisher.institute | Lisansüstü Eğitim Enstitüsü | |
dc.publisher.university | TRABZON ÜNİVERSİTESİ | |
dc.identifier.thesisid | 586796 | |
dc.description.pages | 140 | |
dc.publisher.discipline | Diğer |