Ortaokul öğrencilerinin Van Hiele geometri düşünme düzeylerinin ve geometriye yönelik tutumlarının incelenmesi
dc.contributor.advisor | Kösa, Temel | |
dc.contributor.author | Er, Gökhan | |
dc.date.accessioned | 2020-12-06T18:03:23Z | |
dc.date.available | 2020-12-06T18:03:23Z | |
dc.date.submitted | 2019 | |
dc.date.issued | 2019-10-11 | |
dc.identifier.uri | https://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/108625 | |
dc.description.abstract | Bu çalışmayla ortaokul öğrencilerinin Van Hiele geometri düşünme düzeyleri ve geometriye yönelik tutumlarının çeşitli değişkenler açısından incelenmesi amaçlanmıştır. Çalışmada araştırma yöntemlerinden ilişkisel tarama modeli kullanılmıştır. Araştırmanın örneklemini Trabzon ilindeki ortaokullardan tabakalı amaçsal örnekleme yöntemiyle seçilen 20 ortaokulun 5, 6, 7 ve 8. sınıflarında öğrenim gören toplam 2415 öğrenci oluşturmuştur. Araştırmada veriler Van Hiele Geometri Testi ve Geometriye Yönelik Tutum Ölçeği ile toplanmıştır. Veri toplama araçlarının her ikisi birden eş zamanlı olarak öğrencilere uygulanmıştır. Çalışmadan elde edilen veriler SPSS programı yardımıyla analiz edilmiştir. Verilerin analizinde bağımsız t testi, varyans ve korelasyon analizi teknikleri kullanılmıştır. Yapılan istatistikselde anlamlılık düzeyi .05 olarak alınmıştır. Araştırma sonuçları 5. ve 6. sınıf öğrencilerinin ağırlıklı olarak 1. düzeyden 2. düzeye geçiş aşamasında olduklarını, 7. ve 8. sınıf öğrencilerinin ise ağırlıklı olarak 2. düzeyde bulunduklarını göstermiştir. Yine araştırma sonuçları kız ve erkek öğrencilerin geometri düşünme düzeyleri ve geometriye yönelik tutumlarının kız öğrenciler lehinde istatistiksel olarak anlamlı fark olduğunu göstermiştir. Yapılan istatistiklerden anne-babanın eğitim seviyesinin öğrencilerin hem geometri düşünme düzeyleri hem de geometriye yönelik tutumları üzerinde önemli bir faktör olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Bununla birlikte yerleşim yerinin geometri düşünme düzeyleri üzerinde etkili bir faktör olmasına rağmen öğrencilerin geometriye yönelik tutumları üzerinde etkili bir faktör olmadığı bulunmuştur. Ayrıca sınıf seviyelerinin yükselmesiyle birlikte öğrencilerin geometri düşünme düzeylerinin ilerlediği fakat geometriye yönelik tutumların daha alt sınıflarda daha yüksek olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Öğrencilerin Van Hiele geometri düşünme düzeyleri ve geometriye yönelik tutumları ile karne notları arasında pozitif yönlü orta düzey bir ilişki olduğu belirlenmiştir. Araştırmanın sonuçları doğrultusunda öğretmenlere geometri öğretimine başlamadan önce öğrencilerinin düşünme düzeylerini belirlemelerinin daha etkili öğrenme ortamları oluşturmada yardımcı olacağı önerilmiştir.Anahtar Kelimeler: Ortaokul Öğrencileri, Van Hiele Geometri Düşünme Düzeyi, Tutum | |
dc.description.abstract | The aim of this study was to investigate the Van Hiele geometry thinking levels and attitudes of the middle school students in terms of various variables. In this study, relational reseach model is used. The sample of the study consisted of 2415 students studying in the 5th, 6th, 7th and 8th grades of the 20 secondary schools selected from the secondary schools in Trabzon with purposeful sampling method. Data were collected with Van Hiele Geometry Test and Attitude Scale towards Geometry. Data collection tools were simultaneously applied to the students at the same time. The data obtained from the study were analyzed with the SPSS program. Independent t test, variance and correlation analysis techniques were used to analyze the data. The statistical significance level was taken as .05. The results of the study showed that the 5th and 6th grade students were mostly at the transition period from 1st to 2nd Van Hiele geometry thinking level, and the 7th and 8th grade students were mainly at the 2nd Van Hiele geometry thinking level. Moreover, the results of the research showed that male and female' students' geometry thinking levels and attitudes towards geometry were statistically significant in favor of female students. Results of statistics showed that education level of the parents is an important factor on the students' geometry thinking levels and their attitudes towards geometry. Although geographical location is an effective factor on geometry thinking levels, it is found that it is not an effective factor on students' attitudes towards geometry. In addition, it was concluded that students' geometry thinking levels improved more at higher classes but the attitudes towards geometry were higher in lower classes. Results of study showed that there was a positive correlation between Van Hiele geometry thinking levels and attitudes towards geometry, and a positive directional relationship between the grades. According to the results of the study, it was proposed that the determination of the students' thinking levels before they started teaching geometry will help them to create more effective learning environments.Keywords: Middle School Students, Van Hile Geometry Thinking Level, Attitude | en_US |
dc.language | Turkish | |
dc.language.iso | tr | |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | |
dc.rights | Attribution 4.0 United States | tr_TR |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | |
dc.subject | Eğitim ve Öğretim | tr_TR |
dc.subject | Education and Training | en_US |
dc.subject | Matematik | tr_TR |
dc.subject | Mathematics | en_US |
dc.title | Ortaokul öğrencilerinin Van Hiele geometri düşünme düzeylerinin ve geometriye yönelik tutumlarının incelenmesi | |
dc.title.alternative | Investigation middle school student's of Van Hiele geometry thinking levels and attitudes towards geometry | |
dc.type | masterThesis | |
dc.date.updated | 2019-10-11 | |
dc.contributor.department | İlköğretim Anabilim Dalı | |
dc.subject.ytm | Van Hiele geometry | |
dc.subject.ytm | Secondary school students | |
dc.subject.ytm | Geometry | |
dc.subject.ytm | Geometry teaching | |
dc.subject.ytm | Gemetric thinking | |
dc.subject.ytm | Attitudes | |
dc.subject.ytm | Mathematics | |
dc.subject.ytm | Mathematics education | |
dc.identifier.yokid | 10272397 | |
dc.publisher.institute | Lisansüstü Eğitim Enstitüsü | |
dc.publisher.university | TRABZON ÜNİVERSİTESİ | |
dc.identifier.thesisid | 567441 | |
dc.description.pages | 108 | |
dc.publisher.discipline | Matematik Eğitimi Bilim Dalı |